Gå til innhold

Hvor mye søvn?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mye er det "normalt" å sove for en frisk person på 21? Jeg har fått endel reaksjoner på søvnbehovet mitt - jeg har store problemer med å komme meg opp om morgenen og jeg er nødt til å sove et par timer om ettermiddagen. Av og til bare sovner jeg sittende. Jeg har dårlig konsentrasjon og er ofte veldig trett ellers på dagen også. Jeg vil anslå at jeg sover kanskje 12 timer totalt hvert døgn, og folk sier 8 er det maksimale man burde sove. Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj det var da voldsomt mye :o Jeg sover vel ca 4-5 timer hver natt på ukedagene og kanskje en 8-10 i helgene. Tror det minste man bør sove er 5 timer, og at det bør ligge mellom 5-8 timer.

Gjest GreenSky
Skrevet

Da ville jeg sjekket blodprosenten ved et slikt høyt søvnbehov.

Skrevet

Det er veldig varierende. Selv har jeg alltid trengt minst 10 timer for å føle meg våken og kan lett sove 12. Jeg leste nylig at søvnbehov hadde med biorytme å gjøre. Noen har en kropp som følger et døgn på la oss si 30 timer, det vil si at når kvelden kommer og man "skal" legge seg er ikke den personen ferdig med døgnet enda og er dermed ikke trøtt. Og motsatt, andre har en veldig kort døgnrytme og er trøtte tidlig, da er de ferdig med døgnet sitt. Det er ikke så mye å gjøre med det, du kan sjekke jernbehov og om det er en medisinsk grunn til at du trenger så mye søvn, men for de fleste av oss er det bare slik det er og man må lære seg å leve med det. Jeg synes det er slitsomt å dra meg opp når jeg bare har fått halvparten av den søvnen jeg trenger, men jeg trøster meg med at jeg bruker mine "dårlige" timer på forelesning/jobb og har mine opplagte og energiske timer om kvelden til meg selv. :-)

Skrevet

Har også store problemer med å komme meg opp på morgenen, spesielt på denne årstida. Sover helst ca. 8 timer hver natt, spørs på ungene.

Før jeg fikk barn kunne jeg sover opptil 12 timer, men var vel egentlig ikke noe mer uthvilt da. Nå orker jeg ikke sitte oppe så sent på kvelden, i 22 tida finner jeg senga.

Skrevet

Hvis jeg kunne fått 8-9 timers søvn hver natt, hadde jeg vært lykkelig! De siste ukene har det dessverre bare blitt 6 timer per natt, og det er alt for lite for meg. Må opp 5.30 :Gjesp: , men klarer ikke legge meg i tide selv om jeg er sliten.

Hvis jeg sover 12 timer (på fridager) blir jeg bare ør i hodet resten av dagen.

Trenger for øvrig mer søvn om vinteren enn om sommeren. :sove:

Gjest Anonymous
Skrevet
Trenger for øvrig mer søvn om vinteren enn om sommeren.

Oi, jeg er helt motsatt. Jeg er mest opplagt om høsten og vinteren, jeg. På våren og sommeren går jeg omtrent i dvale.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet
Hvor mye er det "normalt" å sove for en frisk person på 21? Jeg har fått endel reaksjoner på søvnbehovet mitt - jeg har store problemer med å komme meg opp om morgenen og jeg er nødt til å sove et par timer om ettermiddagen. Av og til bare sovner jeg sittende. Jeg har dårlig konsentrasjon og er ofte veldig trett ellers på dagen også. Jeg vil anslå at jeg sover kanskje 12 timer totalt hvert døgn' date=' og folk sier 8 er det maksimale man burde sove. Stemmer det?[/quote']

Det var et uvanlig stort behov for søvn. Hadde det som deg for et par år siden. Viste seg at det var pga jernmangel. Kanskje du bør få tatt en blodprøve for å sjekke om du mangler noen vitaminer/mineraler?

Gjest Ethereal
Skrevet

Mitt søvnbehov ligger på rundt sju timer, men reellt sett får jeg sjelden mer enn seks timer, og jeg har aldri vett til å legge meg når jeg bør :oops:

Skrevet
Mitt søvnbehov ligger på rundt sju timer' date=' men reellt sett får jeg sjelden mer enn seks timer, og jeg har aldri vett til å legge meg når jeg bør :oops:[/quote']

:Nikke: Skriver under på denne.....! :)

Skrevet

Jeg sover 5-7 timer hver natt. Like mye i uka som i helgene. Blir helt satt ut hvis jeg sover for mye, men tror at det er en vanesak.

Om man tvinger seg til å sove litt mindre, så går det etter hvert av seg selv (om det ikke er medisinske grunner til søvnbehovet da).

Jeg merker at jeg kan bli avhengig av en middagslur hvis jeg først sovner på sofaen etter middag en kveld eller to.

Skrevet

Jeg har alltid sovet mye og mitt reelle søvnbehov er nok ca. 10 timer i døgnet. Tipper jeg er blant de som har en innebygd klokke som sier at et døgn er på ca. 28 - 29. timer. Å sove i 10 - 11 timer for så å være våken i 18 -20 virker som en ideell tilværelse.

Skrevet

Gå til homeopat og få no greier for det der.. Det koster litt, og tar litt tid før det virker skikkelig, men virkningen er sinnsykt bra =)

Skrevet

Jeg er søren ikke sikker lenger. Legger meg ca 23 og står opp klokka 6, så det blir mellom 6 og 7 timer stort sett - før måtte jeg ha minst 9 timer søvn, men nå er nok det ideelle omtrent 7,5 timer - og jeg sover aldri på sofaen.

Skrevet

Sover 8-9 timer i uka. I helgene kan jeg sover enda mer. Er et skikkelig sovedyr. :ler:

Skrevet

folk er forskjellige.

jeg sover minst 12 timer om ingenting vekker meg.

Skrevet

I ukedagene sover jeg ca 7,5 / 8 timer.

Selvsagt trett med en gang jeg står opp men føler meg uthvilt når jeg har spist frokost og står i dusjen.

I helgene blir døgnrytmen helt annerledes 8)

Tidligere hadde jeg jobb som gjorde at jeg måtte stå opp 05:30 og kom meg aldri i seng før 11-tiden om kvelden . Den ene timen med søvn utgjør stor forskjell for meg. Nå er jeg ikke oppe før 07:30 - deilig :P

Gjest Lilleulv
Skrevet
Gå til homeopat og få no greier for det der.. Det koster litt, og tar litt tid før det virker skikkelig, men virkningen er sinnsykt bra =)

Vel, gått til homeopat jeg og jeg hadde INGEN virkning for å si det sånn. Bare penger ut av vinduet :-?

tror 7-8 timer er vanlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...