AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #1 Del Skrevet 1. mai 2016 Inntekter: Lønn: 30 tusen før skatt (21 tusen etter skatt). Studiestøtte: 7500 kroner Utgifter: Huslån: 10 tusen Felleskostnader: 3 tusen Mobil: 500 Strøm og nettleie: 700 kroner Div forsikringer: 150 kroner Kan ikke komme på noe mer.. Hvorfor rekker ikke pengene til? Jeg kjøper nesten aldri klær, drikker ikke, går ikke på kino. Har per dags dato 10.000 i masterkort gjeld.. hvordan er dette mulig? Tjener jeg veldig lite her? Anonymkode: c7918...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 1. mai 2016 #2 Del Skrevet 1. mai 2016 Hva bruker du på mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Walterwhite Skrevet 1. mai 2016 #3 Del Skrevet 1. mai 2016 Bil/transport, mat, drikke, snus/røyk hobby osv? Foreslår at du tar vare på ALT av kvitteringer en mnd og skriv ned alt du betaler av regninger.. Bruk penger som du pleier (hvis ikke ser du ikke hvor pengene går) så vil du se hvor pengene går.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #4 Del Skrevet 1. mai 2016 Du har inntekter etter skatt 28 500 Utgifter på 14 350 Diff 14 150 ! DU MÅ GÅ IGJENNOM ALT AV KONTOER FOR Å SE HVILKET HULL PENGENE RENNER UT AV. Å IKKE HA KONTROLL PÅ HVOR SÅ MYE PENGER FORSVINNER ER VANNVITTIG. Anonymkode: 15972...8f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #5 Del Skrevet 1. mai 2016 1 minutt siden, Bimmern skrev: Bil/transport, mat, drikke, snus/røyk hobby osv? Foreslår at du tar vare på ALT av kvitteringer en mnd og skriv ned alt du betaler av regninger.. Bruk penger som du pleier (hvis ikke ser du ikke hvor pengene går) så vil du se hvor pengene går.. Verken røyker eller snuser. Har ingen hobbyer. 410 kroner på busskort dog. Ja det er lurt! Det er jo 1 mai i dag så da kan jeg gjøre det denne måneden :-) men den kan vel bli litt urealistisk fordi 17 mai kommer? Men så skal jeg jo ikke gjøre noe spesielt heller da, kanskje kjøpe meg en is eller to :-) Anonymkode: c7918...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #6 Del Skrevet 1. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har inntekter etter skatt 28 500 Utgifter på 14 350 Diff 14 150 ! DU MÅ GÅ IGJENNOM ALT AV KONTOER FOR Å SE HVILKET HULL PENGENE RENNER UT AV. Å IKKE HA KONTROLL PÅ HVOR SÅ MYE PENGER FORSVINNER ER VANNVITTIG. Anonymkode: 15972...8f1 :-( og jeg gjør jo INGENTING. Utennom å være deprimert og overtenke. Hver måned tenker jeg h or ble pengene av? Har jeg kjøpt noe? Nei... æsj nå ble jeg enda mer deppa.. Anonymkode: c7918...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 1. mai 2016 #7 Del Skrevet 1. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Verken røyker eller snuser. Har ingen hobbyer. 410 kroner på busskort dog. Ja det er lurt! Det er jo 1 mai i dag så da kan jeg gjøre det denne måneden :-) men den kan vel bli litt urealistisk fordi 17 mai kommer? Men så skal jeg jo ikke gjøre noe spesielt heller da, kanskje kjøpe meg en is eller to :-) Anonymkode: c7918...641 Du vil nok se at det hver måned skjer noe spesielt, enten det er 17. mai, jul, sommer, bursdager, bryllup, konfirmasjon... det er alltid et eller annet. Støtter absolutt det med å føre regneskap en måned. Gjorde det selv da jeg studerte, laget et veldig enkelt oppsett i Excel og noterte ulike kategorier som mat, klær, godteri/snacks/brus, husartikler (såpe, dopapir, zalo) og litt forskjellig. Enkel og grei måte å ha litt kontroll på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #8 Del Skrevet 1. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: :-( og jeg gjør jo INGENTING. Utennom å være deprimert og overtenke. Hver måned tenker jeg h or ble pengene av? Har jeg kjøpt noe? Nei... æsj nå ble jeg enda mer deppa.. Anonymkode: c7918...641 Dette nekter jeg å tro på. Du har jo en konto, og bruker vel kort? Da har du og oversikt over hva du har brukt penger på. Du må i kommende måneder bare bruke kort og samle på alle kvitteringer for å få oversikten over hvor pengene dine tar veien. For de har tydeligvis bein å gå på. Anonymkode: 15972...8f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Walterwhite Skrevet 1. mai 2016 #9 Del Skrevet 1. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Verken røyker eller snuser. Har ingen hobbyer. 410 kroner på busskort dog. Ja det er lurt! Det er jo 1 mai i dag så da kan jeg gjøre det denne måneden :-) men den kan vel bli litt urealistisk fordi 17 mai kommer? Men så skal jeg jo ikke gjøre noe spesielt heller da, kanskje kjøpe meg en is eller to :-) Anonymkode: c7918...641 Nei det vil ikke bli urealistisk. Du ser uansett alt annet som blir borte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #10 Del Skrevet 1. mai 2016 Jeg er student, og min eneste "inntekt" er studielånet per måned, da jeg ikke jobber. Det vil si, jeg har 7500 kr å overleve på for hver måned (har heller ikke noen buffer på sparekonto etc.). Hver gang jeg bruker penger, skriver jeg det ned på et notatark på mobilen. Altså, hver gang jeg drar bankkortet, skriver jeg ned hvor mye jeg brukte, og HVA jeg brukte det på. Mine utgifter er mat/husholdning, treningssenter, mobil, husleie og strøm, busskort, og diverse (alt annet, som feks. reise, klær, ting osv.). Slik har jeg en oversikt etter hver måned, over hvor mye penger jeg har brukt på hva, og hva jeg bør kutte ned på. Slik er jeg blitt veldig flink til å droppe å kjøpe klær/ting som jeg ikke MÅ ha, og spise opp maten i skapet før jeg kjøper ny. Gjennom flere måneder over tid ser jeg at jeg klarer å bruke mindre penger på ting, og holde meg til budsjettet mitt. Det er nok fordi jeg innser realiteten ved å skrive ned absolutt alt jeg bruker, som har gjort at jeg klarer å bruke mindre. Hvis du ikke har oversikt over hvor mye du bruker på hva, så er det umulig å se hvor det går mye penger, og videre umulig å gjøre tiltak for å ikke bruke for mye penger Anonymkode: 41e9e...295 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. mai 2016 #11 Del Skrevet 1. mai 2016 I nettbanken kan du få oversikt over hvilke kategorier du har brukt kortet på. Nå betaler du vel det meste av forbruket ditt med kort, antar jeg? Da burde det være lett å få oversikt i nettbanken HVOR pengene går. F.eks. alle matbutikker samles under en kategori, da ser du hvor mye du bruker på matvarer og alt som kjøpes i dagligvarebutikkene pr mnd. Sportsbutikker eller klesbutikker er en annen kategori. Kafeer og utesteder, serveringssteder en annen. Alt dette vises oversiktlig og greit i nettbanken din. Klikk deg inn for å lete frem siden og se hva du bruker pengene på. De fakturaene du betaler hver måned har du vel grei oversikt over? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #12 Del Skrevet 1. mai 2016 Kan du virkelig ikke gå inn på nettbanken din de siste mnd å se hva du har brukt penger på? Bare til å skrive ned summene det, og se hvordan butikk du har dratt kort hos. Anonymkode: a8bdf...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 1. mai 2016 #13 Del Skrevet 1. mai 2016 http://www.youneedabudget.com/ Jeg synes denne er veldig fin. Sett opp kategeorier, hver gang du kjøper noe putter du det i appen. Bare alloker 0 til alt utenom faste utgifter så ser du fort hvor alle pengene går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #14 Del Skrevet 3. mai 2016 Er det ikke bare å se på kontoutskriften og se hvor/hva du handler? Der kan du også dele opp i kategorier Anonymkode: 43cb3...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå