Gå til innhold

Barnehagen gir barnet det barnet vil ha (mat)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender med ymse matpakker de få dagene i uken de skal ha med matpakke i barnehagen. Jeg er veldig opptatt av at barnet skal lære seg å like forskjellig mat. Her i huset er det ikke noe som heter "liker ikke" med mindre hu mor smaker på det og det faktisk smaker helt grusomt. Men i barnehagen...

Jeg sendte med matpakke, og ungen kommer hjem med pølse på ytterdressen... Åjaa, nettopp, barnet ville ha pølse med ketchup så da fikk barnet det. Jeg synes ikke det er greit å gi etter sånn, og ikke nevne noe for meg engang heller! Er jeg utrolig sær eller??

Anonymkode: fc747...8a9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis du ikke liker det er det greit at barnet ikke gjør det?

kan ikke tro at barnehagen har laget pølser kun fordi ditt barn ville ha det istedenfor matpakken, det er nok noe de har laget til alle. Og så lenge hun ikke har noen allergier/intoleranser ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: 9022c...d8c

• Liker 20
Skrevet

Er det slik at barnehagen serverer varm mat hver dag? Hvorfor skulle barnet ikke få spise det samme som de andre? Eller mener du at barnehagen serverer pølser hver dag?

Hos oss sendte vi med matpakke til ett måltid, mens det andre måltidet var varmmat.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at barnehagen lager spesiell mat kun til din unge. Om de serverer varmmat så skulle det jo bare mangle at ditt barn også fikk spise av denne synes jeg. Da får de også smake på mye forskjellig, som man kanskje ikke bruker hjemme engang. Matpakken spises da som regel til et annet måltid. 

Men det er jo en fordel å sende med mat ungen liker i matpakken, så får dere heller ta å venne ungen til mat som hun ikke liker hjemme. 

Anonymkode: fb9e2...189

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at barnehagen lager spesiell mat kun til din unge. Om de serverer varmmat så skulle det jo bare mangle at ditt barn også fikk spise av denne synes jeg. Da får de også smake på mye forskjellig, som man kanskje ikke bruker hjemme engang. Matpakken spises da som regel til et annet måltid. 

Men det er jo en fordel å sende med mat ungen liker i matpakken, så får dere heller ta å venne ungen til mat som hun ikke liker hjemme. 

Anonymkode: fb9e2...189

Dette.

Anonymkode: 1c955...f13

• Liker 1
Gjest kaninen
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset er det ikke noe som heter "liker ikke" med mindre hu mor smaker på det og det faktisk smaker helt grusomt. Men i barnehagen...

Synes det der var rimelig dobbeltmoralsk...Folk har forskjellig smak, barn også. Jeg husker jeg ble presset til å spise mat jeg ikke likte av pappa når jeg var liten og jeg har særdeles dårlig minner med det enda. Det var rett og slett grusomt å bli presset til å spise noe man ikke liker. Ikke liker jeg de tingene der den dag i dag heller...Det har vel heller bare gitt meg ekstra motstand mot å noen gang prøve det igjen.

I forhold til situasjonen er jeg enig med de over her. Det var nok ikke laget spesielt til ditt barn, og da blir det sært og gjøre en greie ut av det. Hadde vært trasig om barnet ditt måtte spise niste, mens alle de andre barna kosa seg med pølse.

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagene jeg har jobbet i blir det servert 2 måltider, den ene er brødskiver og pålegg, den andre måltiden er varmt mat.

Ingen av ungene har med seg matpakke.

Anonymkode: 59ec2...b8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sender med ymse matpakker de få dagene i uken de skal ha med matpakke i barnehagen. Jeg er veldig opptatt av at barnet skal lære seg å like forskjellig mat. Her i huset er det ikke noe som heter "liker ikke" med mindre hu mor smaker på det og det faktisk smaker helt grusomt. Men i barnehagen...

Å lære seg å like ulike smaker er hovedsaklig å prøvesmake flere ganger for å tilvennes smaken, ikke noe som man kan tvinge barn til. Å bruke matpakka til dette blir helt feil. Matpakka skal være en positiv opplevelse. Så ja, du er sær, og dette kan potensielt være skadelig for barnet ditt.

Anonymkode: d2be5...172

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss skal de ha med matpakke på turdag. I dag var turdag. I dagens oppdatering fikk vi vite at de hadde grillet pølser på tur. Dvs at ungene ikke hadde spist den matpakka jeg regner med at alle foreldrene hadde laget til sine unger. Noen av dem kom sikkert hjem med pølse og ketchup både på dressen og nedi støvlene.

Jeg vedder en tusenlapp på at noe sånt har skjedd hos dere også. Skjerp deg.

Anonymkode: e3322...a3c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barnehager har ikke egne kjøkkenansatte som lager pølser til barna som ikke liker matpakken mor sendte med. Da hadde du nok uansett fort fått egen regning i posten på dette. Tror du virkelig at ungen din spiste pølse med brød mens de andre barna satt misunnelig (og lydig) og spiste matpakkene sine?

Anonymkode: 4b6a1...d34

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Det er ikke noe som heter ikke liker" er det dummeste jeg hører. Klart det går an å ikke like, spesielt når smaksløkene ikke er ferdig utviklet.

Du bør gå i deg selv her. Idiotiske regler fører ingen vei.

Anonymkode: 9e2f2...f21

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte med matpakke, og ungen kommer hjem med pølse på ytterdressen... Åjaa, nettopp, barnet ville ha pølse med ketchup så da fikk barnet det. Jeg synes ikke det er greit å gi etter sånn, og ikke nevne noe for meg engang heller! Er jeg utrolig sær eller??

Uff, stakkars barn. Jeg ble tvangsforet på denne måten og har i likhet med en annen her oppe utviklet aversjon mot disse matvarene og i tillegg fått et trøblete forhold til spesielt middag pga dette. Håper du endrer adferd før det er for sent.

Anonymkode: 99a3b...51b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

herregud. du veit at ungen mest sansynlig har andre smaksløker en deg selv eller? har fortsatt dårlige minner over en far som skulle presse i meg alt mulig fordi det liksom var så godt. var på god vei til å få spisevegring når mamma satte ned foten fordi hun så faretegnene. 

Anonymkode: 6c278...6d1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

HI, barnehagen har garantert ikke laget pølser kun til ditt barn. De fikk det nok, alle sammen.

Forøvrig er dine holdninger mtp mat og barn helt utdaterte. Les deg litt opp. Det anbefales ikke å tvinge barn til å spise mat de ikke liker, dette kan føre til spiseforstyrrelser på sikt. Og hvis du insisterer på å gjøre det likevel, så er det en kamp du må ta hjemme, du kan ikke forvente at barnehagen skal stå for barneoppdragelsen for deg. 

Anonymkode: c2cdc...203

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...