Klink Skrevet 29. april 2016 #1 Skrevet 29. april 2016 Jeg sliter med vekt og er mange kilo overvektig. Nå skal jeg gjøre noe med saken! Legen har også rådet meg til å gå ned. Problemet er at jeg kan så lite. Jeg elsker mat og kan mye om matlaging, men ikke om mager mat og kalorier som legen rådet meg til å tenke på. Hvordan spise? Samt trening. Noe treningsstudio er ikke aktuelt, men gå turer, joggeturer, styrketrening hjemme sammen med ei venninne er foreløpig det som er planen. Men styrketrening. Jeg aner ikke hvordan man gjør øvelsene. Apper eller tips til effektive øvelser? Motivasjonen er på plass, men det mangler en del kunnskap altså. Skal selvfølgelig rådføre meg med både lege , google og bøker. Men om noen har gode tips, eller gått ned mange kilo og klart å holde vekta blir jeg glad!
Knaggrekke Skrevet 29. april 2016 #2 Skrevet 29. april 2016 Mitt råd: lag en spiseplan og holde deg til den. Ikke spis mellom måltider, og lær deg å håndtere sultfølelse. Jeg har erkjent at jeg ikke måååå ha mat mens jeg lager middag, å være litt sulten er ikke farlig, hehe. Ikke spis mindre enn planlagt heller. Da spiser du bare mer ved neste måltid. Spis akkurat det som er planen, verken mer eller mindre. Det er i alle fall mitt råd! 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #3 Skrevet 29. april 2016 Lurt å begynne å gå tur først, ikke start med jogging/løping med en gang, særlig hvis du er overvektig. Dette fordi det er tungt/belastende for knær og ankler og du vil ikke risikere å skade deg. Begyn å gå, så går du fortere og fortere. Etter hvert kan du begynne å løpe så langt du klarer før du går og får igjen pusten og deretter løper litt til osv. Hva angår styrketrening finnes det forskjellige apper eller nettsider med mye info, for eksempel på fitnessbloggen.no (men hold deg borte fra forumet) Anonymkode: 5ea54...d1a 1
Klink Skrevet 29. april 2016 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2016 Tusen takk for svar begge to! 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurt å begynne å gå tur først, ikke start med jogging/løping med en gang, særlig hvis du er overvektig. Dette fordi det er tungt/belastende for knær og ankler og du vil ikke risikere å skade deg. Begyn å gå, så går du fortere og fortere. Etter hvert kan du begynne å løpe så langt du klarer før du går og får igjen pusten og deretter løper litt til osv. Hva angår styrketrening finnes det forskjellige apper eller nettsider med mye info, for eksempel på fitnessbloggen.no (men hold deg borte fra forumet) Anonymkode: 5ea54...d1a Hvorfor holde meg borte fra forumet?
sugarcrush Skrevet 29. april 2016 #5 Skrevet 29. april 2016 Det finnes mange blogger som kommer med gode tips til frokost og lunch. Til middag tenker jeg at man spiser det man har lyst på, men tenker på at 1/3 til 1/2 av tallerkenen er grønnsaker eller salat. For min del har det hjulpet mye å bare kutte ned på sukker ved å sjekke at det jeg spiser inneholder mindre enn 10 eller mindre enn 5 gram sukkerarter pr. 100 gram, også får jeg heller skeie ut litt noen dager, så lenge jeg fortsatt er bevisst på hvor mye sukker jeg får i meg. Bestem deg for hvor mye og hva du skal spise hver dag på forhånd, og se hvor lite du faktisk trenger for å holde energien oppe. Når det gjelder trening ville jeg bestemt meg for å gå tur et antall ganger hver uke, og at en av de dagene skal du prøve å jogge litt. Etter hvert vil nok denne joggingen bare bli lettere og lettere. Finnes flere apper og youtubere som viser enkle styrkeøvelser, og en trend jeg har sett på flere blogger nå er sånne minibands (google det) som ser ut som en veldig kjekk treningsform. Vet det finnes en tråd her et sted om treningsyoutubefilmer, så du kan jo se om du finner den Lykke til!
Gjest Runforit Skrevet 29. april 2016 #6 Skrevet 29. april 2016 Matplanter er lurt! Spis faste ting til faste tider og aldri noe mellom. Drikk godt med vann/te, spesielt etter måltid da det tar 20 min fra man har spist siste bit til hodet registrere at du faktisk er mett(derfor mange spiser lenge etter de egentlig er mett. Varm te tar ca. 20 min å drikke ). Ellers er det lurt å lære seg å telle kalorier. Ikke får å bli besatt, men for å få en oversikt over hva du faktisk putter i deg og hva du kan spise mye/lite av. De fleste får sjokk når de faktisk innser hva mat som inneholder hva og forstår at "sunt" nødvendigvis ikke betyr at man går ned i vekt. Når du grovt har lært deg å telle kalorier så kan du etterhvert "se" kaloriene når du handler, spiser på restaurant eller er på middagsbesøk.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #7 Skrevet 29. april 2016 MyFitnessPal.com er en veldig god side og app for kaloritelling. Kaloritelling er litt pes i begynnelsen fordi du må veie alt, men man får fort noen oppvekkere om hvilke matvarer som er "syndere". Bare vær klar over at MFP legger seg veldig lavt i de automatiske forslagene til kalorimål per dag. Det viktigste er at du er i underskudd, for hvis du virkelig sliter med kalorimålet ditt er det vanskeligere å fortsette. livegym.no har mange treningstimer for 50,- i måneden som er lagt opp til å gjøres i stua hjemme med minimalt med utstyr. Jeg blir veldig motivert av skrittelleren min til å være mer aktiv i hverdagen, så det kan anbefales. Generelt bør du ha som mål å finne en livsstil du kan leve med også når du har gått ned. Hvis du hele tiden føler at du nekter deg mat du er glad i har du større sjanse for å feile. Så identifiser den maten som virkelig gjør deg glad og unn deg en liten dose jevnlig, så lenge det er innenfor kalorimålet ditt. Ikke tenk på det som en kortvarig kur, men langvarige endringer du skal fortsette med. Anonymkode: cfcea...514 3
Gjest uN91s Skrevet 29. april 2016 #8 Skrevet 29. april 2016 (endret) Du burde skaffe deg en kalorikalkulator av et slag. Det er mange som ofte får litt aha-opplevelser på hvor kaloririke mange matvarer faktisk er. Det er greit å lære seg dette for å slippe å falle i feller senere og slippe å bry seg om å telle kalorier. Da slipper du å fokusere så mye på kalorier inn og ut når du allerede vet sånn cirka hvor mye ting inneholder. Men en enkel regel er at matvarer uten/med kort innholdsfortegnelse ofte er de sunneste. Som f.eks. rent kjøtt/fisk, og grønnsaker. Jo lenger innholdsfortegnelse jo mindre ekte vare inneholder det som oftest. F.eks. syltetøy har veldig lang holdbarhet. Noe som egentlig ikke bær har. Produktet får altså lenger holdbarhet pga. alt sukkeret og ting de tilsetter. Lager du syltetøy hjemme holder det bare en liten uke! Så du trenger egentlig ikke å kutte ut matvarer, men heller lag de fra bunnen av for et sunnere og bedre resultat. Sukker blir ofte "skjult" i matvarer slik at det skal se ut som det inneholder lite sukker. Matvarer som har glukose eller fruktose i innholdsfortegnelsen inneholder altså sukker. Ikke la deg lure av at ordet "sukker" ikke er med. Heller ikke la deg lure av produkter som f.eks. har "ingen tilsatt sukker". Det betyr ikke at det inneholder lite kalorier eller er sunt (eller inneholder lite sukker). Ikke minst la deg lure av produkter som ser sunne ut fordi produsentene bruker farger og ord som vi ofte forbinder med sunnhet. Les alltid innholdsfortegnelsen. Man får ofte litt sjokk Dess nærmere innholdet er innholdsfortegnelsen, jo mer av innholdet finnes i produktet. Så hvis du leser en innholdsfortegnelse som ser slik ut: Innholdsfortegnelse: sukker, potetmel, hvetemel. Så vet du at produktet inneholder mest sukker, deretter potetmel og hvetemel, and so on. Kort fortalt er det greit å lære seg litt om dette før man begir seg ut på en kostholdsendring. Ikke minst huske at det finnes masse sunt der ute som har mye kalorier. Lavt kaloriinnhold er ikke korrelert med grad av sunnhet. Så ikke bli alt for opphengt i kalorier. Mine konkrete råd. - Skriv ned hva dine verste uvaner er og deretter jobb med å bli kvitt de en etter en. Bruk god tid. Synes ofte det er mye enklere enn å gjøre alt på en gang. Å plutselig kutte ut all sukker, spise kjempesunt og trene 5 ganger i uken er ikke en plan lagd for å lykkes. - Finn ut av hva slags aktivitetstilbud som finnes i ditt område. Ikke vær redd for å prøve ut forskjellige greier. Klarer du å finne en aktivitet du virkelig liker er sjansen så utrolig mye større for å lykkes enn om du må tvinge deg til spenst et par ganger i uken. - Finn et støtteapparat! Om det er kjente eller ukjente spiller ingen rolle. Få med noen som du må oppdatere jevnlig og som forventer at du skal klare å oppnå det du vil. Det er ofte enklere å gjøre ting med andre enn å gjøre det alene. Da får du kanskje litt motivasjon ved å vite at du faktisk har folk rundt deg som ikke gir opp når du nesten gjør det. F.eks. å måtte sende snaps hver gang man er på trening er motiverende. For om du ønsker å droppe vet du at alle de andre vil skjønne at du ikke trente og når du gjennom dagen får motiverende snaps av andre, vil det kanskje i gjengjeld motivere deg. Lykke til TS! Jeg driver med det samme som deg nå. Endret 29. april 2016 av uN91s
Tvist Skrevet 29. april 2016 #9 Skrevet 29. april 2016 Jeg synes styrketrenning er fryktelig kjedelig. Men sykler til jobb og butikken, hverdagsmosjon er tingen. Liker også å danse, så melder meg på dansekurs innimellom. Greit å drive med noe man liker. Jeg har også noe jeg kan ty til når jeg har lyst på noe godt. Har saltstenger i skapet (mindre fett enn chips, og smaker ikke så godt at jeg vil spise opp alt på en gang), og lager smoothie eller bær med vaniljesaus innimellom. Er ellers flink med å spise frukt på kveldene, så jeg ikke får lyst på snop i stedet.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #10 Skrevet 29. april 2016 11 timer siden, Klink skrev: Tusen takk for svar begge to! Hvorfor holde meg borte fra forumet? Har ikke vært der på et par år så mye mulig det er bedre nå, men det var så mye svada folk skrev som råd, bare en vei til målet osv. Men er vel i grunn det på mange forum... hehe. Lurt å ta forum med en klype salt i det hele tatt kanskje.. Anonymkode: 5ea54...d1a
Gjest Ajax Skrevet 1. mai 2016 #11 Skrevet 1. mai 2016 - Legg om til veganerkosthold for en liten periode (2 uker). Da får du i deg massevis av sunne vitaminer og mineraler, og kan spise deg mett uten å sprenge kalorigrensa di. Disse 2 ukene bruker du på å finne ut hva slags annen mat du kan spise som er rik på protein og fattig på kalorier (rent kjøtt, erter, kvarg, cottage cheese, brokkoli, skummet melk). Da slipper du å følge noen "plan" til å begynne med. -Last ned MadBarz fra google-play eller Apple store. Og begynn pent med styrke/kondisjonsprogrammene. -Drikk minst 4 liter vann om dagen.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #12 Skrevet 1. mai 2016 Med tanke på hjemmetrening så har jeg en knallfin bok. Paolos store treningsbibel, der trenger du ikke noe utstyr og det er øvelser og programmer for alle som enten er nybegynnere eller viderekomne den vil jeg virkelig anbefale! Anonymkode: b931a...d8d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå