Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringer å dele på godt og vondt? Vurderer å søke medisin i Polen eller Tyskland/Ungarn.

Anonymkode: f02b5...a45

Videoannonse
Annonse
Gjest lisemm
Skrevet

Jeg kjenner flere som studerer i utlandet. Alle studerer i Polen, og samtlige har bare gode ord å si om medisinutdanningen i Polen. Opptakskravene er lave. En kamerat av meg kom inn med 3,1 i snitt fra videregående, og ser ikke ut til å ha noen problemer med å fullføre medisinstudiet. Han hadde heller ingen realfag. Ellers har de svært god råd sammenlignet med norske studenter. Mye festing, daglige restaurantbesøk og høy bostandard.

De fremstiller utdanningen som ikke spesielt krevende. Primært naturvitenskaplige lesefag som alle kan forstå. 

Ellers er miljøet godt. Det er norske kolonier der nede, og de har liten kontakt med lokalbefolkningen. Plusser og minuser med det. 

Medisinstudiet er et smart det valg. Det er få, om ingen, utdannelser som nærmest garanterer deg jobb, og høy lønn, etter endt utdannelse. 6 år går fort! De fleste har tross alt master i dag uansett.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, lisemm skrev:

Jeg kjenner flere som studerer i utlandet. Alle studerer i Polen, og samtlige har bare gode ord å si om medisinutdanningen i Polen. Opptakskravene er lave. En kamerat av meg kom inn med 3,1 i snitt fra videregående, og ser ikke ut til å ha noen problemer med å fullføre medisinstudiet. Han hadde heller ingen realfag. Ellers har de svært god råd sammenlignet med norske studenter. Mye festing, daglige restaurantbesøk og høy bostandard.

De fremstiller utdanningen som ikke spesielt krevende. Primært naturvitenskaplige lesefag som alle kan forstå. 

Ellers er miljøet godt. Det er norske kolonier der nede, og de har liten kontakt med lokalbefolkningen. Plusser og minuser med det. 

Medisinstudiet er et smart det valg. Det er få, om ingen, utdannelser som nærmest garanterer deg jobb, og høy lønn, etter endt utdannelse. 6 år går fort! De fleste har tross alt master i dag uansett.

Tusen takk! Høres utrolig spennende ut. Foregår undervisningen på engelsk der nede? Det jeg har tenkt litt på er når man blir utplassert, må man ikke da kunne polsk ettersom man blir utplassert i Polen? 

Gjest lisemm
Skrevet (endret)

På engelsk! Det er en fordel å kunne kunne litt polsk, men det er ikke forventet at du lærer deg flytende polsk. Praksis må du forsøke å seg på sommerstid i Norge (sommerjobb). De fleste studenter har sommerjobb og deltidsjobber i dag, så det burde ikke være et hinder. Ellers bør du være brukbar i engelsk (sannsynligheten er stor for at du er bedre enn foreleserne i engelsk...).

Polen er ikke noe å frykte. Det er som å dra til utlandet for å ta et bartenderkurs; Du er stort sett i kontakt med skandinavier. De fleste kommer seg gjennom det polske medisinstudiet uten problemer uavhengig av karaktersnitt fra vgs. Medisinstudiet går for å være relativt enkelt.

Karakterer fra norsk vgs. teller minimalt for opptak, da de fleste polske universitetene har egne opptaksprøver (som går for å være relativt enkle). 

Endret av lisemm
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, lisemm skrev:

På engelsk! Det er en fordel å kunne kunne litt polsk, men det er ikke forventet at du lærer deg flytende polsk. Praksis må du forsøke å seg på sommerstid i Norge (sommerjobb). De fleste studenter har sommerjobb og deltidsjobber i dag, så det burde ikke være et hinder.

Det som er problemet er at jeg er redd jeg vil slite med undervisning i medisin på engelsk. Jeg klarer meg greit i engelsk og ligger på 5 i muntlig, men ordforrådet mitt er ikke det beste i engelsk dessverre. Er heller ikke så veldig god skriftilig, ligger på 4-. Skal sies at jeg går vg1 nå, men likevel er jeg redd det blir en utfordring. 

Gjest lisemm
Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er problemet er at jeg er redd jeg vil slite med undervisning i medisin på engelsk. Jeg klarer meg greit i engelsk og ligger på 5 i muntlig, men ordforrådet mitt er ikke det beste i engelsk dessverre. Er heller ikke så veldig god skriftilig, ligger på 4-. Skal sies at jeg går vg1 nå, men likevel er jeg redd det blir en utfordring. 

Det går bra. Du er sannsynligvis bedre enn de polske foreleserne allerede. På medisinstudiet i Polen vil du først og fremst forholde deg til nordmenn. Ellers er engelsk en vanesak - 2-3 mnder i Polen og du skriver og snakker flytende engelsk.

Det viktigste er å gjøre seg forstått. Gramatikken kommer i andre rekke.

Endret av lisemm
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, lisemm skrev:

Det går bra. Du er sannsynligvis bedre enn de polske foreleserne allerede. På medisinstudiet i Polen vil du først og fremst forholde seg til nordmenn. Ellers er engelsk en vanesak - 2-3 mnder i Polen og du skriver og snakker flytende engelsk.

