Gå til innhold

Hvordan var/er deres små på halvannet år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en litt overhysterisk mamma som lurer på om barnet ligger normalt i forhold til utvikling og lurte på om noen kunne si litt om hvordan deres små var på den alderen? :-)

Han går, løper, reiser seg, går i trapper uten hjelp, spiser med skje og gaffel, drikker fra vanlig kopp, gjør det hvis jeg ber han om å "hente skoene til mamma/pappa/han selv, går til stolen sin, går bort til badet osv.  

Språklig forstår han mye og sier noe - mamma, pappa, vann, mat, nam, Vovva, pus, ku, bæ (og kan forskjell på de), tante, farmor, farfar, morfar, hade, hei, natta, nei, ja, speil, ape, bamse, ball, bil, bok, sklie og noen flere jeg ikke kommer på i farten..

Høres dette normalt ut eller ligger han veldig etter?

Tusen takk for alle svar :-)

Anonymkode: b502d...6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du fått det for deg at han henger etter? Høres helt normalt ut :) Ikke bekymre deg så mye og nyt livet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hvorfor har du fått det for deg at han henger etter? Høres helt normalt ut :) Ikke bekymre deg så mye og nyt livet.

Har noen søsken med barn som er eldre som stadig kommenterer "Åå, klarer han ikke det enda" "Hæ, vet han ikke hva det er?" Og da blir jeg fort litt usikker :fnise:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har noen søsken med barn som er eldre som stadig kommenterer "Åå, klarer han ikke det enda" "Hæ, vet han ikke hva det er?" Og da blir jeg fort litt usikker :fnise:

Hehe, ja slikt må du bare overse :fnise: De har glemt hva sine egne kunne når de var på den alderen og fremskynder det ene og det andre med flere måneder, bare for at barna deres skal virke som små genier :P 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut.. Kanskje fremme språklig. :) 

Min var lik, eneste at han var sinnsykt lat, og 1,5på vinteren, så han nektet å gå i snøen. Kunne derfor ikke gå noe særlig bra, eller løpe.. men det kom :)

Anonymkode: 95eb1...7f0

Skrevet

Som andregangsmamma har jeg skjønt at jeg kunne pustet ut en gang eller to mer da jeg gikk hjemme med nr en...

Forståelsen er det viktigste, og jeg selv om jeg syns min minste som bli to i begynnelsen av august er veldig flink og oppegående, kan barnet ditt hakket mer :) min kan bare bæ, mø, mamma, pappa, navn på søsken som bare vi mærmeste omkrets forstår :P, noen ord som ligner på lys, pus, auau, offoff, hade, hallo, heihei osv. Løper ikke, men jogger avgårde 🙈

Hun forstår dog mye mer enn hva jeg alltid tror, så det skorter ikke noe særlig...

Bare pust helt ut!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han høres helt adekvat for sin alder. At det er kommet noen ord som etter hvert skal formes som korte setninger på 3 ord, at språkforståelsen er der og at han har kroppsbeherskelse. Så ikke bekymre deg! Hilsen tobarnsmor og pedagog 😊

Anonymkode: 942d6...1f0

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en litt overhysterisk mamma som lurer på om barnet ligger normalt i forhold til utvikling og lurte på om noen kunne si litt om hvordan deres små var på den alderen? :-)

Han går, løper, reiser seg, går i trapper uten hjelp, spiser med skje og gaffel, drikker fra vanlig kopp, gjør det hvis jeg ber han om å "hente skoene til mamma/pappa/han selv, går til stolen sin, går bort til badet osv.  

Språklig forstår han mye og sier noe - mamma, pappa, vann, mat, nam, Vovva, pus, ku, bæ (og kan forskjell på de), tante, farmor, farfar, morfar, hade, hei, natta, nei, ja, speil, ape, bamse, ball, bil, bok, sklie og noen flere jeg ikke kommer på i farten..

Høres dette normalt ut eller ligger han veldig etter?

Tusen takk for alle svar :-)

Han ligger definitivt ikke etter!! Høres helt normal ut! Jeg tror -som en annen her sier- at mange foreldre nok (mer eller mindre ubevisst) husker litt feil og framskynder en del når de skal fortelle om sitt eget barns utvikling. Jeg har ei venninne som hardnakket påstår at hennes barn gikk skiturer på 3-4 km helt alene da barnet var litt over 2 år. Det kan godt hende noen barn gjør det altså, men dette var et barn som faktisk ikke lærte å gå før han var 17-18 mnd, så jeg mistenker at hun husker feil med ca et år, men jeg nikker bare og smiler når hun forteller det.

Anonymkode: 2065e...d2b

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som han ligger foran mine to ihvertfall.

Husk at barn kan ulike ting etter hva de er kjent med. Min fireåring spikker med kniv og vet hvordan han lager bål, men har ingen anelse om hvordan han oppfører seg på IKEA eller i byen. Andres barn igjen er racere på ski som treåringer.

Anonymkode: 10cec...ffa

Skrevet

Han høres helt normal ut :) forståelsen er definitivt det viktigste. 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som han ligger foran vår på den alderen! Hun er nå over to år, og vi stoler ikke 100 % på henne i trapper enda (kan ha noe med ar vi bor i leilighet på ett plan). Språkutviklingen skjøt for vår del først ordentlig fart etter fylte 2 år.

Husk at foreldre ikke forteller andre om de områdene der barnet deres lå etter, derfor hører man alltid om de som snakket/gikk/sluttet med bleie raskere enn gjennomsnittet - sannsynligvis var disse barna senere ute på andre områder. 

Anonymkode: f0e3d...3fa

• Liker 1
Skrevet

Din ligger langt foran min når det gjelder prating, her var det bare noen få ord da han var 18 mnd (løsnet ca tre måneder senere). Motorisk høres det ogsp helt normalt ut. Enig i de andre som skriver at søsknene dine nok husker feil.

Skrevet

Slapp av - han høres helt perfekt ut. 

Skrevet

Helt vanlig, ville sagt mer fremme en tilbake, særlig språklig.  

Får ofte høre at min halvanne-åring er langt fremme, men han kan ikke så mange ord som ditt barn

Gjest summesumbi
Skrevet (endret)

Perfekt utvikling, ikke noe å si på barnet ditt☺ 

Endret av summesumbi
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen! Er så lett å bli usikker når folk kommenterer ting:tongue: men da kan jeg hvertfall roe meg ned :nigo:

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...