Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har endelig kjøpt oss hus sammen, etter flere år hvor vi leide sammen. Problemet mitt er at svigerfar har et veldig godt grep rundt kjæresten, og han hadde veldig mange meninger da vi hodt på å kikke etter hus. Han er selvfølgelig kjempe koselig og alt sånn, han tilbød seg også å stå i sikkerhet for lånet (slik at vi fikk litt mer, da vi begge er studenter)

I august skal min kjærestes søster begynne å studere i samme by som oss, og svigerfar har da allerede bestemt at hun skal bo hos oss, og at han skal da betale "leie" for henne. I mine øyner er dette ikke greit og har snakket med kjæresten min om det, men han ser ikke noe galt i det.

Trenger rett og slett litt råd her til hva jeg skal gjøre. Søsteren er kjempe koselig og vi er gode venner, men hvordan skal meg og kjæresten klare å være kjærester når vi skal bo med hans søster og ha soverom vegg i vegg?

Anonymkode: e43d7...158

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er deres hus, er det ikke? Det er bare å si NEI.

Anonymkode: deb5a...3e8

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten har endelig kjøpt oss hus sammen, etter flere år hvor vi leide sammen. Problemet mitt er at svigerfar har et veldig godt grep rundt kjæresten, og han hadde veldig mange meninger da vi hodt på å kikke etter hus. Han er selvfølgelig kjempe koselig og alt sånn, han tilbød seg også å stå i sikkerhet for lånet (slik at vi fikk litt mer, da vi begge er studenter)

I august skal min kjærestes søster begynne å studere i samme by som oss, og svigerfar har da allerede bestemt at hun skal bo hos oss, og at han skal da betale "leie" for henne. I mine øyner er dette ikke greit og har snakket med kjæresten min om det, men han ser ikke noe galt i det.

Trenger rett og slett litt råd her til hva jeg skal gjøre. Søsteren er kjempe koselig og vi er gode venner, men hvordan skal meg og kjæresten klare å være kjærester når vi skal bo med hans søster og ha soverom vegg i vegg?

Anonymkode: e43d7...158

Tuller du? Jeg regner med at det ikke er snakk om for bestandig, og når det er snakk om et hus..

Jeg husker når lillebroren til kjæresten min flyttet pga studier, da fikk han bo hos oss (i en leilighet) i et halvt år. Null problem. Men han er en rolig og snill gutt, da.

Anonymkode: b7eb3...0ba

• Liker 7
Skrevet

Skjønner kjæresten din, lillesøstra mi bodde hos meg i 5 måneder. Tror det kommer til å gå veldig bra 

• Liker 6
Gjest Magnifiq
Skrevet

Deres hus, dere bestemmer.

Selvsagt skal ingen flytte inn til dere. Det er jo så deilig å bo fot seg selv. Slenge seg på sofaen som man vil, ha middagsgjester som man selv ønsker, ha sex hvor man vil etc..

AnonymBruker
Skrevet

Litt kleint å ha sex om søster sover vegg i vegg.

Når det er sagt så høres dette ut som en familie som hjelper hverandre, og siden svigerfar alltid stiller opp for dere så kanskje det er greit å vise litt gavmildhet tilbake?

Anonymkode: 71eb1...fbd

• Liker 23
Skrevet
3 minutter siden, Magnifiq skrev:

Deres hus, dere bestemmer.

Selvsagt skal ingen flytte inn til dere. Det er jo så deilig å bo fot seg selv. Slenge seg på sofaen som man vil, ha middagsgjester som man selv ønsker, ha sex hvor man vil etc..

Enig! Har samboeren din tenkt over det Magnifiq skriver her? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er helt greit om hun camper hos dere litt, jeg og samboeren har selv hatt broren min boende i leiligheten vår når han har gått på skole her, og jeg kjenner flere kjærestepar som har bodd med andre. Men skjønner at du ikke er interessert i at hun skal bo der hele studietiden. 

Anonymkode: 5a27c...bb4

• Liker 6
Skrevet

Du bør finne ut hvor lenge hun skal være hos dere. Man skal ikke finne seg i hva som helst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sett på det som en grei langsiktig løsning, men jeg har selv vært påtrengeren og vet du hva? Det gikk utrolig bra! Når jeg flyttet ut så savnet vi hverandre og å bo sånn en liten stund etterpå :P

Men jeg tror ikke at det hadde gått like bra hvis det ikke var for noen viktige element: 

1. Man må komme godt overens, kjenne hverandre sånn at man kan slappe av og være seg selv rundt hverandre.

2. Man må behandle hverandre som likeverdige, gi og ta. Jeg laget ofte middag, ryddet og hjalp til slik at de følte at jeg gjorde noe med mitt nærvær der. Handlet inn matvarer og andre ting som kan være stress i hverdagen.

3. Helgene var kulest. For da var det alltid sånn at vi hadde tacokvelder, vinkveld og god mat. En god film eller serie som vi så på før vi la oss.

4. Vi sov ikke i samme etasje ;) Men jeg tror du kan slappe av; ingen vil høre at dere har sex. Ingen VIL høre dere og være påtrengende på den måten. Om jeg hadde hørt de ha sex så hadde jeg fort tatt øretelefoner i ørene hehe. 

5. Jeg var ikke der heeele tiden. Jeg var på jobb, på skole, med venner. Jeg hang ikke hele tiden i stua heller, så de fikk mye tid for seg selv.

Men jeg tror ikke dette kan gå for alle. Vi er så forskjellige. Det var et stort hus med mye luft for oss alle, og vi gikk ikke på hverandre som lim. Tvert i mot så koste vi oss ganske mye, det var liksom litt mer sosialt og hadde alltid noen å prate med, le med eller fortelle om dagen sin til. :)

Anonymkode: 61439...ab4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ps. Men jeg skjønner at du tenker som du gjør. Husker at jeg også gruet meg litt til å bo hos noen andre sånn, tenkte det måtte være en veeeldig kortsiktig løsning. Men det endte nok opp med å overgå forvetningene til oss alle :) Håper det er sånn det går for dere også.

Anonymkode: 61439...ab4

Gjest chisandra
Skrevet

Hvor lang periode handler dette om da? Det er jo ikke så lett å si nei heller, siden samboeren din ikke har noe i mot at søsteren skal bo med dere.

AnonymBruker
Skrevet

Over dammen så har dem et ordtak som sier noe sånn som at "there's no such thing as a free lunch". Han hjalp dere og da forventes det hjelp tilbake. Dersom dere får en fornuftig pris for leie så ser jeg ikke egentlig problemet

Anonymkode: 5ebeb...b47

• Liker 21
Skrevet

Som alle andre sier, hvor lenge er det tenkt at søsteren skal bo hos dere?
Er det for en periode, så er det i min mening ikke et problem. Familie er familie. Tror ikke det vil ha noe særlige følger for dere å hjelpe søsteren hans komme godt og trygt i gang med studietiden. Jeg tror heller dette vil føre til et nærere forhold til familien hans, og mer velvilje fra en allerede generøs far.

Men i lengden er jo ikke dette en ideell løsning for hverken dere eller henne. Hun ønsker sikkert like mye privatliv som dere, og jeg skjønner godt at du ikke ønsker å ha henne boende opp i samlivet deres i flere år.
Men når det er sagt, så føler jeg dette er noe du burde formidle sterkere til kjæresten din. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke følt at det var min plass å gå til "svigerfar". Gjør kjæresten din klar over hva det å ha søsteren boende der gjennom hele studetiden, vil si for samlivet deres, spesielt når det kommer til intimitet og sex.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes i motsetning til mange andre i tråden at dette overhodet ikke er greit. Om dere selv hadde tatt initiativet for det og/eller søsteren hadde spurt og dere hadde godkjent - selvfølgelig, men når det presenteres som en forventning som skal innfris fra svigerfar uten at han hverken har nevnt eller diskutert det med dere i det hele tatt? - overhodet ikke greit. Det var jo kanskje noe av grunnen til at han tilbød seg å stå som sikkerhet for lånet også, nå blir det jo vanskeligere å si nei. 

Uansett om dere kommer godt overens så vil det jo kanskje likevel stå i veien for deres planer. Om dere f. eks. skal ha barn så mister dere jo det ene rommet, og dere har heller ikke noe ekstra rom til overnatting lenger. Om hun sover vegg i vegg med dere så lever man jo uansett ganske tett på hverandre og det er overhodet ikke noe man skal gjøre sånn uten videre dersom det gjelder et voksent menneske som klarer seg selv (ser bort fra situasjoner som dreier seg om alvorlig sykdom o.l. og der man ønsker å hjelpe vedkommende en periode). Jeg ser vel heller ikke hva en studine skal gjøre sammen med et etablert par, dere er jo i helt forskjellig livssituasjon og selv om man kommer godt overens og er gode venner så vil jo disse forskjellene sannsynligvis bli ganske tydelige. Hun ønsker vel friheten og det mer uforpliktende livet som student med alt det innebærer av fester, sammenkomster, sosialisering etc. Og dere ønsker vel kanskje litt mer ro og mulighet for litt kvalitetstid som par i ny bolig? Jeg forstår personlig ikke hvorfor en student vil leve "oppå" et par. Da jeg studerte sist så var ikke det å flytte inn sammen med et par noe jeg vurderte akkurat, det ville blitt for kleint.

Om dere likevel går med på det så ville jeg hvertfall ha sett på muligheten for å seksjonere ut en liten hybelleilighet, på loft eller i kjeller om dere har det. Da slipper man å leve oppå hverandre hele tiden og hun kan ha sitt studentliv uten at dere er i nærheten til enhver tid, samtidig som dere kan nyte roen og slippe å støte på hverandre hele tiden. Og dere vil også få muligheten til å leie ut til andre når hun flytter. 

Anonymkode: 217c9...6ba

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt problemet. Har alltid trodd at familie skal hjelpe hverandre, men neida. Nå er det ikke snakk om en tremenning eller en grandtante men svigersøsteren din. Syns du er veldig vanskelig og egoistisk som bare tenker på hvordan DU skal ha det bra og ikke familien rundt deg.

Ja, han skulle ikke bare forventet at det var greit, men samtidig hadde jeg aldri forventet at det ikke skulle være det. Skjerp deg og del de godene du har med familien din. 

Anonymkode: 6a10a...a93

• Liker 14
Skrevet

Synes bare nordmenn blir kaldere og kaldere. Er det virkelig så problematisk å stille opp for sin nærmeste familie i en liten periode? Spesielt når dere har fått stor hjelp fra familien allerede.

• Liker 15
Skrevet

Har hatt søstra mi boende på stua i flere mnd da vi bodde i liten leilighet. Gikk helt fint det. Heldigvis var mannen enig i at man hjelper familie i knipe. I ditt tilfelle er det kanskje snakk om lengre periode? Er det vanskelig å få tak i bolig for studenter i din by eller vil det bli mye dyrere? Hva er hovedgrunnen til at svigerfar vil hun skal bo hos dere? 

I utgangspunktet tenker jeg at det er deres hus, dere bestemmer. Men jeg tenker også at man skal stille opp for familie i knipe. 

• Liker 2
Skrevet

Hvor lenge er dette for, TS? Et problem med å la andre ordne for seg (i dette tilfellet sikkerhet i bolig slik at dere fikk høyere boliglån) er at man fort havner i samvittighetsgjeld.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere er jo studenter, er det ikke greit med en liten leieinntekt da? :)

Anonymkode: 242a7...534

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...