Det viktigste er å gjøre seg forstått. Gramatikken kommer i andre rekke.

Hmm, da vurderer jeg faktisk å søke der om to år. Er det sånn at man verken trenger fysikk eller kjemi?

Gjest lisemm
Skrevet (endret)

Varierende opptakskrav. Her finner du info:

http://www.ansa.no/medisin

Det er en fordel å være interessert i naturfag generelt. 

Endret av lisemm
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, lisemm skrev:

Må bare kommentere dette, for her er det nok litt misforståelser. Det er overproduksjon av leger, og du er på ingen måte garantert jobb. Det er en kamp om å få turnusplass, de fra norske universitet foretrekkes ofte, og du skal gjerne ha jobbet med lisens før du får turnus. For å få jobb med lisens er du gjerne avhengig av å bli kjent med folk og gjøre ett godt inntrykk i utplassering eller helgejobb, noe som er vanskelig når du ikke studerer i Norge. Uten turnus ingen spesialisering. Så er kamp om kobber for å være i spesialisering, litt avhengig av hva du vil spesialisere deg innen. Ofte er det korte vikariater på 3-6 mnd, klager du over forholdene, har høyt fravær eller blir gravid kan du glemme å få ett nytt kort vikariat, som du trenger for å komme bidere i spesialiseringen. Det er ikke uvanlig at leger er over 40 før de får fast stilling. Og selv om du klarer å bli ferdig med spesialiseringen din er det ikke sikkert det finnes relevant jobb til deg, vet om spesialister som går i lis stilling fordi det ikke er ledige spesialiststilling i deres fagfelt. Det er også en mye at leger har høy lønn. Jobber du som privat plastikkirurg kan du sikkert tjene en del på å operere pupper og neser, men den jevne lege har ikke veldig høy lønn ifht til utdanning, ansvar og arbeidstider. Det er også veldig vanlig å jobbe masse overtid som du aldri får betalt eller avspasert, klager du er det null vikariatforlengelse på deg (som beskrevet over). Først når du er spesialist og fast ansatt kan du får en greit inntjening, men noe luksuslønn er det altså ikke.

For øvrig ser jeg mange er opptatt av at det ikke kreves realfag for å komme inn i utlandet, og det stemmer nok. Men du trenger god forståelse av kjemi og fysikk for å komme gjennom studiet og være i stand til å behandle pasienter etterpå. Ingen seiler gjennom studiet uten realfagskunnskap, så selv om det ikke er ett krav for å komme inn så er det lurt å ta fagene for det før du begynner. 

Anonymkode: 2ffed...3f8

• Liker 13
Gjest lisemm
Skrevet (endret)

Skremselspropaganda. Slik er det i alle yrker. Det er enklere å få seg jobb etter medisinstudiet enn andre studier, relativt sett. Jeg har til gode å møte en arbeidsledig lege.

Når eldrebølgen kommer vil vi få et underskudd av lenger. Man ser også en tedens til at de utenlandske legene reiser hjem pga. svakere kronekurs. Det er stor sannsynlighet for at vi vil få et massivt underskudd av leger i fremtiden (såfremt oljeprisen holder seg lav).

Medisinstudiet er, og har tradisjonelt vært, et veldig sikkert valg mtp. jobb etter endt utdannelse.

Endret av lisemm
AnonymBruker
Skrevet

Har bare erfaring med Ungarn, men medisinstudiet der er beintøft, særlig de to første årene. Det er ingen "kjære mor". Forøvrig helt enig i at det er veldig lurt å ha gode realfagskunnskaper fra vgs før du begynner, selv om du ikke "må" ha det for å komme inn. 

Anonymkode: adc96...660

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, lisemm skrev:

Skremselspropaganda. Slik er det i alle yrker. Det er enklere å få seg jobb etter medisinstudiet enn andre studier, relativt sett. Jeg har til gode å møte en arbeidsledig lege.

Når eldrebølgen kommer vil vi få et underskudd av lenger. Man ser også en tedens til at de utenlandske legene reiser hjem pga. svakere kronekurs. Det er stor sannsynlighet for at vi vil få et massivt underskudd av leger i fremtiden (såfremt oljeprisen holder seg lav).

Medisinstudiet er, og har tradisjonelt vært, et veldig sikkert valg mtp. jobb etter endt utdannelse.

Det som er beskrevet over er ikke skremselspropaganda, men høyst reelt. 

Hilsen en annen enn den som skrev det opprinnelige innlegget. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, lisemm skrev:

Huh, har lest flere innlegg om medisin-studiet i utlandet, og fikk inntrykk av at konsensus mente at Medisin i utlandet er beintøft, med ekstremt mye teori, og 70 % frafall.

Vanskelig å se for seg en med 3,1 i snitt klare seg på medisin? Altså, da må fyren virkelig ha gjort 180 grader når det gjelder lesing og studieteknikk.

Anonymkode: 189e1...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Gjest lisemm skrev:

Det ser ikke ut som du har peiling på hva du uttaler deg om. Poenget er at det er for mange nyutdannede leger i forhold til turnusplasser. Det er et behov for flere leger i LIS-stillinger enn det er turnusplasser, og dette behovet dekkes ved å ansette utenlandske leger. Dette er et problem. Slik det er per dags dato er det ikke planer om å få flere turnusplasser selv om det jobbes hardt for det. 

Selv om legebehovet er der vil det ha lite å si når antall stillinger ikke er tilstrekkelige. Det er antall stillinger man må ta utgangspunkt i. Slik det er nå er ikke antall turnusplasser forenelig med antall nyutdannede leger. Det hadde du visst dersom du hadde lest rapportene over turnussøkingen. 

Anonymkode: e66c2...943

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Engelsk vil ikke bli et problem etter hvert, du blir vant til å uttrykke deg på engelsk. Norsk terminologi vil du også lære når du kommer til Norge, om du bryr deg med å lære det.

Forøvrig kan det være greit å lese dette: http://legeforeningen.no/Student/Norsk-medisinstudentforening/Nyheter/2016/INFORMASJON-OM-MULIGE-ENDRINGER-AV-MEDISINSTUDIET-I-POLEN/

De sier på slutten at de jobber med å finne en løsning på dette. Men greit å vite.

Anonymkode: 43f7e...d85

• Liker 1
Gjest drumpf
Skrevet (endret)
Den 1. mai 2016 at 20.38, AnonymBruker skrev:

Huh, har lest flere innlegg om medisin-studiet i utlandet, og fikk inntrykk av at konsensus mente at Medisin i utlandet er beintøft, med ekstremt mye teori, og 70 % frafall.

Vanskelig å se for seg en med 3,1 i snitt klare seg på medisin? Altså, da må fyren virkelig ha gjort 180 grader når det gjelder lesing og studieteknikk.

Omtrent 10 prosent av de norske medisinstudentene i utlandet avslutter studieløpet. Noe som er et veldig lavt tall. 

Endret av drumpf
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, drumpf skrev:

Omtrent 10 prosent av de norske medisinstudentene i utlandet avslutter studieløpet. Noe som er et veldig lavt tall. 

10 %? Virkelig? Sjokkerende lave tall. Har du en kilde jeg kan titte på, ble litt nysgjerrig nå.

Gjest drumpf
Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

10 %? Virkelig? Sjokkerende lave tall. Har du en kilde jeg kan titte på, ble litt nysgjerrig nå.

Jeg leste det i rapport i Dagens Medisin for en stund tilbake. Frafallsprosensten for medisinstudenter i utlandet er faktisk lavere enn for samme studiegruppe i Norge. Jeg finner ikke rapporten etter å ha gjort et par raske google-søk. Leter du litt, så finner du den. Rapporten evaluerer medisinutdanningen i utlandet.

Jeg er helt sikker, og det stemmer med mine egne observasjoner. Jeg kjenner 20-30 personer som har studert eller studerer i utlandet. Ingen av dem har vendt tilbake før fullført utdannelse. 

Frafallsprosenten er under 10 prosent. Nærmere 5 prosent for å være helt nøyaktig. Medisinstudiet i utlandet går for å være en overkommelig utdannelse DERSOM DU ER VILLIG TIL Å LEGGE INN EN INNSATS.

En fordel med å studere i utlandet er at de fleste er fulltidsstudenter. Kun et fåtall er fulltidsstudenter i Norge (fortrinnvis de med rike foreldre). Man slipper å jobbe fordi man får mye valuta for pengene.

Endret av drumpf
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, drumpf skrev:

Jeg leste det i rapport i Dagens Medisin for en stund tilbake. Frafallsprosensten for medisinstudenter i utlandet er faktisk lavere enn for samme studiegruppe i Norge. Jeg finner ikke rapporten etter å ha gjort et par raske google-søk. Leter du litt, så finner du den. Rapporten evaluerer medisinutdanningen i utlandet.

Jeg er helt sikker, og det stemmer med mine egne observasjoner. Jeg er kjenner 20-30 som har studert eller studerer i utlandet. Ingen av dem har vendt tilbake før fullført utdannelse. 

Frafallsprosenten er under 10 prosent. Nærmere 5 prosent for å være helt nøyaktig. Medisinstudier i utlandet går for å være en overkommelig utdannelse DERSOM DU ER VILLIG TIL Å LEGGE INN EN INNSATS.

En fordel med å studere i utlandet er at de fleste er fulltidsstudenter. Kun et fåtall er fulltidsstudenter i Norge (fortrinnvis de med rike foreldre). Man slipper å jobbe fordi man får mye valuta for pengene.

Vel, det må også legges til at det ikke lønner seg å jobbe for 20kr timen, heller, så i realiteten er det også delvis fordi de ikke har noe valg.

Jeg har også lyst til å se den kilden på 10% hvis du finner den igjen. Min erfaring er at frafallsprosenten er HØY, og i tillegg er det mange som blir forsinket i studieløpet fordi de stryker. Men det er Ungarn, ikke Polen, det kan sikkert være forskjeller fra land til land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...