Thomasine Skrevet 27. oktober 2004 #1 Skrevet 27. oktober 2004 Ja, da tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på karamellpudding i år! Gubben elsker det, og mors er selvfølgelig den beste!!! Tenkte jeg kunne lage en slik at MIN blir den beste... :-) Trenger DIN beste karamellpudding-oppskrift!! (...jeg har klart det med kjøttkakene... mine er bedre... )
Arkana Skrevet 27. oktober 2004 #2 Skrevet 27. oktober 2004 Karamellpudding (6 porsj.) 125 g sukker 2 dl kremfløte 4 dl H-melk 1 vaniljestang 4 egg 1 ½ dl kremfløte Ha sukkeret i en brødform og brun det direkte på middels varm plate til sukkeret har smeltet. Kok opp fløte og melk sammen med en splittet vaniljestang. Avkjøl blandingen. Rør forsiktig inn de lett sammenvispede eggene. Sil blandingen i formen. Sett en langpanne i 200 grader ovn og fyll 3/4 full med kokende vann. Sett inn brødformen og skru ned varmen til 125 grader etter 10 minutter. La puddingen stå i ovnen til den har stivnet. Den skal kjennes fast når du trykker lett på den med baksiden av en vætet skje. Avkjøl puddingen til neste dag. Hvelv ut på et fat og pynt med vispet kremfløte.
Nella Skrevet 27. oktober 2004 #3 Skrevet 27. oktober 2004 Her er en til. 3 dl sukker eggestand: 4 ss sukker 1 vaniljestang/1 ss vaniljesukker 6 egg 6 dl helmelk 1 beger kremfløte (eller3 dl helmelk) * Smelt sukkeret i stekepanne på svak varme og hell over i forma. *Lag eggestand og sil over i forma. Bare bland alt sammen uten noe oppkok. *kok opp 1 liter vann og hell i panna når ovnen er varm. *Sett i puddingen og stek i to timer på nederste rille på 125 grader. *Avkjøles til neste dag.
Gjest Zim-zum Skrevet 27. oktober 2004 #4 Skrevet 27. oktober 2004 Jeg vil bare tilføye at karamellpudding er noe av det beste jeg vet, og etter å ha prøvd med frem har jeg funnet ut at den blir aller best etter 2 dager. Da har så mye væske forsvunnet at den skikkelige "gammeldagse" smaken kommer frem. Ellers er det fint å pynte den med skåldede mandler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå