FruGlad Skrevet 1. mai 2016 #1 Skrevet 1. mai 2016 Inngår det i husstandens budsjett, eller sparer dere den? Hvis dere bruker hele eller deler av den, bruker dere pengene direkte på barna?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #2 Skrevet 1. mai 2016 Her går den i budsjettet har ikke råd til noe annet. Anonymkode: a4c80...b89 10
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #3 Skrevet 2. mai 2016 Den går med i dragsuget for innpenger. Vi har rikelig med penger for sparing på spare- og innvisteringsplasseringer. Anonymkode: 8d0c1...e09
Sulosi Skrevet 2. mai 2016 #4 Skrevet 2. mai 2016 De pengene går til mat, sparing har vi ikke råd til nå. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #5 Skrevet 2. mai 2016 Det er snakk om at barnetrygden skal bli behovsprøvd Anonymkode: 3159f...f59 6
atropos Skrevet 2. mai 2016 #6 Skrevet 2. mai 2016 Det aller meste går inn i daglig bruk. 200 kr går til en sparekonto for barnet. Vi har ikke god råd, så den sparekontoen blir brukt når barnet trenger ny sykkel, ski etc... 1
stan Skrevet 2. mai 2016 #7 Skrevet 2. mai 2016 Det kommer an på. I perioder med god råd så settes pengene inn på en fondskonto. Ekstraordinære innkjøp tar jeg fra den kontoen, når det trengs. I årenes løp har det blitt ganske mye penger på kontoen.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 2. mai 2016 #8 Skrevet 2. mai 2016 6 timer siden, FruGlad skrev: Inngår det i husstandens budsjett, eller sparer dere den? Hvis dere bruker hele eller deler av den, bruker dere pengene direkte på barna? Sparer 300 kroner til guttungen blir stor som skal gå til bolig, bil eller lappen. God råd har jeg ikke, men akkurat dette har jeg tvunget inn i budsjettet
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #9 Skrevet 2. mai 2016 Sparer så mye som mulig. Er alenemor og student så er ikke alltid det går. Hadde vi ikke hatt god hjelp fra min familie hadde hele barnetrygden gått til mat og diverse. Anonymkode: 0dad3...60e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #10 Skrevet 2. mai 2016 Vi har god råd og egentlig ikke behov for barnetrygd, så her spares alt i fond i barnets navn. Jeg er for øvrig enig i at barnetrygd som en generell ytelse er unødvendig, og at hele systemet burde omgjøres (ikke behovsprøving, da det er dyrt å administrere, men at det heller gis en større ytelse til de som har dårlig råd med barn). Anonymkode: 78863...bcf 8
ekkoet Skrevet 2. mai 2016 #11 Skrevet 2. mai 2016 Sparer alt for begge. 600 kr går i fond, resten på konto. Vi bruker av pengene når vi skal kjøpe noe som kommer ungene tilgode når det ikke er bursdager el. Hva vi gjør med pengene tilslutt vet jeg ikke. Trenger familien de kommer vi til å bruke av dem. Hvis ikke blir det ok som støtte til ungene engang i fremtiden. Behovsprøvd barnetrygd hadde vært en bedre løsning enn ordningen idag. Så lenge ikke byråkratiet hadde blitt for stort eller fordelingen hadde blitt urettferdig, evt man kunne utnytte den, så hadde jeg støttet det.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #12 Skrevet 2. mai 2016 8 timer siden, FruGlad skrev: Inngår det i husstandens budsjett, eller sparer dere den? Hvis dere bruker hele eller deler av den, bruker dere pengene direkte på barna? Jeg er litt lei akkurat dette. Hvordan legger du opp din egen økonomi? Har du kontoer med egne kort for kostnader til barna? Deler du innkjøpene på matbutikken? Har dere separate hyller i kjøleskapet? Er det noen som har separat økonomi med barna?Altså kanskje vi skal sette oss ned og dele matinnkjøpene, barnet får betale leie for soverommet, sin del av strømmen, selvfølgelig sin del av Netflix og bilkostnadene for å komme seg i barnehagen. Og lever man ikke fra hånd til munn da har man for mye penger, for det er ikke penger inn i måneden og prisnivået der man bor som bør ha betydning for om man har behov for barnetrygd. Det er penger igjen i slutten av måneden, så klarer man å spare 500 kr i måneden så trenger man ikke barnetrygd, men roter man bort pengene på en uke så trenger man. Behovsprøving av barnetrygd er noe sprøyt, og vil koste mer enn det smaker. Om de skal fjernebarnetrygden bør de legge pengene ordninger som allerede eksisterer for å hjelpe barnefamilier med lite penger. Og uansett så bør det lønne seg å jobbe, så stønadene bør legges opp med tanke på dette. Anonymkode: e9748...3aa 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #13 Skrevet 2. mai 2016 Til nå (snart 6 år) har den gått med i dragsuget. Nå får vi et barn til og økonomien er litt bedre, så vi skal prøve å spare til hvert av barna hver måned. Førstemann vil innen konfirmasjon eller myndighetsalder få tilsvarende beløp som han "gikk glipp av" de første årene (justert for renten). Aner ikke hva ungene skal bruke disse pengene på, kanskje lappen og til bolig. Noe fornuftig skal det værra hvert fall og muttern skal bestemme, så vi får se hvordan ståa er når den tid kommer. Anonymkode: d3076...a6b
