Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg spiser mye i forhold til andre. At jeg krever mer for å bli mett. Lager meg for eksempel omelett av to egg og spiser den sammen med en halv avokado (liten) og røkelaks. Men det blir jeg ikke mett av, føler at jeg lett kunne ha doblet porsjonen uten problemer. Så burde jeg bli mett av en slik lunsj? Er det hodet mitt som spiller meg et puss? 

Anonymkode: b53ea...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du spiser mer enn det for å bli mett og ikke legger på deg så trenger du kanskje det?

Jeg har stor magesekk føler jeg. Kan ha plass til mye men da legger jeg på meg :P

Spørs hvor aktiv du er? Sånne ting er jo litt inviduelt og :) hvor høy er du? Hva veier du? Hvor aktiv er du? 

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ingenting hva andre spiser. Hvis vekta de er stabil. Spiser du nok for å opprettholde vekt. Spiser du for lite. Går du ned. Spiser du for mye går du opp. Så enkelt er det egentlig.

Anonymkode: 099eb...ece

Skrevet

Det er ikke noe galt med deg, du er bare forvirret/uinformert. Hvor mye du spiser i forhold til andre, har ingenting å si. Er du normalvektig og holder stabil vekt, spiser du riktig mengde mat. Matvalget kan få det du spiser til å se "mye" eller lite" ut fordi det kan ha større eller mindre volum for det samme antallet kalorier, men det er heller ikke viktig. Du ser antageligvis ikke alt det alle du omgås spiser, heller, like lite som dine venner kan følge med på alt hva du spiser. Hvor mett du blir av det du spiser, har heller ikke stor betydning. Opplevelsen av metthet og sult og appetitt og hvordan vi håndterer dette, er veldig individuell. De aller fleste liker å spise og har kapasitet for mer for å kunne overleve sultkatastrofer. Forestillingen om at vi aldri skal bli sultne, er skapt av matvare- og slankeindustrien i fellesskap, for å tjene penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat samme problem som deg og det skal så mye til før jeg blir mett. Jeg er en veldig petite jente og har lav BMI men allikevel må jeg spise mye for å bli mett.

Til frokost f.eks spiser jeg en svær porsjon havregrøt som består av 1 1/2 dl havregryn, en boks cottage cheese, også koker jeg det med to epler og har på masse blåbær og jordbær og en halv banan. Det blir jeg bare passe mett av

Og til lunsj spiser jeg en stor salat med kylling, linser etc, og en omelett laget av to egg med noe grønnsaker i, og to brødskiver med røkelaks og en frukt. Lunsjen blir jeg ordentlig mett av, men jeg spiser jo mer enn mine mannlige kollegaer

Mellommåltid er ofte en boks cottage cheese med to epler eller annen frukt

Og middag er vel en normal porsjon men må ha masse grønnsaker for å bli mett og må ha noe dessert for å bli ordentlig mett og ofte må jeg ty til noe søtt for jeg får søtsug. 

Og kveldsmat blir det ofte  to brødskiver og en halv boks cottage cheese med frukt

Jeg føler meg unormal fordi jeg må spise så mye med volum i for å bli mett og hvis jeg ikke spiser meg mett så får jeg skikkelig søtsug og lyst på masse sjokolade. Og fordi jeg må ha mat med mye volum må jeg spise sunt ellers går jeg opp i vekt. Jeg føler det er et problem hvis jeg er borte for da har jeg ikke tilgang på maten jeg må ha for å bli mett. Skal jeg spise brødskiver (og da tenker jeg på sånt "luftbrød") må jeg spise 4 brødskiver for å bli mett. Og pizza må jeg nok spise en hel, og derfor spiser jeg sjeldent pizza.

Tror det er noe annerledes med mine sult og metthetsignaler, jeg kan ikke spise mange små måltider, men må ha færre og store måltider. 

Anonymkode: 28d85...0a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...