Gjest Dolphina Skrevet 27. oktober 2004 #1 Skrevet 27. oktober 2004 Hei! Kom til å tenke på en sak dere andre kanskje vet noe om! Har ikke planer om barn på mange år, men greit å vite allikevel. Hvis man velger å dele permisjonen slik at man har 6 mnd permisjon hver far og mor. Hvordan deles da utbetalingen? Reguleres den etter mors lønn eller etter hvem som har permisjon? Hvis mor begynner å jobbe igjen eter 6 mnd og far da skal være hjemme, hva regnes hans permisjonspenger utifra?
kitty Skrevet 27. oktober 2004 #2 Skrevet 27. oktober 2004 Er ikke sikker på dette punktet i det hele tatt. Da min mann tok ut 2 av sine 4 uker i sommer (jeg tok ut ferie samtidig) så fikk vi 80 % av total lønn begge to. Jeg ringte å spurte om dette kunne være riktig. Trodde jeg gikk tilbake til 100 % da jeg på en måte "ikke" hadde permisjon. Da sa hun lå lønnskontoret at det var vel hovedårsaken til at så få pappaer tok ut mer enn de obligatoriske 4 uker. Men en skulle jo tro at skal han ha 6 mnd så burde vel du få 100 % og han 80 %. kan ikke skjønne noe annet (men det kunne jeg jo ikke sist jeg lurte heller). Du kan jo ringe trygdekontoret å høre så er du sikker.
*AM* Skrevet 27. oktober 2004 #3 Skrevet 27. oktober 2004 De seks mnd du er hjemme regnes det 80% av din lønn. Oversikt over lønn sendes på skjema fra din arbeidsgiver til trygdekontoret. Når han skal være hjemme regnes det 80% av hans lønn. Slik var det når vi delte opp barsel permisjonen. Han hadde litt forskjellig lønn pag overtid, derfor tok de snitt lønn på de tre siste mnd, før han gikk ut i permisjon.
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2004 #4 Skrevet 27. oktober 2004 Jeg slutter meg til det "AM" skriver, men har lyst til å føye til en ting. Ettersom dere er på planleggingsstadiet er det viktig å være oppmerksom på hvilke rettigheter arbeidsavtalen gir. Dersom du tjener godt (er det bedre enn 6 G, dvs. ca 300 000? - er ikke helt sikker på beløpet) får du ikke differansen mellom 6G og din reelle lønn dekket av trygdekontoret. Du må isåfall ha dette som en betingelse i arbeidskontrakten din (evt generelt avtalefestet). Dette gjelder både mor og far, ettersom utbetalingen følger den som har permisjonen. Det er særlig vanlig at "mannearbeidsplasser" ikke har slike avtaler, og dermed kan faktisk fordelingen av permisjonstiden bli et økonomisk spørsmål. :-? Dere har kanskje tid til å forhandle denslags før dere setter igang med familieforøkelser Jeg kan forøvrig sterkt anbefale å dele litt på permisjonen - det gjør susen når det gjelder binding mellom far og barn - og øker pappan's forståelse for hvor mye det krever å ha barn ganske betydelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå