Kvist Skrevet 2. mai 2016 #1 Skrevet 2. mai 2016 En person eier et hus, kjøpt for over ti år siden og bebodd siden det. Alt av dokumenter og papirer på huset er i orden. Huset er gammelt og står på festet tomt. Da huset ble kjøpt fulgte festekontrakt fra 1920tallet med (huset er en god del eldre). I følge kontrakten er tomten eid av et minnelegat. Dette legatet finnes ikke lengre og det innkreves heller ikke festeavgift. Siste spor av legatet som kan søkes opp på nett ender hos et advokatfirma på 1960tallet, der de står som håndhevere av legatet. I følge tidligere eier har det antagelig ikke vært innkrevd festeavgift siden senest 1970tallet. Kommunen har ingen andre opplysninger enn de som følger festekontrakten fra 1920tallet. Er det mulig å finne noen eier? Har tomten en eier? Hva skjer med et legats eiendom om legatet oppløses? Hvordan går huseier fram for å bli eier av tomten? Festekontrakten har ingen utløpsdato og det står tydelig hva festeavgiften er og skal være i husets levetid. Det står ingenting om regulering ut over det som fremkommer av kontrakten. Kan en eventuell eier kreve festeavgift tilbake i tid? Evt for hvor lenge?
Gjest Mysticgirl Skrevet 2. mai 2016 #2 Skrevet 2. mai 2016 Etter 30 år kan vel fester kreve innløsning av tomten. Krav om innløsning må settes 1 år før såvidt jeg vet.
Gjest Mysticgirl Skrevet 2. mai 2016 #3 Skrevet 2. mai 2016 Kan du ikke sende kravet om innløsning advokatfirmaet som er eiere`?Etter de nye reglene skal innløsningssummen være 25 ganger festeavgiften på innløsningspunktet eller 40% av markedsverdien på tomten. Men når dere ikke har betalt festeavgift så vet jeg ikke Hva med å forsøke og få tak i advokatfirmaet?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #4 Skrevet 2. mai 2016 Det er mulig å få dom på at vedkommende er eier, men det blir litt utgifter til retten. Krev innløsning etter rettens regler og gå til skjønn. Hvis det ikke er noen adresse å sende innløsningskravet til så kan det kunngjøres i avisen, ref. tinglysingsloven. Kontakt en advokat som kan tomtefeste. Anonymkode: 5e66d...d6a
Kvist Skrevet 2. mai 2016 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2016 Takk for svar @Mysticgirl Problemet er bare at eieren ikke har funnet noen spor etter advokatfirmaet heller. Jeg har også forsøkt. Og det finnes riktignok et advokatfirma i dag der ett av eiernavnene er samme etternavn som det fra 1960tallet, men resten av opplysningene stemmer ikke overens. Det kan jo like gjerne være et barnebarn eller en annen slektning som også er advokat, men ellers ikke tilknyttet det gamle. Jeg har snakket med dem, men de fant heller ingen spor i deres system etter dette legatet. Men det finnes kanskje et register over oppløste advokatfirmaer og hvem som evt har overtatt forpliktelsene/rettighetene deres? Kjenner noen denne 30års regelen? 30 år med nåværende eier? Eller 30 år etter kontraktens evt utløp? 30 år siden det ble innkrevd festeavgift? Og hvem skulle i såfall få innløsningssummen?
Gjest Mysticgirl Skrevet 3. mai 2016 #6 Skrevet 3. mai 2016 Den løper fra datoen festekontrakten ble skrevet, så ny eier overtar videre kontrakten. Og kan kreve innløsning så lenge det har gått 30 år siden den ble skrevet etter nye regler. Men kravet må som sagt settes 1 år før. Så er det vel hver andre år om jeg ikke husker feil. Det er tomtens verdi som regnes som 25 ganger festeavgift. Men siden dere ikke har betalt vil det regnes 40% av tomtens markedsverdi. Det er tomtens eier som skal ha innløsningssummen, men siden dere ikke har noen eier så vet jeg ikke . Merkelig at ei tomt bare kan forbli uten eier Du får gjøre slik som anonymbruker sier. Kunngjøre det i avisen og kontaktet advokat og forhøre deg..
petterm Skrevet 4. mai 2016 #7 Skrevet 4. mai 2016 Prøv stiftelsestilsynet. Så vidt jeg forstår har de også tilsyn med legater. I så fall bør de kunne fortelle deg hva som har skjedd med legatet, evt fortelle hva som skjer med eiendeler hvis legateter oppløst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå