AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #1 Skrevet 1. mai 2016 Vanskelig å svare på sikkert, men håper noen kansje kan hjelpe litt... hva er (ca) vanlig å ha på konto/sparekonto, og hvor mye er vanlig å bruke på "ting"? ( tenker på klær, kosmetikk, interiør osv, ikke lån/forsikringer ol) jeg er i et parforhold, begge arbeidere med ok månedslønn(regner jeg med.. ) ingen barn... Anonymkode: bc1bc...766
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #2 Skrevet 1. mai 2016 Hva som er "vanlig" å ha på sparekonto varierer jo enormt. Veldig mange mennesker har ingenting på sparekonto faktisk. Mens andre igjen kanskje har flere hundre tusen kroner. Det er så individuelt at det går ikke an å si "dette er hva som er vanlig". Det har vært mange tråder her på KG der det spørres om hva folk har på sparekontoene sine. Gjengangeren er at de som HAR sparepenger svarer, mens de som ikke har noe, som regel ikke gidder å svare. Inntrykket blir da litt skjevt. Man kan begynne å få inntrykket av at "nesten alle" har penger på bok. Det stemmer altså ikke. For meg har null på sparekontoen vært standard det meste av livet. Jeg har generelt ikke vært noen sparer. Men for et par år siden tok jeg meg selv i nakken, og bestemte meg for å spare alt jeg kan fordi jeg planla å skille meg i år (2016). Så jeg satte i gang, og nå, to år senere omtrent, sitter jeg med 200.000,- på sparekonto. Disse pengene er imidlertid øremerket forskjellige formål i forbindelse med ny leilighet etter at vi selger fellesboligen som jeg og eksen eier. 100.000 går med til ekstra egenkapital (i tillegg til det jeg får ved salg av boligen), og 60.000-70.000 går til nye møbler i ny bolig, bl.a. seng og sofa. Pluss en hel del andre ting jeg vil trenge. Så, sparekontoen vil være ganske ribbet til sommeren. Jeg vil ha igjen noe rundt 30.000 når alt er betalt, inkl flyttingen. Disse tredve tusen kronene skal bli stående på sparekonto som en buffer. Håpet er at jeg skal klare å spare litt hver måned, selv om det blir trangt økonomisk å bo alene. Anonymkode: 15ec4...067
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #3 Skrevet 1. mai 2016 Jeg er student, har 50 000 på BSU og 18 000 på sparekonto. Ellers har jeg 7500 kr i lånekassestøtte per måned, som jeg prøver å overleve på, slik at jeg ikke bruker av sparekontoen. Jobber ikke ved siden av studiene. Per måned bruker jeg 4800 kr på husleie og strøm, 1800 kr på mat/husholdning, og 800-1000 kr på andre ting (treningssenter, mobilregning, klær, ting, buss- og togbillett, alkohol osv.). Dette er hvis jeg holder meg til budsjettet, men av og til må jeg bruke av sparekontoen, som derfor minker. Skal jeg reise med fly, ligge på hotell etc, så bruker jeg av sparekontoen, men dette skjer ikke så ofte. Dette er til én person (jente 22 år), og ja, det er til tider hardt å alltid måtte begrense pengebruken, men slik er studentlivet Anonymkode: 693e9...466
Million Skrevet 1. mai 2016 #4 Skrevet 1. mai 2016 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/en-av-tre-har-skrapt-loennskonto/a/10123771/ " I aldersgruppen 18-44 år er det hele fire av 10 som mangler økonomisk buffer, for eksempel to månedslønninger, til uforutsette utgifter. " 4 av 10 har altså ikke sparepenger på konto. Endret 1. mai 2016 av Million
Gjest Splitterpine Skrevet 1. mai 2016 #5 Skrevet 1. mai 2016 Vi har alltid hatten månedslønn som buffer på konto. Dette er ikke "sparepenger", men penger vi har til uforutsette utgifter, som f.eks at bilen må på verksted. Sparekonto har vi også, men denne varier i forhold til hva vi sparer til og kjøper oss. Vi har tidligere spart til bryllup, motorsykkel, egenkapital, møbler osv... Så sparekontoen har inneholdt alt fra 1.000 til 100.000.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #6 Skrevet 1. mai 2016 Ts her. jeg har ca 150 000 på sparekontoen, og vi har ca750 000 i gjeld på boligen. Ingen annen gjeld. Har prøvd å tenke over forbruket mitt, og tror heg ca har 500 kr i mnd i snitt på klær/kosmetikk, og 500 i mnd på møbler/ting til huset. Går nok en 4-8 000 i pluss hver mnd etter at alt er betalt... men jeg får så dårlig samvittighet når jeg bruker penger. Feks så har jeg lyst på en sydentur.. Men er det økonomisk forsvarlig av meg å bruke 10 -15 000 på en ferie? Jeg tenker nei, så det blir med drømme.. hvor mye synes dere at det er ok å bruke på seg selv på "unødige tulleting"?? Anonymkode: bc1bc...766
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #7 Skrevet 1. mai 2016 Akkurat nå, er det veldig lite. Jeg har hatt en del penger noen år nå, men har brukt det på opplevelsesferier for meg og mitt barn. Mange bekjente gjennom årene har falt fra, livet er så kort og skjørt- ville gi barnet mitt minner for livet, en solid, trygg, kunnskapsrik ungdom har han blitt. Så vi er rike på gode minner og opplevelser. Anonymkode: c5078...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå