AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #1 Skrevet 1. mai 2016 Jeg synes disse to ordene ofte brukes om hverandre. Jeg sliter med å få tak i forskjellen mellom disse to begrepene (jeg har en prøve neste uke... derfor jeg spør!) Enkelt sagt, kan man si at rasisme er en tanke om at noen grupper er overlegne andre, grunnet genetikk (rase). Diskriminering er systematisk forskjellsbehandling av andre grupper på bakgrunn av, f.eks., deres rase men det kan også være andre ting som seksuell legning, religion osv.? Blir forskjellen da; rasisme handler om rase og KAN føre til rasediskriminering? Mens diskriminering kan handle om andre ting enn rase? Kan man ha rasisme UTEN diskriminering (altså at man har rasistiske tanker uten at man handler dem ut)? Mens diskriminering kan IKKE foregå uten at nedsettende tanker om andre grupper (ikke nødvendigvis rasebasert) foreligger? Anonymkode: 30cbe...029
nordpedant Skrevet 1. mai 2016 #2 Skrevet 1. mai 2016 Rasisme er troen på at det finnes raser, og at hvilken rase man tilhører avgjør hvordan man er. Vi tenker ofte på historisk rasisme som tanker om andre rasers underlegenhet (troen på afrikaneres lave intelligens og at de har harde kranier som tåler å bli slått med stokker), men det er også rasisme å tro på egen rases overlegenhet. Diskriminering er å forskjellsbehandle. Verken mer eller mindre. I Norge skiller vi mellom saklig og usaklig diskriminering, der det å si at ingen med joggesko får komme inn på nattklubben er saklig, mens det å si at ingen med mørke fargepigmenter i huden slipper inn er usaklig. "Diskriminering" er egentlig et nøytralt uttrykk, i sin saklige betydning. Likevel er det sjelden vi i dagligtale sier "diskriminering" med mindre vi mener i den negative betydningen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #3 Skrevet 1. mai 2016 1 time siden, nordpedant skrev: Rasisme er troen på at det finnes raser, og at hvilken rase man tilhører avgjør hvordan man er. Vi tenker ofte på historisk rasisme som tanker om andre rasers underlegenhet (troen på afrikaneres lave intelligens og at de har harde kranier som tåler å bli slått med stokker), men det er også rasisme å tro på egen rases overlegenhet. Diskriminering er å forskjellsbehandle. Verken mer eller mindre. I Norge skiller vi mellom saklig og usaklig diskriminering, der det å si at ingen med joggesko får komme inn på nattklubben er saklig, mens det å si at ingen med mørke fargepigmenter i huden slipper inn er usaklig. "Diskriminering" er egentlig et nøytralt uttrykk, i sin saklige betydning. Likevel er det sjelden vi i dagligtale sier "diskriminering" med mindre vi mener i den negative betydningen. Takk for svar! Kan man da, i teorien si, at rasisme ikke er galt? Så lenge det ikke fører til diskriminering? At man kan gå rundt å tro på ulike rasers overlegenhet, men så lenge man ikke "act out" på det (diskriminerer) så er ikke rasisme noe... farlig? eller vil alltid rasisme føre til diskriminering? Anonymkode: 30cbe...029 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #4 Skrevet 1. mai 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Kan man da, i teorien si, at rasisme ikke er galt? Så lenge det ikke fører til diskriminering? At man kan gå rundt å tro på ulike rasers overlegenhet, men så lenge man ikke "act out" på det (diskriminerer) så er ikke rasisme noe... farlig? eller vil alltid rasisme føre til diskriminering? Anonymkode: 30cbe...029 Det er ingen vei ut for oss Europeere. Enten så er du rasist, ellers så må du ta livet av deg selv.... http://www.dailywire.com/news/4180/debater-harvard-says-white-people-should-kill-chase-stephens Anonymkode: 4bfdc...389
Stiani Skrevet 1. mai 2016 #5 Skrevet 1. mai 2016 Rasister baserer sine fordommer på genetikk og statistikk mens folk som diskriminerer bare gjør det pågrunn av sine utdaterte fordommer.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #6 Skrevet 1. mai 2016 4 minutter siden, Stiani skrev: Rasister baserer sine fordommer på genetikk og statistikk mens folk som diskriminerer bare gjør det pågrunn av sine utdaterte fordommer. La oss si jeg gir mat til en katt fra skogen hver dag. Den var hyggelig og kosete, før den dro tilbake til skogen. Plutselig en dag, så kommer det en bjørn istedenfor katten. Jeg prøvde å fore den men da ble jeg angrepet. Neste dag kom det en større bjørn, og den angrep igjen når jeg prøvde å gi den mat. Den tredje dagen kommer det en enda større bjørn. Er jeg diskriminerende nå, på grunn av ut-daterte fordommer, om jeg velger å ikke gi den fremmede bjørnen mat den tredje dagen? Anonymkode: 4bfdc...389 1
Stiani Skrevet 1. mai 2016 #7 Skrevet 1. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: La oss si jeg gir mat til en katt fra skogen hver dag. Den var hyggelig og kosete, før den dro tilbake til skogen. Plutselig en dag, så kommer det en bjørn istedenfor katten. Jeg prøvde å fore den men da ble jeg angrepet. Neste dag kom det en større bjørn, og den angrep igjen når jeg prøvde å gi den mat. Den tredje dagen kommer det en enda større bjørn. Er jeg diskriminerende nå, på grunn av ut-daterte fordommer, om jeg velger å ikke gi den fremmede bjørnen mat den tredje dagen? Anonymkode: 4bfdc...389 Vet du hva statistikk er?
ajarRun Skrevet 1. mai 2016 #8 Skrevet 1. mai 2016 12 minutter siden, Stiani skrev: Rasister baserer sine fordommer på genetikk og statistikk mens folk som diskriminerer bare gjør det pågrunn av sine utdaterte fordommer. Du kan jo diskriminere noen basert på fornuftige grunner. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #9 Skrevet 1. mai 2016 2 minutter siden, Stiani skrev: Vet du hva statistikk er? Ja, og i mitt eksempel så angrep 2/2 bjørner, om den tredje angrep så blir det 3/3. Ikke alle bjørner vil skade mennesker, men er du villig til å ta sjansen på det neste gang du møter en bjørn? Anonymkode: 4bfdc...389 1
nordpedant Skrevet 3. mai 2016 #10 Skrevet 3. mai 2016 Den 1.5.2016 at 14.40, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Kan man da, i teorien si, at rasisme ikke er galt? Så lenge det ikke fører til diskriminering? At man kan gå rundt å tro på ulike rasers overlegenhet, men så lenge man ikke "act out" på det (diskriminerer) så er ikke rasisme noe... farlig? eller vil alltid rasisme føre til diskriminering? Anonymkode: 30cbe...029 I en filosofisk sammenheng er det jo ingen tanke som er gal. Men om du tror på at raser er overlegne og underlegne hverandre (og tror på raser i første omgang) har du et ganske løst forhold til virkeligheten. Og selv om det ikke er noe i veien for å være rasist, vil jeg hevde at man må være ganske korka for å være det. Jeg tror at rasisme alltid til slutt fører til diskriminering. Det er en av disse helt kunstige distinksjonene mellom mennesker som bare er tull. Som homofobi, for eksempel. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #11 Skrevet 3. mai 2016 Den 1 May 2016 at 15.20, AnonymBruker skrev: La oss si jeg gir mat til en katt fra skogen hver dag. Den var hyggelig og kosete, før den dro tilbake til skogen. Plutselig en dag, så kommer det en bjørn istedenfor katten. Jeg prøvde å fore den men da ble jeg angrepet. Neste dag kom det en større bjørn, og den angrep igjen når jeg prøvde å gi den mat. Den tredje dagen kommer det en enda større bjørn. Er jeg diskriminerende nå, på grunn av ut-daterte fordommer, om jeg velger å ikke gi den fremmede bjørnen mat den tredje dagen? Anonymkode: 4bfdc...389 Hva prøver du å si? Dette gir ingen mening. Anonymkode: 4d6af...7ec
michaeline__07 Skrevet 3. mai 2016 #12 Skrevet 3. mai 2016 Ja, det du påstår i siste avsnitt kan fint gå an. Og man bestemmer jo selv om man er rasist eller ikke. Hvis man sier, slik sannheten er at man ikke er rasist så kan man ikke tvinges til å være rasist. Det sier jævlig mye om selvbilde til personene egentlig (sorry ass).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå