Gå til innhold

Hvordan få barnet vårt til å ta medisinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I går var vi hos legen med sønnen vår (12 år). Han hadde siden Tirsdag kveld hatt feber og vondt i halsen. Feberen er nesten over, men halsen er vond fremdeles og han fikk antibiotika. Problemet er at han vil ikke ta det fordi det er tabletter. Han synes det er skummelt, sikkert fordi halsen er hovnet opp og kjennes trangt ut. Han har ikke spist skikkelig siden Tirsdag kveld, bare litt eple og yoghurt. Han drikker ikke så mye heller, men han må nå på doen og tisse iallefall. Vi har prøvd å knuse tabletten og blande den i noe, men det godtar han heller ikke. Han er sta som bare det. I morges så gren han som bare det pga smerten og det var hjerteskjærende å høre på.

Etter mye fram og tilbake, så fikk vi i han en stikkpille og smerten ble borte for en stund iallefall. Men jeg aner ikke hvordan vi skal få han til å ta medisin, når han er så vanskelig. Vi har avtalt med han at i morgen så skal han øve seg på å svelge tabletter. Vi har noen fruktpastiller som han kan bruke til å øve seg med, for det er jo bare snakk om å komme over redselen for at det skal sitte seg fast. Og eventuelt dele tabletten opp i fire deler sånn at de blir lettere å svelge.

Men hvis det ikke hjelper, så er vi like langt og da er det sykehuset neste kanskje...

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kittykat skrev:

I går var vi hos legen med sønnen vår (12 år). Han hadde siden Tirsdag kveld hatt feber og vondt i halsen. Feberen er nesten over, men halsen er vond fremdeles og han fikk antibiotika. Problemet er at han vil ikke ta det fordi det er tabletter. Han synes det er skummelt, sikkert fordi halsen er hovnet opp og kjennes trangt ut. Han har ikke spist skikkelig siden Tirsdag kveld, bare litt eple og yoghurt. Han drikker ikke så mye heller, men han må nå på doen og tisse iallefall. Vi har prøvd å knuse tabletten og blande den i noe, men det godtar han heller ikke. Han er sta som bare det. I morges så gren han som bare det pga smerten og det var hjerteskjærende å høre på.

Etter mye fram og tilbake, så fikk vi i han en stikkpille og smerten ble borte for en stund iallefall. Men jeg aner ikke hvordan vi skal få han til å ta medisin, når han er så vanskelig. Vi har avtalt med han at i morgen så skal han øve seg på å svelge tabletter. Vi har noen fruktpastiller som han kan bruke til å øve seg med, for det er jo bare snakk om å komme over redselen for at det skal sitte seg fast. Og eventuelt dele tabletten opp i fire deler sånn at de blir lettere å svelge.

Men hvis det ikke hjelper, så vi like langt og da er det sykehuset neste kanskje...

Hva med sånn her?

https://www.apotek1.no/produkter/medcoat-tablettovertrekk-10stk-941662p

Anonymkode: 17175...6c2

AnonymBruker
Skrevet

Finnes jo flytende antibiotika, men det smaker dritt.

Anonymkode: c9cd6...142

Skrevet

Ved antydning til sånn oppførsel, er jeg er verdens verste, strengeste mamma... Noen ting kan man ikke velge, og dette her er en sånn ting... Da er jeg rimelig bitchy og krevende helt til det er unnagjort. Det vet 10-åringen da, så hun "velger" å gjøre det hun skal....

Noen synes jo det er vanskeligere å svelge tabletter enn andre, men den kan helt sikkert deles i mindre biter? 

Og så, til neste gang - øve på å svelge tabletter sånn hvis det skulle bli nødvendig igjen? Det er jo en grei ting å kunne, liksom...

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes jo flytende antibiotika, men det smaker dritt.

Ja, legen nevnte det. Hun forklarte hvor mye han da måtte ta, så han og legen ble enige om tabletter for det er jo lettere sånn sett.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kittykat skrev:

Ja, legen nevnte det. Hun forklarte hvor mye han da måtte ta, så han og legen ble enige om tabletter for det er jo lettere sånn sett.

Bland tablettbitene i yoghurt eller fruktmos.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner han godt! jeg hadde forbi mot å ta tabletter til jeg var 16. virkelig forbi! måtte kutte opp tabletten i mange mange mange mindre biter. :(

Anonymkode: b9367...1f3

AnonymBruker
Skrevet

har du forsøkt å blande tabletteme i bringebærsyltetøy? Det er jo allerede litt kornete i teksturen og relativt sterk på smak. Jeg kan forstå at h*n er redd for å ta piller, men om det er blandet ut i syltetøy synes jeg du bare må sette hardt mot hardt og love en belønning etterpå. 

Anonymkode: 17698...1f6

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Kittykat skrev:

Dette var ikke dumt. Verdt et forsøk som kan kjøpes på Mandag. Tusen takk for tipset:wink:

Bare hyggelig.Håper det hjelper ;)

Anonymkode: 17175...6c2

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Kittykat skrev:

Men hvis det ikke hjelper, så er vi like langt og da er det sykehuset neste kanskje...

En gutt på 12 år dikkederer du ikke med, han forstår at legen har forordnet antibiotika fordi han trenger den. Her må dere foreldre skjerpe dere. 

Vårt barn på 1,5 år svelger tabletter uten problemer, ikke fordi hun vil men fordi medisinen er en dl av det som holder henne i live. (Uten atbhun forstår det.) Hun får tablettene sine i en teskje syltetøy og drikkekoppen til å svelge ned med. 

Anonymkode: 268ac...86b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En gutt på 12 år dikkederer du ikke med, han forstår at legen har forordnet antibiotika fordi han trenger den. Her må dere foreldre skjerpe dere. 

Vårt barn på 1,5 år svelger tabletter uten problemer, ikke fordi hun vil men fordi medisinen er en dl av det som holder henne i live. (Uten atbhun forstår det.) Hun får tablettene sine i en teskje syltetøy og drikkekoppen til å svelge ned med. 

Anonymkode: 268ac...86b

Enig i det første du skriver! (Og neste "avsnitt" er jo totalt irrelevant; en 1,5-åring vet ikke bedre, mens en 12-åring(!!) er noe helst annet!)

Altså, TS, gutten til er TOLV år! Snart ungdomsskolegutt! Punkt 1 er at det er ganske slapt av dere som foreldre å bare godta at han nekter å prøve å svelge tabletter som legen har skrevet ut. Som Ulrikke skriver, så er det noen ting barna ikke kan velge, og medisiner er absolutt en slik ting. Han er som sagt 12 år og dersom han er normalt utviklet skal han være fullt i stand til å forstå at medisinene han bare ta. Det er også en årsak-konsekvenssammenheng her som han burde være gammel nok til å forstå; så lenge han ikke tar medisinene sine, så vil det ta lengre tid å bli frisk.

Punkt 2: når det går to dager fra legebesøket og frem til dere kanskje begynner å ta medisinene som legen har skrevet ut akutt, så tror jeg rett og slett ikke det er noe poeng i å ta dem?  Halsbetennelser er i de aller fleste tilfeller selvbegrensende og antibiotika kan kun kan forkorte forløpet med en dag eller to.  Du skriver jo selv at han har hatt feber, som nå har gått over, og dermed er han jo på vei til å bli frisk. Husk også at om du får den bortskjemte ungen din til å svelge en antibiotikatablett i morgen, så er han også nødt til å ta tre andre tabletter i morgen og deretter fortsette med fire tabletter daglig i 7-10 dager (selvfølgelig avhengig av hva det er legen har skrevet ut, men det er en typisk antibiotikakur). Går det, tror du? Hvis ikke, så dropp hele greia.

Anonymkode: 3b9d2...ff8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på antibiotikaresistens og alt for mange leger som skriver ut antibiotika til friske unge mennesker er det absolutt ikke nødvendig å ta antibiotika nå hvis han er allerede litt bedre. Antibiotika bør brukes som en siste utvei medisin ikke noe ellers friske mennesker skal ta fordi forkjølelsen er litt plagsom.

Førstevalg ved mistanke om bakteriell halsbetennelse er penicillin, har dere fått svar på mikrobakteriell dyrkningsprøve på hva som er årsak til sykdommen? Du kan slå opp i antibiotikaveilederen utarbeidet av helsedirektoratet for helsepersonell. Det som mistenker ved halsbetennelse er beta hemolytiske streptokokker gruppe A og der skal antibiotika gis ved langvarig (mer enn to uker) eller til de som ellers ikke er friske.

Ofte når det gjørs studier på leger som skriver ut mye antibiotika får man svar at de skriver fordi pasientene gjerne vil ha det og når man spør pasientene om antibiotikabruk så vil de ta det fordi de tenker at det er viktig fordi legen skriver det ut.

Anonymkode: 1bce7...945

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på antibiotikaresistens og alt for mange leger som skriver ut antibiotika til friske unge mennesker er det absolutt ikke nødvendig å ta antibiotika nå hvis han er allerede litt bedre. Antibiotika bør brukes som en siste utvei medisin ikke noe ellers friske mennesker skal ta fordi forkjølelsen er litt plagsom.

