Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har stått mye om BCC og brunstad, smiths venner samlingsted i stokke, i aviser og media i det siste. Jeg har mange gode venner i smiths venner, og makan til senter de har fått til i stokke har jeg aldri sett maken til. Det moderne, lyse og store bygget. Mye av det er utført på dugnad. Alle vennene der stråler av lykke, og det menighetslederne taler om på møtene deres, det lever dem for. De GJØR det de leser, og de UTFØRER gud ord i praksis. MAnge kirker og prester står å preker i timesvis, men de lever ikke livet som de forskynner.

Nei, Smiths venner er HELT spesielt!! Det er mennesker som virkelig er sanne og gode!!

Noen som er enige??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi var nygifte, leide vi i huset til en gammel dame som var medlem i Smiths venner. Jeg kjenner ikke så mye til dem. Hun var en snill og god men også bestemt dame!

Kvinnene i menigheten gikk stort sett i skjørt og hadde flettet hår. Og til husmøtene hun hadde ovenpå, rant det inn med folk - men man kunne omtrent ikke høre at det var samlet masse mennesker der oppe. Og det var altså et mer enn hundre år gammelt hus som var ganske dårlig isolert!

Ellers vet jeg utrolig lite om hva troen deres egentlig går ut på. Vet at det er vanlig å få mange barn i familiene. Men jeg er ganske sikker på at det er riktig som du sier; dette er folk som "lever som de preker". Tror de brenner for sin tro.

Gjest Genevieve
Skrevet

Smiths Venner stiller på lik linje med Jehovas Vitner, Levende Ord og andre religiøse samfunn.

Kvinnemishandling, pedofili og incest holdes skjult. Jenter oppdras til å kun føde barn/tjene menn, egne meninger og fri media blir sett på som frafall og Djevelens verk.

Det som nok er mest opprørende foruten det jeg allerede har nevnt er tankegangen alle andre tar feil men vi har rett.

Jeg lar meg ikke blende av praktbygg og tilsynelatende smilende ansikter når jeg vet hvor mye sorg, tvang og hemmelse som ligger bak og hvor mye mennesker i slike samfunn sliter med vonde tanker og ikke minst skam skam skam.

• Liker 1
Skrevet

Du er helt på jordet... Mennesker som snakker sli du gjør skulle skammet seg! Mennesker som virkelig lever for sin tro, skal man ha respekt for! Dra hjem til en smithefamilie og merk den gode ånd som er i hjemmet. Ingen tegn til misnøye, ingen bitter rot mot noen - til og med deg hadde de tatt som en venn.

Du vet nok ikke hva du snakker om kjære venn, det gjør jeg...

Gjest Genevieve
Skrevet

Jeg burde vel ant at dette kom til å bli en for/mot diskusjon iblandet litt amatørmessig hersketeknikk :)

Gjest Dragosnir
Skrevet
Jeg burde vel ant at dette kom til å bli en for/mot diskusjon iblandet litt amatørmessig hersketeknikk :)

neida ikke vær så slem mot deg selv, syns du er flink jeg!

Skrevet

Så lenge de godtar at andre som ikke deler deres tro, inkludert deres egne barn om de skulle velge seg bort fra troen til sine foreldre er like mye verdt som de selv, så har jeg ikke noe problem med Smiths Venner. Gjør de det dere som kjenner til dem?

Gjest Genevieve
Skrevet

Hvis man melder seg ut av Smiths Venner blir man en utstøtt, en persona non grata. Dette er en skikk som praktiseres i de fleste ekstrem-kristne miljøer.

Skrevet

I så fall så er det ikke særlig nestekjærlig av dem, ikke er de særlig gode heller.

(Er det forresten de som skal være med på den nye reality-serien borti USA som jeg leste om? -De som "slipper sine ungdommer ut av deres lukkede samfunn for en periode for at de skal oppleve verden utenfor og så velger ungdommene å komme tilbake eller bli i verden utenfor"? I så fall så skal disse ungdommene bo sammen med noen festglade-ganske forskjellige fra seg-ungdommer med kameraer til stede, og det var veldig visst veldig stort fordi disse egentlig ikke tillater at det blir tatt bilder av dem til vanlig? Er det Smiths Venner?)

Skrevet

At man blir utstøtt av familen hvis man går ut av sekten stemmer ikke. Jeg kjenner flere som har vært med, ikke utstøtt av familien de.... Men det finnes sikkert noen familier som kutter kontakten.

Jeg bor relativt nærme Brunstad, ca 3 min med bil, men har alrdi vært inne på selve stevneområdet. Tidligere var det nesten praktisk umulig å komme inn hvis man ikke hørte til menigheten. Vet ikke hvordan dette fungerer nå.

Har gått i klasse med ei som var medlem. Hun gikk alltid med skjørt og hadde fletter. De hadde heller ikke tv hjemme, for det var ikke tillatt. Nå virker det som dette ikke er så strengt lenger, mange som går med bukse etc.

Smiths Venner kjøpte jo Bolærne tidligere i år, men har nå sagt fra seg eiendomen. Et av alternativene de ønsket seg istede var Melsom Videregående skole. Dette ble heldigvis ikke noe av. hadde det skjedd ville de fått store deler av Melsomvik, og hadde vel mest sansynlig stengt av hele skolen slik de har gjort med Brunstad.

Skrevet

Hva er det de driver med som er så hemmelig at de ikke vil ha andre i nærheten da?

(Amish var det ja! Jeg skal OG se den!)

Skrevet

Jeg er også nabo av brunstad, har løpt mine barnesko der nede. Ingen som nekter folk å komme dit. Litt mer strengt før, men det er en menighet som er i utvikling. Verden står ikke stille og det gjør ikke smiths venner heller. Alle blir sluppet inn på området, men pga sikkerhet er det bom der. UTstyr og konferansesenter til en halv milliard, så det skjønner jeg godt.

Brunstad skal ikke kjøpe melsom skolen nei, men de har heller takket ja til en nedlagt leir på Gol. Der skal det bygges luksushytter med boblebad osv... til utleie til smithevenner og ekstern markedet. Det er forresten julekonsert med Oslo gospel Choir 10 des, meld deg på...så får du mulighet til å oppleve vennene der og se stedet og kanskje snu de mytene som du har hørt om denne fantastiske menigheten.

Skrevet

Konserten er i stevnesenteret der... glemte å skrive det!

Skrevet
Smiths Venner stiller på lik linje med Jehovas Vitner, Levende Ord og andre religiøse samfunn.  

Kvinnemishandling, pedofili og incest holdes skjult. Jenter oppdras til å kun føde barn/tjene menn, egne meninger og fri media blir sett på som frafall og Djevelens verk.  

Disse kriminelle handlingene holdes da også rimelig skjult hos statskirkemedlemmer, ateister og muslimer. ikke mange som skryter av å voldta sine barn...

Når det er sagt har jeg gått på skole med flere jenter fra Smiths venner, og de har tatt høyere utdannelse. Kjenner også en som har hoppet av, men som slettes ikke er utstøtt. Så det er nok ikke så enkelt som du skriver her.

Ei heller som hovedinnlegger skriver, for slemme mennesker finnes over alt. Man blir ikke snill bare fordi man tilhører en gruppe mennesker.

• 3 uker senere...
Skrevet

Personlig så er jeg sterk tilhenger av religionsfrihet.

Og jeg vet ikke nok om Smiths venner til å si noe som helst om de. Det jeg vet er at de bygger sin tro på bibelen alene. Altså ikke tilleggskrifter og sånt. Jeg ønsker i utgangspunktet å respektere andre menneskers måter å tro på Gud på. Og jeg skjønner ikke helt hva som er "problemet" folk har med Smiths venner. Om noen skjønner bedre enn meg så forklar meg gjerne!!

Av og til virker det som om folk generelt er redde for det de opplever som "sekter" eller små sluttede religiøse grupper". Uten at det egentlig er noe konkret de er redd for annet enn at de er "annerledes".

De jeg har kjent som har vært medlemmer av Smiths venner har vært oppegående, hyggelige mennesker. Som jeg, på tross av langt hår og lange skjørt, har opplevd som mer fordomsfrie og åpne for andres meninger enn f.eks en del "vanlige" ten sing kristne.

De jeg kjenner har også tatt høyere utdannelse.

Skrevet

8)

I borettslaget vårt hadde vi en familie som var Smiths venner. De ytre kjennetegnene var der., Jentene i lange skjørt og med fletter, gutta helt vanlig kledd som andre gutter.

Jeg ble bare overfladisk kjent med dem men utad var de bare vanlige hyggelige mennesker.

Du finner ekstremister og folk som er mer Layd back i alle miljøer.

Felles for alle religiøse grupperinger er vel at det er landets lover som må holde dem i sjakk, ellers vil de gjerne skru klokka tilbake.

Skrevet

Folk er like forskjellige om de er Smiths venner eller ikke. Kjenner ikke mye til de, men en ting må jeg si. Smiths venner og Jehovas vitner er VELDIG forskjellige! Rent tros messig og i leve måte.

Jda, det var en episode hva de fannt ut om noe insecst innen for Smiths venner. Hva skjedde? jo vedkommende (overgirperen) ble "utstøtt". Det samme har skjed i Jehovas vitne. Der annbefaller de familien til barna om ikke å annmelde. De utsøtter ikke missbrukeren... Så en viss forskjell mellom S.V og J.V er det jo... :roll:

• 7 år senere...
Skrevet

Det som nok er mest opprørende foruten det jeg allerede har nevnt er tankegangen alle andre tar feil men vi har rett.

Jeg lar meg ikke blende av praktbygg og tilsynelatende smilende ansikter når jeg vet hvor mye sorg, tvang og hemmelse som ligger bak og hvor mye mennesker i slike samfunn sliter med vonde tanker og ikke minst skam skam skam.

Dette var en underlig sekk med svadapåstander. Hvor i all verden har du dette fra? Ingenting av dette stemmer, tvert i mot, slik jeg kjenner til det, tar de eventuelle overgrep og hersking etc svært alvorlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...