Gå til innhold

Hva er normalt i forhold til husleie når en part eier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å flytte sammen, jeg eier bolig. Det er for tiden ikke aktuelt å kjøpe noe sammen. Hva er normal ordning i forhold til husleie? Er jo mitt lån som betjenes om han flytter inn. Pleier man å dele 50/50? 

Har så lite snøring på hva som er normal ordning. :)

Anonymkode: 779d2...256

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hyggelig av han å betale ned lånet ditt. Veldig smart for han sin del.

Anonymkode: f75dc...cae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Parten som ikke eier skal selvfølgelig ikke betale "husleie". Det er jo ditt lån, da vinner du på det og han taper. I begynnelsen her så betalte jeg halvparten av rentene på lånet (veldig lavt beløp) fordi det ikke ble rett å bo gratis heller. Ellers så finnes det andre utgifter som regnes inn i vanlig husleie når man leier: kommunale avgifter, strøm, tv, vedlikehold av bolig, fellesutgifter, forsikring osv. Disse må jo selvfølgelig tas med i regningen. 

Selve avdraget bør eier stå for selv. Det finnes også masse råd ang dette ved et raskt Google søk.

Anonymkode: 107c3...975

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parten som ikke eier skal selvfølgelig ikke betale "husleie". Det er jo ditt lån, da vinner du på det og han taper. I begynnelsen her så betalte jeg halvparten av rentene på lånet (veldig lavt beløp) fordi det ikke ble rett å bo gratis heller. Ellers så finnes det andre utgifter som regnes inn i vanlig husleie når man leier: kommunale avgifter, strøm, tv, vedlikehold av bolig, fellesutgifter, forsikring osv. Disse må jo selvfølgelig tas med i regningen. 

Selve avdraget bør eier stå for selv. Det finnes også masse råd ang dette ved et raskt Google søk.

Helt enig her. Ditt eget lån må du betale også deles alle felles utgiftene mellom dere. 

Anonymkode: fc0f4...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med at den som ikke eier betaler en sum i husleie? Om denne personen skulle leid seg en plass å bo alene, måtte han jo uansett betalt husleie...

Anonymkode: b8ce6...447

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Halvparten av markedsleie? Eller eventuelt så kan man regne ut hva renovasjon, eiendomsskatt, forsikring, rentekostnad, og eventuell felleskostnad koster og dele dette på to. Alle andre kostnader deles selvsagt også.

Skrevet

Mange ulike meninger på dette, her er min:

Halvparten av markedsleie, evt minus en viss samboerrabatt, særlig dersom dette mot formodning blir en dyrere løsning for ham enn der han bor nå. Ditt huslån er irrelevant. 

• Liker 1
Skrevet

Da jeg i sin tid flyttet inn i hans leilighet så delte vi alt som ikke var avdrag på lån. Dvs renter, fellesutgiftene i borettslaget, strøm, denslags. I vår situasjon så betydde det at jeg betalte litt mindre enn halvparten av markedsleie for tilsvarende leilighet, i min mening en helt grei fordeling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss gjorde vi det slik at kjæresten min flyttet inn hos meg i min enebolig at han betalte halvparten av månedlige renteutgifter (ikke låneavdraget), halvparten av kommunale avgifter, strøm, tv-abon, internett. (Dette var en overgangsordning fram til han fikk solgt sin egen bolig og kjøpte seg inn i min bolig.)

Anonymkode: 18cc4...007

Skrevet
Den 30.4.2016 at 3.00, AnonymBruker skrev:

Denne problemstillingen har jo vært oppe mange ganger tidligere.

Jeg (feks) har ikke lån på mitt hus. Skal da en annen voksen bo helt gratis? Eller skal han betale husleie...? Svaret er selvsagt at han skal betale. Altså kan man ikke legge lånerenter til grunn som en generell regel.

Men alle kostnader forbundet med forbruk skal selvsagt deles. Men utover dette dette er det ikke umoralsk å tjene litt penger når man er flere som sliter på huset. Et gunstigere alternativ for meg feks vill da være å leie ut hele mitt hus og leie sammen med annen voksen. Da hadde jeg tjent flere tusen i måneden mer enn å bo i eget.....

AnonymBruker
Skrevet

Helt naturlig å ta husleie fra samboer. Det er vinn vinn: Samboer får billigere leie, du får hjelp til å betjene utgiftene dine. Selvsagt er det du som eier som på sikt kommer aller best ut av det, men samboer vinner også på sikt, ved at han betaler mindre husleie enn han ellers ville gjort. Ikke hør på "han skal ikke være med å betale på ditt lån"-koret. Det er bare tull og tøys.

Hos oss gjør vi det slik at han betaler omtrent en tredjedel av leieprisen i området her, hvilket utgjør 3500 kroner. Da har han i praksis en hel leilighet til rådighet (sammen med verdens beste samboer, så klart), i stedet for et lite rom i et nedkjørt kollektiv til 5500, som han tidligere hadde.

Anonymkode: 48c51...2ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det har stor betydning hvilket stadium i livet paret er. Unge studenter leier gjerne og da er det greit å leie litt rimeligere hos en partner. Som en permanent løsning er det derimot ikke en god løsning. Det er en klassisk kvinnefelle å ikke komme seg inn på boligmarkedet. Kanskje ikke like typisk i 2016, men det er uansett viktig at man som par jobber sammen for felles fremtid og felles økonomisk gevinst. Da må man sammen finne den midlertidige løsningen som er best egnet for å nå det målet. Dette vil variere ut fra den enkeltes økonomi, eventuelle barn og alder. Enslige på 25+ trenger normalt ikke like lang tid på å hoppe inne i sameie med en partner, mens har man barn blir det plutselig vanskeligere. En annen faktor som kan komplisere er dersom det er stor skjevhet i økonomi ved at den ene er rik eller har mye gjeld osv. 

Mye som må tas med i en slik vurdering!

Anonymkode: b5a12...7c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde samboer betate jeg fellesutgiftene. Dette varierer jo veldig fra borettslag til borettslag, men da var det på ca 2800 kr i mnd og det syns vi begge var en fair deal. alle andre utgifter som mat, internett etc delte vi 50/50. Jeg bidro jo økonomisk til husholdingen og jeg fikk bo i en større leilighet.

Folk henger seg veldig opp i at "man skal ikke betale ned på lånet til samboer" men for din del er det jo samma hvor pengene havner (i hans lomme eller til banken f.eks), det man burde ha fokus på er hvor stort selve beløpet er. Det er ikke rettferdig at man betaler samme pris som å leie et rom i kollektiv, men man skal ikke bo gratis heller.

Anonymkode: 62fc9...bcc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av markedsleie minus litt. Hvor mye er litt? 1000-5000 kr. Kjæresterabatten settes av som kompensasjon for ikke å være i boligmarkedet (det ser ut til at politikerne fortsetter å helle bensin på bålet, så det vil nok lønne seg å være i boligmarkedet i fremtiden også). 

Vurder litt ut fra hva som er maktforholdet mellom partene. Et forhold har ikke godt av at en part står veldig mye sterkere økonomisk enn den andre.

Anonymkode: 79168...7f3

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, hvor mye er "litt rabatt"? Jeg ville i hvertfall tenkt slik at begge skal tjene på at de flytter sammen, ikke bare den som "leier ut". Og med det mener jeg at hvis halvparten av markedsleie eller halvparten av felleskostnadene er mer enn det den som flytter inn betalte i markedsleie før når de bodde alene, og det blir tungt å klare seg økonomisk, ja da er noe galt. Men det er ikke noe "to streker under svaret" fasit her.

AnonymBruker
Skrevet
Den Saturday, April 30, 2016 at 2.31, AnonymBruker skrev:

Vi vurderer å flytte sammen, jeg eier bolig. Det er for tiden ikke aktuelt å kjøpe noe sammen. Hva er normal ordning i forhold til husleie? Er jo mitt lån som betjenes om han flytter inn. Pleier man å dele 50/50? 

Har så lite snøring på hva som er normal ordning. :)

Anonymkode: 779d2...256

Det finnes ingen normal fordeling, hver og en husstand Må finne sin løsning som begge parter kan leve med. Og for å unngå problemer dersom boligfellesskapet både fysisk og økonomisk opphører så er samboerkontrakt viktig for å regulere hva man kan forvente å få med seg ut igjen ved et brudd. 

Strøm, forsikring, tvlisenser ol. Er det dog vanlig å dele på to. 

Anonymkode: 78e68...bab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier egen bolig i borettslag. Jeg har tenkt tanken om at får jeg meg samboer så må han betale halvparten av fellesutgifter, strøm, internett mm og at det da blir rundet oppover. Jeg har ikke lån på boligen. 
Da jeg var samboer så betalte jeg halvparten av felles utgifter som renovasjon, strøm, internett mm. Av hans lånekostnader så betalte jeg en andel av renter Ikke renter han betalte, men trukket i fra skattefordelen han fikk.Jeg tapte på å bo hos ham kontra å bo i egen bolig. 

Anonymkode: c12e8...da8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...