Førstevalg ved mistanke om bakteriell halsbetennelse er penicillin, har dere fått svar på mikrobakteriell dyrkningsprøve på hva som er årsak til sykdommen? Du kan slå opp i antibiotikaveilederen utarbeidet av helsedirektoratet for helsepersonell. Det som mistenker ved halsbetennelse er beta hemolytiske streptokokker gruppe A og der skal antibiotika gis ved langvarig (mer enn to uker) eller til de som ellers ikke er friske.

Ofte når det gjørs studier på leger som skriver ut mye antibiotika får man svar at de skriver fordi pasientene gjerne vil ha det og når man spør pasientene om antibiotikabruk så vil de ta det fordi de tenker at det er viktig fordi legen skriver det ut.

Det ble ikke tatt noen prøve av han. Legen undersøkte halsen hans og skrev ut antibiotika. 

Skrevet
17 timer siden, Ulrikke skrev:

Ved antydning til sånn oppførsel, er jeg er verdens verste, strengeste mamma... Noen ting kan man ikke velge, og dette her er en sånn ting... Da er jeg rimelig bitchy og krevende helt til det er unnagjort. Det vet 10-åringen da, så hun "velger" å gjøre det hun skal....

Noen synes jo det er vanskeligere å svelge tabletter enn andre, men den kan helt sikkert deles i mindre biter? 

Og så, til neste gang - øve på å svelge tabletter sånn hvis det skulle bli nødvendig igjen? Det er jo en grei ting å kunne, liksom...

Sånn blir jeg også. De kan spise og drikke hva de vil til pillene, men pillene skal ned. Slik er det bare.

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for medisintips, samt svar til dette.

- Avalon, mod

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det her er jeg så enig i. Er det virkelig nødvendig med antibiotika, TS? Hadde barnet vært langt yngre, ville jeg vært enig i at antibiotika kunne vært riktig. En halsbetennelse går over av seg selv etter et par uker, stort sett. En 12 åring tåler normalt sett å gå ei stund uten mat, så lenge væske inntas. 

La gutten ta denne avgjørelsen selv. Han er 12 år gammel. Vil han stå løpet helt ut med smerter eller ta medisiner? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta en del medisiner som barn, blant annet tabletter. Jeg har alltid slitt med å ta tabletter, og gjør faktisk til dels det enda, som voksen.Så der forstår jeg gutten din. 

Jeg vil på det sterkeste fraråde å knuse tablettene og blande dem i ting som yoghurt, syltetøy osv. Jeg forsøkte det èn gang - blandet knust tablett i krokanis - og har aldri spist det i ettertid. Det kan ødelegge barnets forhold til maten det blandes med for mange år fremover om man er uheldig.

Her kommer mine råd fra ei som sliter med å svelge tabletter:

1. Svelg tabletter med appelsinjuice. Både fordi a) appelsinjuice har kraftig smak som maskerer tablettsmaken og b) appelsinuice er såpass tyktflytende at tabletten lettere svelges sammen med juicen.

2. Svelg tabletten med noe fra en flaske. Enten brus eller vann på flaske. Når du drikker fra en flaske, så er trykket/strømmen fra flasken så stor at det hjelper med å få tabletten lettere ned.

Anonymkode: 01e29...e86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om jeg så det på Dr Oz eller noe, men det ble tipset om å bøye hodet fremover heller enn å kaste hodet bakover når man skal svelge piller. Det er faktisk lettere. Forøvrig er jeg enig med dem som sier at dette ikke er en diskusjon, både 5 åringen og 2 åringen min tar piller ved behov. 

Anonymkode: 0e1b9...85a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, lunamuna skrev:

Det her er jeg så enig i. Er det virkelig nødvendig med antibiotika, TS? Hadde barnet vært langt yngre, ville jeg vært enig i at antibiotika kunne vært riktig. En halsbetennelse går over av seg selv etter et par uker, stort sett. En 12 åring tåler normalt sett å gå ei stund uten mat, så lenge væske inntas. 

La gutten ta denne avgjørelsen selv. Han er 12 år gammel. Vil han stå løpet helt ut med smerter eller ta medisiner? 

Ærlig talt, det skal ikke være opp til en unge på 12 om han vil ta medisin som en lege har forskrevet eller ei! Dette kan faktisk være et meget helsefarlig råd, så jeg rapporterer deg. 

Igjen: en unge skal ikke ta avgjørelsen om han skal ta medisiner eller ei. 

Anonymkode: 6e790...5ed

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...