Gå til innhold

Q-lettmelk som har gått ut på dato

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har melk som har gått ut på dato den 25.10. Hadde tenkt til å lage pannekaker med den i går, men det rakk jeg ikke. Kan jeg lage det i dag tror dere, eller er melka helt ødelagt nå? Synes ikke det lukter noe surt eller noe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis kartongen har vært lukket, er melka sikkert helt fin. To dager over datostemplingen går helt fint. Den er satt med litt margin.

Gjest Anonymous
Skrevet

Den har jo vært åpnet da, men vi rakk liksom ikke å drikke den opp før datoen gikk ut.

Gjest Ethereal
Skrevet

Så lenge den ikke lukter rart, er det ikke noe galt med den. En best før-dato er akkurat det, en garanti at varen holder seg minimum til den datoen som er påstemplet, og som oftest lenger enn det.

Skrevet

Har ikke melka fra Q-meieriene skrukork? I såfall vil jeg tro at den holder seg bedre enn Tine kartongene. Vi har brukt melk som har gått 5 dager over datoen til pannekaker og det gikk helt fint. Så lenge melka ikke er sur kan du godt bruke den.

Skrevet

Smak og lukt. Virker den OK, er den OK. I hvert fall til matlaging.

Skrevet

Jeg har aldri laget pannekaker av SUR melk, men brød, rudstykker, pizzadeig osv er helt greit selvom melka er sånn at du ikke ville drukket den! Som noen andre sier her, så er det litt margin på melka. Selvom den er gått over data, drikker jeg melka om den ikke lukter surt, og baker brød om den ER sur!

Skrevet

Vaffel er for eksempel supert å lage med sur melk, eller fløte. Null problem!

Skrevet

Lettmelk og skummet melk inneholder lite fett og harskner ikke så lett som helmelk. Så lenge melken står i kaldt kjøleskap har jeg flere ganger opplevd at melken kan være like fin selv om det har gått opptil en uke etter holdbarhetsdato.

Skrevet

Vi har da ofte melk som er 2-3 uker over dato som ikke lukter det minste surt og som smaker akkurat som normalt i feks kakao.. (jeg liker ikke å drikke melka som den er, så mulig det er litt feil smak på den i utgangspunktet).

Om den ikke lukter ekkelt/har digre klumper, så er den da god som ny? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...