Jens Skrevet 2. mai 2016 #14 Skrevet 2. mai 2016 Vi sparer alt for begge. Settes på en konto til de blir 18.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #15 Skrevet 2. mai 2016 Vi sparer alt. Settes inn på sparekontoen som ble opprettet da barna ble født. Her setter også besteforeldre inn penger. Vi har alt vi trenger, så mens de er små synes jeg det er bedre med penger til de skal kjøpe seg bolig. Har nå allerede 50000,- til elste på 4 år og 35000,- til minstemann. Mine foreldre gjorde det samme og sparte litt ekstra der de kunne og det var jeg veldig glad for den dag jeg kjøpte min første leilighet. De pengene er forresten øremerket bolig og de får kontoen når de skal kjøpe. Anonymkode: f42e3...3bb
Milla29 Skrevet 2. mai 2016 #17 Skrevet 2. mai 2016 Bruker akkurat de pengene i husholdningen, men setter av ca den summen i sparing til barna hver mnd.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #18 Skrevet 2. mai 2016 2/3 går til sparing til ungene, resten går til utstyr til ungene. Sparer både i fond og på konto. Penger på konto er tenkt til førerkort o.l., mens det vi sparer i fond er tenkt til bolig. Så alt går til ungene, men i et mer langsiktig perspektiv. 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt lei akkurat dette. Hvordan legger du opp din egen økonomi? Har du kontoer med egne kort for kostnader til barna? Deler du innkjøpene på matbutikken? Har dere separate hyller i kjøleskapet? Er det noen som har separat økonomi med barna?Altså kanskje vi skal sette oss ned og dele matinnkjøpene, barnet får betale leie for soverommet, sin del av strømmen, selvfølgelig sin del av Netflix og bilkostnadene for å komme seg i barnehagen. Og lever man ikke fra hånd til munn da har man for mye penger, for det er ikke penger inn i måneden og prisnivået der man bor som bør ha betydning for om man har behov for barnetrygd. Det er penger igjen i slutten av måneden, så klarer man å spare 500 kr i måneden så trenger man ikke barnetrygd, men roter man bort pengene på en uke så trenger man. Behovsprøving av barnetrygd er noe sprøyt, og vil koste mer enn det smaker. Om de skal fjernebarnetrygden bør de legge pengene ordninger som allerede eksisterer for å hjelpe barnefamilier med lite penger. Og uansett så bør det lønne seg å jobbe, så stønadene bør legges opp med tanke på dette. Anonymkode: e9748...3aa Må bare svare på denne. Ja, vi har egen konto med eget kort for kostnader til ungene. Til klær, barnehage/SFO, fritidsaktiviteter, alt av idrettsutstyr, bursdagsutgifter, mobilabonement m.m. Vi foreldrene setter inn en fast sum der hver måned. Nå ble det gjort pga seperasjon/samlivsbrudd her, men jeg skulle ønske vi hadde gjort det tidligere! Det gir mye bedre oversikt over kostnadene, og det er alltid nok penger avsatt når ungene trenger ny sykkel eller nye ski, uten at det påvirker annen økonomi. Selvfølgelig er ikke matutgifter regnet inn der, men faktisk er egen konto veldig kjekt! Men klart, et skikkelig budsjett som man faktisk følger gjør også nytten. Men penger på egen konto er ikke så lett å bruke på andre ting som om det står på samme konto som resten. Er ellers enig i at behovsprøving av barnetrygd er ganske håpløst. Da må man heller fjerne hele og heller gi støtte til barnefamilier med lav inntekt på annen måte. Men hva er lav inntekt forresten? Ute på landet kan man leve helt fint på en inntekt som i Oslo ikke holder til husleie engang... Så kanskje er løsningen å tvangsflytte på folk? Forutsatt at de kan få jobb da. Det er gjerne mangelen der det er rimelig å bo... Anonymkode: 9c41e...a67 2
missdior Skrevet 2. mai 2016 #19 Skrevet 2. mai 2016 Setter av 200 på sparekontoen hans, resten går inn i det store dragsuget av penger som forlater heimen rimelig kjapt igjen.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #20 Skrevet 2. mai 2016 Noe går inn på en bufferkonto som det brukes av når det trengs, f.eks til nytt vintertøy, sykkel osv til barnet, eller om det trengs nytt kjøleskap eller annet sånt. Sparer også 250 kr i mnd til barnet, til førerkort eller annet. Anonymkode: 9b3bc...c9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå