Mamma til 3 Skrevet 27. oktober 2004 #1 Skrevet 27. oktober 2004 Hei dere. Lurer på om dere er flinke til å spare og hvor mye dere sparer i forhold til det dere tjener. Og ikke minst :hva sparer dere til?
Arkana Skrevet 27. oktober 2004 #2 Skrevet 27. oktober 2004 Jeg sparer så godt som ingenting, men så er jeg student da. Samboeren min har en godt betalt jobb, han sparer ikke fast men setter inn penger på sparekonto nå og da, særlig bonus-lønn, overtidslønn, deler desemberlønn og deler av feriepenger.
Gjest lmari Skrevet 27. oktober 2004 #3 Skrevet 27. oktober 2004 Jeg prøver i hvert fall! Jeg har utbetalt rundt 20.000 kroner i måneden, noen ganger litt mindre, noen ganger litt mere. 1000 kroner trekkes fast til en BSU-konto, det utgjør 12000 i året, og så overfører jeg 3000 når jeg får feriepenger/skattepenger sånn at jeg sparer 15.000 i året. 1000 kroner trekkes fast til kapitalkontoen hver måned. Dette er penger som ikke skal røres annet enn i ekstreme nødstilfeller. 2000 kroner trekkes fast til en konto for betaling av studielån hver måned. Det er noen hundrelapper mer enn det månedlige beløpet, så nå har jeg fått en liten buffer her. 400 kroner overføres til en felles sparekonto som jeg har med venninnene mine, vi sparer til en jentetur til neste år en gang. I tillegg har jeg prøvd å sette av 5000 kroner hver måned etter at jeg fikk den lønnen jeg har nå. Det er penger som jeg bruker til uforutsette ting, men også til ferier og sånne ting. Jeg sparer altså på BSU til å kjøpe hus en dag. På lånekonto for å ha buffer til studielån. På kapitalkonto for å ha en trygghet som ikke skal tæres på før i nødstilfeller. Og så en ganske stor sum som brukes til reiser, store utgifter, nye ting til huset som er litt dyre, osv osv. ... da jeg var student sparte jeg så godt som ingenting, da var det ofte helt tomt på kapitalkontoen...
Malou Skrevet 27. oktober 2004 #5 Skrevet 27. oktober 2004 Nei jeg har nok ikke den flotteste sparehistorikken akkurat. Men for tiden sparer jeg faktisk litt til vi skal til Paris til våren, sånn for å ha litt ekstra å shoppe for. Jeg liker best å bruke desverre.. :oops: Burde nok bli flinkere til å spare opp til en buffer.
nat26 Skrevet 27. oktober 2004 #6 Skrevet 27. oktober 2004 Jeg liker best å bruke desverre.. :oops: Der har du meg gitt
*tine* Skrevet 27. oktober 2004 #7 Skrevet 27. oktober 2004 Vi sparer fast 5000 kr på sparekonto hver mnd. Disse pengene skal vi ha i bakhånd til ferie og uforutsatte store utgifter. 1250,- går til BSU hver mnd.
Gjest Chanda Skrevet 27. oktober 2004 #8 Skrevet 27. oktober 2004 Sparer i aksjer hver måned - i tillegg har jeg et hus som jeg ser på som en investering. Utenom det så forsvinner pengene lovlig fort - har sjeldent penger til overs når lønnen kommer :-?
Gjest Dolphina Skrevet 27. oktober 2004 #9 Skrevet 27. oktober 2004 Har ikke nok penger til å spare... Men har nok kontoer til å gjøre det, mangler bare pengene. Men har jeg litt til overs setter jeg dem på sparekontoen!
monja Skrevet 27. oktober 2004 #10 Skrevet 27. oktober 2004 Spare? Til tross for 30 000 utbetalt pr mnd finnes det ingenting å spare på her i heimen :-?
Cata Skrevet 27. oktober 2004 #11 Skrevet 27. oktober 2004 Åja, jeg sparer. Pent og forsiktig. 1500 kroner går inn på sparekonto hver mnd. 300 går til aksjefond. En drøy tusenlapp overføres direkte til studielånet - med det resultat at jeg kommer til å ha betalt ned det lånet et par år før det egentlig skulle vært innfridd. Det er ihvertfall det en lånekalkulator - tror det var lånekassens egen - fortalte meg for en tid siden. Dessuten putter jeg noen kroner inn på sparekonto eller nedbetaling av lån når jeg får litt ekstra penger mellom hendene (f.eks. når feriepengene blir utbetalt).
Gjest Chica Skrevet 27. oktober 2004 #12 Skrevet 27. oktober 2004 1250 til BSU hver mnd er den viktigste sparingen og blir høyt prioritert. Prøver å spare litt mer hver mnd, hvor mye jeg sparer er avhengig av hvor mye som er igjen på kontoen når lønningen nærmer seg. Har en reservekonto til uforutsette utgifter i tillegg til at jeg sparer til ferier og setter av penger på egen konto til bilutgifter slik at service/dekk/evt reparasjoner ikke ruinerer meg.
Marina75 Skrevet 28. oktober 2004 #13 Skrevet 28. oktober 2004 Vi sparer 15.000 i året på bsu. Ellers har vi nettopp fått hus og setter så mye som mulig inn på en huskonto til lån og annet. Har alltid litt ekstra på den kontoen.
Gjest lilletroll Skrevet 28. oktober 2004 #14 Skrevet 28. oktober 2004 Vi trekker 10 000 til en konto som huslånet betales fra....siden huslånet er på 8000 blir det 2000 til overs der pr mnd, men de går til når det kommer store regninger som ikke er med i andre beregninger, eller til å kjøpe noe spesielt. Hver mnd setter vi 11500 inn på en konto der alle regninger betales fra (vi har regnet ut at for at det skal holde til alle faste utgifter må vi sette av det pr mnd....) Regnes kanskje ikke som sparing da, siden vi bruker alt på regninger før eller senere...men utover dette er det ikke penger igjen til å spare... :-?
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2004 #15 Skrevet 28. oktober 2004 Vel, trekkes kr. 250,- i aksjefond hver mnd, sparer barnetrygden (kr. 900,-) samt av og til litt mer, men da bruker jeg det bare en annen måned. Jeg er alt for dårlig til å spare!
Veslejenta Skrevet 28. oktober 2004 #16 Skrevet 28. oktober 2004 Hvor mye jeg sparer er variabelt, men prøver å få til 15 000 på BSU i året, og i tillegg et par tusen på sparekonto i måneden. Sparepengene går til ferier og til uforutsette utgifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå