AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #1 Skrevet 1. mai 2016 Jeg reagerer på forskjellige produkter som diverse fuktighetskremer, hårkurer, puddere og blushes. Får kløende kvisenupper og i værstefall eksem og flass. I mildeste fall får jeg rød og irritert hud. Har blandt annet kartlagt at jeg reagerer på MI, og muligens lanolyn. Men hvordan kan jeg finne ut eksakt hvilke andre ingredienser det er jeg reagerer på? Det hadde gjort det MYE lettere å finne produkter jeg faktisk kan bruke istedet for å bare få stygg kløende uren hud og ikke vite helt hva som gir det. Jeg tror vanlig allergitest hos legen går mer på mat og parfyme, eller? Hvilke stoffer i kosmetikkk bør man holde seg unna med sensitiv (evn allergisk) hud? Anonymkode: 27455...a8a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #2 Skrevet 1. mai 2016 Slik test hvor man får mange "lapper" på ryggen tar for seg fargestoffer og liknende og tror jeg. Vet ikke hvor lett det er å få dette invilget hvis man ikke har en hudsykdom eller noe slikt da. Mulig det beste er å ta kontakt med en privat klinkk og hre med de? Anonymkode: 4c956...e97
MalloryK Skrevet 1. mai 2016 #3 Skrevet 1. mai 2016 Gå til hudlege og be om å få sånn lappetest, det er 3 store plasterlapper som festes på ryggen med alle mulige allergener. Epikutantest heter det
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #4 Skrevet 1. mai 2016 Reagerer du på MI så har du blitt testet mot dette hos en hudspeaialist. Elllers kan du ikke si at det er dette du reagerer på. Mi finnes i så mye at de neppe er nødvendig verken å teste mer eller å finne produkter uten MI for å unngå å reagere. Imidlertid tror jeg ikke du er allergitetstet, men selvdiagnostisert. Ellers ville du kjent til og alt vært testet for andre allergener ved lapptest. Snakk med fastlegen din. Anonymkode: ffe25...cdc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #5 Skrevet 1. mai 2016 Jeg har nylig tatt sånn lappetest. Men reagerte på alt av metall. Men ikke noe annet. Men jeg tåler omtrent ingen hudpleie produkter, eller sminke. Lanolin tåler jeg ikke, da det er saue fett, og jeg tåler ikke sau. Anonymkode: 5c6ca...2fa
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #6 Skrevet 1. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Reagerer du på MI så har du blitt testet mot dette hos en hudspeaialist. Elllers kan du ikke si at det er dette du reagerer på. Mi finnes i så mye at de neppe er nødvendig verken å teste mer eller å finne produkter uten MI for å unngå å reagere. Imidlertid tror jeg ikke du er allergitetstet, men selvdiagnostisert. Ellers ville du kjent til og alt vært testet for andre allergener ved lapptest. Snakk med fastlegen din. Anonymkode: ffe25...cdc Det er riktig at jeg ikke er allergitestet for MI men det var etter en måned med ny sjampo og hårkur jeg fikk kraftig reaksjon, hovnet opp og fikk eksem nedover ansiktet og skuldre. Samt hovne øyne etter å ha gnidd meg i øynene under skylling i dusjen. Det tok dager/uke før det gikk bort men kom tilbake neste hårkur osv. Leste meg frem til hva det kunne være og sluttet å oppleve det når jeg kastet sjampoen og hårkuren med MI. Sjekket også alle andre produkter jeg brukte for MI og ingen av de andre hadde dette stoffet, derfor gikk jeg ut fra at det var det jeg reagerte på. Hadde likt ansikt som en dame i en vg artikkel om allergisk reaksjon på MI. Anonymkode: 27455...a8a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #7 Skrevet 1. mai 2016 I dag fikk jeg lignende reaksjon av å prøve ny fuktighetskrem, vaselin intensive care, og tok den av så fort nuppene kom etter et par timer med kløing. Leste så på tv2 hjelper deg at denne kremen inneholder det sterkt allergifremkallende stoffet lanolyn. Jeg VET jo ikke om det er akuratt disse innhodsstoffene jeg reagerer på men de er ihvertfall allergifremkallende står det på nett.. Kan såklart vært andre stoffer i samme produkt jeg ikke tåler så er det jeg vil kartlegge og finne ut av med sikkerhet Anonymkode: 27455...a8a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #8 Skrevet 1. mai 2016 Beklager ikke tv2 hjelper deg men NRK forbrukerinspektørene, og Lyral ikke lanolyn. Anonymkode: 27455...a8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå