Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lisemm
Skrevet (endret)

Nok engang har det blir avslørt utbredt juks ved NHH. På NHH finner man elevene som har jukset seg gjennom videregående skole. Og som har tatt med seg studievanene sine over til høyere utdanning. Det triste er at jukserne som regel ikke blir oppdaget, så dette er nok bare toppen av isfjellet. Personlig vet jeg av flere som jukset seg inn på NHH, og jukset seg ut av NHH. Han ene tok en ekstern master ved NHH etter å avlagt en bachelor i Trondheim, og jobber i dag i Boston Consulting Group som "associate". Jeg husker en episode hvor han gikk inn på lærerens PC, og regelrett stjal løsningsforslaget ved avsluttende eksamen i fysikk på vgs. Dette er handlingen til et sykt menneske. Vedkommende er uintelligent som få, meget snever og narsisstisk. Hvordan fikk han det til? - Juks!

Det er kanskje ikke så rart når NHH har den høyeste tettheten av psykopater i Norge. Ved finansretningen finner man de aller verste. 

http://www.studvest.no/nhh-jukset-se-sa-mange-a-er/

Jeg har et inntrykk at dette er fenomen som først og fremst er utbredt ved NHH og BI. Hvorfor er det slik? Sier det noe om studentenes moral og etiske standarder? 

En A fra NHH er ikke verdt en dritt lengre. Først fikk vi innsyn i massiv karakterinflasjon via. mediene, og nå dette. Det virker som NHH går aktivt inn for at alle skal få A på eksamen.

Endret av lisemm
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du har et ekstremt behov for å trekke ned studenter på såkalte prestisjeutdanninger. Er det bare slik du klarer å føle deg bra med deg selv? Ved å danne et bilde av at du er bedre enn disse menneskene? 

Anonymkode: 8982a...54c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som du har et ekstremt behov for å trekke ned studenter på såkalte prestisjeutdanninger. Er det bare slik du klarer å føle deg bra med deg selv? Ved å danne et bilde av at du er bedre enn disse menneskene? 

Følte du deg truffet?

Anonymkode: d7cb7...611

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Følte du deg truffet?

Anonymkode: d7cb7...611

Nei. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor studerte du da? UiB? UiO?

Skrevet

Så trist for de andre som går der og fortjener de gode karakterene sine. NHH må rydde opp.

• Liker 4
Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Det kommer ikke akkurat som en overraskende. Juksing og plagiering er svært utbredt på NHH. I tillegg har skolen har også vært plaget med karakterinflasjon i lang tid. Nærmest alle får karakteren A. NHH karaktersetting minner om den amerikanske. En A fra NHH er ikke verdt mye. En professor sa engang til meg at: "En A på NHH tilsvarer en svak C ved NTNU". Og det ligger sikkert noe i det.

Hvorfor slike katastrofer rammer NHH gang på gang er det vanskelig å gi en god forklaring på. Men det er ikke til å stikke under stol at NHH tiltrekker seg mange sleipe og egoistiske mennesker som vil opp og frem uten å gjøre en skikkelig innsats. 

Endret av drumpf
AnonymBruker
Skrevet

Juksing er regelrett grusomt og tar fra andre muligheten til å oppnå gode karakterer. Det må kreves svært egoistiske og selvsentrerte mennesker for å ha samvittighet til å jukse.

Anonymkode: b6abe...b41

• Liker 2
Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Ja, og nettopp derfor jukses det mye på NHH. Skolen tiltrekker seg egoistiske og selvsentrerte mennesker. Dette er elever som har pushet gjennom grunnskolen og fått gode karakterer med god hjelp av smisk og juks. Nå har de videreført studieteknikkene sine over til høyere utdanning. Det er ingen hemmelighet at NHH er en institusjon som tiltrekker seg turbokapitalister uten sidesyn. En norsk studie fra 2010 konkluderte med at studentene ved NHH er egoistiske, uintelligente og ineffektive. En konklusjon som ikke er særlig oppsiktsvekkende for oss som har vært i fagmiljøet en stund.

Når det er sagt, så skal det sies at det antageligvis tilstandene er minst like ille ved BI.

Ved universitetene er juks et ikke-tema. Universitetsstudentene har nok en annen holdning og oppfatning av det å være student. 

Det triste er at egoistisk atferd ser ut til å bli premiert i dagens samfunn.

Endret av drumpf
  • Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 2.5.2016 at 18.55, drumpf skrev:

Ja, og nettopp derfor jukses det mye på NHH. Skolen tiltrekker seg egoistiske og selvsentrerte mennesker. Dette er elever som har pushet gjennom grunnskolen og fått gode karakterer med god hjelp av smisk og juks. Nå har de videreført studieteknikkene sine over til høyere utdanning. Det er ingen hemmelighet at NHH er en institusjon som tiltrekker seg turbokapitalister uten sidesyn. En norsk studie fra 2010 konkluderte med at studentene ved NHH er egoistiske, uintelligente og ineffektive. En konklusjon som ikke er særlig oppsiktsvekkende for oss som har vært i fagmiljøet en stund.

Når det er sagt, så skal det sies at det antageligvis tilstandene er minst like ille ved BI.

Ved universitetene er juks et ikke-tema. Universitetsstudentene har nok en annen holdning og oppfatning av det å være student. 

Det triste er at egoistisk atferd ser ut til å bli premiert i dagens samfunn.

Dette må være noe av det mest generaliserende jeg har lest i hele mitt liv. Det første du burde gjøre er lære deg kildebruk. Det er særlig oppsiktsvekkende at en som har vært i fagmiljøet kaster rundt seg undersøkelser uten å vise til kilde. 

Anonymkode: e69b6...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også i løpet av mine studier sett juks. Jeg holder liste og kommer til å huske GODT på alle som har jukset, og sørge for at ingen av dem blir ansatt dersom jeg har innflytelse eller lederansvar der de måtte komme i fremtiden. Dersom de skulle gjøre god karriere og komme langt med juksingen sin, vil jeg også passe på å anonymt informere arbeidsgiveren (og potensielle arbeidsgivere, ettersom bransjen vi utdanner oss i er liten) til vedkomne eller tipse media dersom personen blir kjent, enten det er i politikk, arbeidsliv eller andre settinger. Jeg har ingen ting til overs for juksere. Juksere stjeler til seg titler og jobber, og de er FARLIGE i økonomistillinger, helsefag, fabrikk/maskinfag, labarbeid, matnæringen, og en rekke andre arbeidsområder. 

Anonymkode: 4dbc4...ccb

• Liker 9
Skrevet

Blir man ikke avslørt senere når man jukser, det vil jo til slutt komme opp i dagen at det ikke stemmer med personen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes så mange mennesker der ute med null respekt for andre, ingen intigritet og direkte drittoppførel. For JO, det er drittoppførsel, de burde skamme seg!!

Anonymkode: 1b379...ba6

• Liker 2
Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Et vitnemål fra NHH er ikke verdt en dritt.. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA til samtlige.

Endret av drumpf
  • Liker 1
  • 8 måneder senere...
Gjest besserwesser
Skrevet (endret)

Å være sleip, kynisk og lite reflektert gir materiell avkastning i egosentriske samfunnet vi dessverre er en del av. Verden er en eneste stor Allmenningens tragedie... 

Endret av besserwesser
Gjest Superbruker7
Skrevet
6 minutter siden, besserwesser skrev:

Å være sleip, kynisk og lite reflektert gir materiell avkastning i egosentriske samfunnet vi dessverre er en del av. Verden er en eneste stor Allmenningens tragedie... 

Heldigvis ornder den usynlige hånd opp og det går bra til slutt likevel.

Skrevet
5 minutter siden, Superbruker7 skrev:

Heldigvis ornder den usynlige hånd opp og det går bra til slutt likevel.

La meg gjette: du har ikke lest Adam Smith?

Til HI: Det har vel vist seg at den jevne Wall Street-ansatte er mer psykopat enn den jevne psykiatrisk-innlagte, så er ikke kjempeoverrasket. 

Skrevet

Men hva hjelper det å jukse seg gjennom videregående, og deretter NHH?

Man faller jo bare gjennom i arbeidslivet med en gang likevel. 

Sannheten er at uteksaminerte fra NHH ligger på inntektstoppen i Norge. Man får ikke god lønn inn i evigheten basert på karakterer, men på grunn av prestasjoner. 

Dette er jo bare misunnelse og ryktespredning på sitt værste. 

Anonymkode: 6fcf4...b5e

• Liker 1
Gjest Superbruker7
Skrevet
3 minutter siden, Poubelle skrev:

La meg gjette: du har ikke lest Adam Smith?

Stemmer.

Skrevet
På 2.5.2016 den 17.30, AnonymBruker skrev:

Juksing er regelrett grusomt og tar fra andre muligheten til å oppnå gode karakterer. Det må kreves svært egoistiske og selvsentrerte mennesker for å ha samvittighet til å jukse.

Anonymkode: b6abe...b41

Dette stemmer ikke i det hele tatt. Karakterene settes uavhengig av hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...