Gå til innhold

Matretter uten "hvit mat" (pasta, ris, potet osv)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser at typisk hvit mat gir utslag i uren hud, og siden jeg har prøvd alt av hudprodukter i alle år og fremdeles har små urenheter, hudormer og gusten hud vil jeg nå gå inn for å endre kostholdet!
Problemet er at omtrent alt jeg spiser er hvit mat! Jeg har byttet ut pasta med fiberpasta og loff med grovbrød, men bør kutte ut alt av pasta, ris og potetretter osv såvidt jeg skjønner - men aner ikke hva jeg kan spise og lage da?!
Kylling skal visst være bra for huden, men kylling uten ris er jo ikke noe særlig?
De fleste middagsretter jeg lager har poteter eller ris i seg, hva slags retter uten dette er godt å lage?

Jeg har også begnynt med Skin Repair og Omega 3 tabletter. Tar gjerne i mot andre kostholdstips og retter for ren og myk hud!

Anonymkode: df560...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man erstatter det med grønnsaker i alle former. Ikke så veldig vanskelig egentlig. Puré, ovnsbakt, kokte, glaserte, rå, dampet, stekte. Varier, og prøv ut ting du ikke er vandt til. Gjør det til en lek, og vit at du må ikke gå "cold turkey" hvis det ikke passer for deg. Men hvis man utfordrer seg selv litt så blir det ofte kjekkere - har vært der selv. Du må jo ikke kutte helt ut, du kan kutte ned. Øk grønnsaksmengden og ha en eller en halv potet istedenfor tre. Alt monner. Man ser det kanskje ikke så fort, men nesten ingenting forandrer seg kun over natten, man må ha tålmodighet. Men så er det jo verdt det!

Quinoa er sånn ca det beste som fins (eks: jeg lager med litt svisja løk i, kraft istedenfor bare vann og så litt vårløk i til slutt) og kan brukes til alt. Min favorittrett med quinoa er "kebabs" (kjøttdeig/karbonadedeig, hvitløk, løk, koriander og f.eks cumin, korianderfrø + pepper, stek i panne eller ovn formet som passe avlange kebabs) eller marinert kylling (kan bruke ca samme blanding, kanskje litt paprika i og chili). Til dette lager jeg mynteyoghurt (naturell yoghurt, litt myntegele, gjerne litt frisk mynte også, miks sammen), quinoa som forklart over... og en god porsjon ovnsbakte grønnsaker. Løk, paprika, squash, aubergine er spesielt godt til akkurat dette - bare litt olivenolje og S&P på. Alt det kan liksom lages opp i porsjoner til dagene etter om du er alene. Quinoa er sunt, metter veldig godt og passer til det aller meste av grønnsaker, kjøtt og fisk. Lag småting fra grunnen av, som tomatsaus og supper, og vit hva som er i maten du kjøper ferdig, for der er masse rart. Det hjelper bare å bli bevisst, så du kan ta bedre valg, om ikke kutte det helt ut (for det er ikke alltid realistisk). Fett er også viktig for kroppen, og bør komme fra gode kilder.

I tillegg er jo havregrøt det beste du kan få til frokost (jeg bruker stålkuttet, ikke de flate man kjøper på vanlig dagligvare, så mye bedre), og kan varieres i nesten det uendelige. Jeg spiser havregrøt, egg med grov toast (dypper de i eggene), grov toast med laks, eggesalat, avokado eller kombo av de. Også spiser jeg grov bagels (kjøper frosne på Meny og har i frysen) med laks, eller pannekaker med 7-grain-mix fra Bob's Red Mill når jeg skal kose meg litt. Du kan jo lage bananpannekaker, lage en god smoothie eller bake brød selv.

Det beste man kan gjøre for huden utenom å ha godt kosthold er en god rens tilpasset hudtype (ikke noe "foaming", huden føles som en maske etterpå - ren, men en maske -, og de aller fleste trenger fukt), og rens huden godt, særlig på kvelden. Det viktigste er å VITE hva slags hudtype du faktisk er, ikke det du tror sånn circa. Gå til en som kan eller les deg godt opp - jeg gikk i 25 år og trødde jeg hadde tørr hud - hadde fet og dehydrert, brukt sånn circa motsatte greier av det jeg skulle. Da kan du også finne riktig toner, serum og hudkrem for din hud. Foruten om det så hjelper det jo å spise mindre sukker, bedre fett, bevege seg ute i frisk luft, bytte ofte nok sengetøy (mye grums! Ihvertfall putetrekkene om ikke annet hver uke) og drikke nok rent vann. Trening hjelper også, men ikke alle har helse til det, så gjør det du kan (å gå en frisk tur slår jo sammen både mosjon og frisk luft). Jeg tar i tillegg Udo's Choice (hjelper forbrenningen min), som jeg føler utgjorde en forskjell, men omega-3 skal være mer enn bra nok.

Oj, det her ble langt, men jeg har vært i din situasjon, huden klødde og så grusom ut uansett hva jeg brukte på den, og man føler seg ikke bra. Å skifte kosthold virker så sykt stress og fremmed, men man kommer langt med å skifte ut istedenfor å skifte over. Håper det bedrer seg og lykke til :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kikerter, bønner, linser og quinoa er veldig fine alternativer til ris, pasta og potet.

Anonymkode: 7aa4e...b84

AnonymBruker
Skrevet

Ertepure er enkelt og godt. Jeg liker blomkålris også.

Anonymkode: 0abba...651

AnonymBruker
Skrevet

Sellerirotmos eller ovnsbakt sellerirot (med ost og fløte), blomkålris, squash i strimler som pasta og i lasagnen, rotgrønnsaksgrateng, salat, råkost eller bare rene grønnsaker.

Anonymkode: d8fbc...a7b

Skrevet

For meg er blomkål den beste erstatningen (selv om den er hvit av farge). Favoritten er kanskje ovnsbakt sammen med løk og hvitløk og vendt i revet parmesan helt på slutten av steketiden. Eller bare most eller kokt som erstatning for poteten.

Ellers er kikerter veldig godt og mettende. Så gjelder det også å tenke slik at man faktisk ikke trenger del delen av måltidet som pleide å være poteter, brød, ris eller pasta. Bare litt mer grønnsaker og kanskje et større stykke kjøtt eller fisk.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser at typisk hvit mat gir utslag i uren hud, og siden jeg har prøvd alt av hudprodukter i alle år og fremdeles har små urenheter, hudormer og gusten hud vil jeg nå gå inn for å endre kostholdet!

Bare så du er klar over det, uren hud har ingenting med kosten din å gjøre. At «hvit» mat skal gjøre utslag på huden er bare tull.

Kos deg med ris og pasta, du.

Anonymkode: 6caff...a9a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...