AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Hei. Jeg lurte på om noen har erfaring rundt dette? Var 100% sykemeldt da jeg ble gravid fordi det ble en stor påkjenning for kroppen min. Har vært alvorlig syk da jeg var yngre som gjorde at kroppen min er svakere enn andre på min alder. Jeg er nå i mammapermisjon og fikk enda mer problemer med kroppen etter fødsel. Er det sånn at jeg må søke på nytt med sykemelding eller kan jeg bare "fortsette" på det gamle vedtaket mitt etter permisjon? Er det noen som har erfaringer med dette? Takk på forhånd Anonymkode: 10dc2...934
MapleSirup Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurte på om noen har erfaring rundt dette? Var 100% sykemeldt da jeg ble gravid fordi det ble en stor påkjenning for kroppen min. Har vært alvorlig syk da jeg var yngre som gjorde at kroppen min er svakere enn andre på min alder. Jeg er nå i mammapermisjon og fikk enda mer problemer med kroppen etter fødsel. Er det sånn at jeg må søke på nytt med sykemelding eller kan jeg bare "fortsette" på det gamle vedtaket mitt etter permisjon? Er det noen som har erfaringer med dette? Takk på forhånd Anonymkode: 10dc2...934 Man har ikke vedtak på sykepenger på den måten. Har du gått på en annen ytelse? AAP?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 7 minutter siden, MapleSirup skrev: Man har ikke vedtak på sykepenger på den måten. Har du gått på en annen ytelse? AAP? Nei, kun vært sykemeldt i 7 måneder. Står på NAV at når man er i permisjon så tjener man seg opp nye rettigheter til sykemelding. Har ok lønn så vil heller være sykemeldt så lenge det er mulig. Må sikre slik at jeg får betalt husleie osv uten å måtte vente på at de behandler saken som ofte kan ta super lang tid, derfor jeg lurer Anonymkode: 10dc2...934
MapleSirup Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kun vært sykemeldt i 7 måneder. Står på NAV at når man er i permisjon så tjener man seg opp nye rettigheter til sykemelding. Har ok lønn så vil heller være sykemeldt så lenge det er mulig. Må sikre slik at jeg får betalt husleie osv uten å måtte vente på at de behandler saken som ofte kan ta super lang tid, derfor jeg lurer Anonymkode: 10dc2...934 Ok Er du syk, så går du til legen og får ny sykemelding første dag etter permisjonens slutt. Da har du opparbeidet nye 248 dager.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 4 minutter siden, MapleSirup skrev: Ok Er du syk, så går du til legen og får ny sykemelding første dag etter permisjonens slutt. Da har du opparbeidet nye 248 dager. Ok, tusen takk. Men vet du om NAV må behandle søknaden på nytt ect? Gikk fra å være normal jente til å få en hjerneblødning og våkne fra koma med en funksjonshemning i deler av kroppen, vil tilbake i jobb men ønsker å trene litt mer for å komme meg etter graviditeten Anonymkode: 10dc2...934
MapleSirup Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, tusen takk. Men vet du om NAV må behandle søknaden på nytt ect? Gikk fra å være normal jente til å få en hjerneblødning og våkne fra koma med en funksjonshemning i deler av kroppen, vil tilbake i jobb men ønsker å trene litt mer for å komme meg etter graviditeten Anonymkode: 10dc2...934 En sykemelding er jo ikke en søknad. Du leverer, de beregner lønn.. Lønnen blir jo bortimot det du har i permisjon. ps:jeg mener ikke lønn! Jeg mener jo sykepenger. Trøtt her!!! Endret 28. april 2016 av MapleSirup 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 2 minutter siden, MapleSirup skrev: En sykemelding er jo ikke en søknad. Du leverer, de beregner lønn.. Lønnen blir jo bortimot det du har i permisjon. ps:jeg mener ikke lønn! Jeg mener jo sykepenger. Trøtt her!!! Ok, grunnen til at jeg spør er fordi det tok 3 måneder før jeg fikk utbetalt sykepenger da jeg leverte sykemelding da jeg merket at jeg var gravid. Fikk selvfølgelig etterrbetalt men kjipt å vente og måtte låne penger. Arbeidsgiver betalte de første 16 dagene. Men da betaler kanskje NAV alt og ingen ventetid siden jeg har vært i permisjon? Anonymkode: 10dc2...934
Sulosi Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, grunnen til at jeg spør er fordi det tok 3 måneder før jeg fikk utbetalt sykepenger da jeg leverte sykemelding da jeg merket at jeg var gravid. Fikk selvfølgelig etterrbetalt men kjipt å vente og måtte låne penger. Arbeidsgiver betalte de første 16 dagene. Men da betaler kanskje NAV alt og ingen ventetid siden jeg har vært i permisjon? Anonymkode: 10dc2...934 Det kommer litt an på hvilken dato du leverer inn sykemeldingen på mtp at nav rekker å registrere det inn til utbetaling. La oss si utbetalingsdato er den 20 og du leverer inn den 10. Da får du ikke utbetaling før tidligst den 20 måneden etter. Vet ikke om det er slik ennå men slik fikk jeg det forklart for noen år siden. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 Oki, skal høre med NAV, de sier så mye forskjellig så vanskelig å holde orden Anonymkode: 10dc2...934
Sulosi Skrevet 29. april 2016 #10 Skrevet 29. april 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oki, skal høre med NAV, de sier så mye forskjellig så vanskelig å holde orden Anonymkode: 10dc2...934 Jeg vet. Forsøker å få noen svar av de jeg og, ett enkelt ja eller nei svar...ikke lett nei. 2
MapleSirup Skrevet 29. april 2016 #11 Skrevet 29. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, grunnen til at jeg spør er fordi det tok 3 måneder før jeg fikk utbetalt sykepenger da jeg leverte sykemelding da jeg merket at jeg var gravid. Fikk selvfølgelig etterrbetalt men kjipt å vente og måtte låne penger. Arbeidsgiver betalte de første 16 dagene. Men da betaler kanskje NAV alt og ingen ventetid siden jeg har vært i permisjon? Anonymkode: 10dc2...934 De behandler fortløpende,men de har jo ofte svært lite kapasitet. Det at du ventet 3 måneder kan like gjerne ligge hos arbeidsgiver - ikke godt å si! Du hjelper deg selv dersom de på første sykemelding fester på en lapp der det står "Rett fra fødselspermisjon. Har ingen arbeidsgiver. Ber om at nav utbetaler arbeidsgiverperioden." Trust me Folk forholder seg altfor mye til skjemaer og glemmer at det sitter folk med evne til å tenke på mottakersiden
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #12 Skrevet 29. april 2016 17 minutter siden, MapleSirup skrev: Trust me Folk forholder seg altfor mye til skjemaer og glemmer at det sitter folk med evne til å tenke på mottakersiden Evne til å tenke har de, men viljen er ikke alltid der dessverre. det er en god del veldig firkantete saksbehandlere i NAV også dessverre. Men det var litt på siden. Til saken. Sykemeldingen du hadde når du var gravid gjaldt jo status da. Det er jo en selvfølge at legen må gjøre en ny vurdering av formen din etter permisjonen. Det er jo gjerne snakk om 1 1/2 år senere, mye kan ha endret seg på den tiden. Du sier jo selv at du fikk mer problemer etter fødselen. Antar at du går til en form for behandling/trening? dette er vel også etter vurdering fra legen. Alt dette henger sammen, og blir en del av vurderingen på om du får sykemelding når permisjonen er over. Det skal jo være en reell grunn for at du ikke kan jobbe. Anonymkode: 6f5bb...0c5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #13 Skrevet 29. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Evne til å tenke har de, men viljen er ikke alltid der dessverre. det er en god del veldig firkantete saksbehandlere i NAV også dessverre. Men det var litt på siden. Til saken. Sykemeldingen du hadde når du var gravid gjaldt jo status da. Det er jo en selvfølge at legen må gjøre en ny vurdering av formen din etter permisjonen. Det er jo gjerne snakk om 1 1/2 år senere, mye kan ha endret seg på den tiden. Du sier jo selv at du fikk mer problemer etter fødselen. Antar at du går til en form for behandling/trening? dette er vel også etter vurdering fra legen. Alt dette henger sammen, og blir en del av vurderingen på om du får sykemelding når permisjonen er over. Det skal jo være en reell grunn for at du ikke kan jobbe. Anonymkode: 6f5bb...0c5 Ja, altså grunnen i seg selv har vært at jeg har hatt hjerneblødning som gjorde meg handikappet. Dvs mye fysioterapi og hodesmerter, knakk også halvebeinet under fødsel så håper det er en reell grunn :). Takk for tips . Anonymkode: 10dc2...934
MapleSirup Skrevet 29. april 2016 #14 Skrevet 29. april 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Evne til å tenke har de, men viljen er ikke alltid der dessverre. det er en god del veldig firkantete saksbehandlere i NAV også dessverre. Men det var litt på siden. Til saken. Sykemeldingen du hadde når du var gravid gjaldt jo status da. Det er jo en selvfølge at legen må gjøre en ny vurdering av formen din etter permisjonen. Det er jo gjerne snakk om 1 1/2 år senere, mye kan ha endret seg på den tiden. Du sier jo selv at du fikk mer problemer etter fødselen. Antar at du går til en form for behandling/trening? dette er vel også etter vurdering fra legen. Alt dette henger sammen, og blir en del av vurderingen på om du får sykemelding når permisjonen er over. Det skal jo være en reell grunn for at du ikke kan jobbe. Anonymkode: 6f5bb...0c5 Det tar jo ikke bort det faktum at folk ikke skjønner hvilket ansvar de selv har for å gi rett informasjon, eller folks frykt for å skrive noe på et skjema fordi det ikke er en rubrikk til akkurat det de burde informere om.. En altfor stor andel av brukere tar for lite ansvar for sin egen situasjon. Typisk her er legeerklæringer som først blir sendt etter at pengene er stoppet. TS er jo ikke en av disse, og dette kommer nok til å gå bra! Endret 29. april 2016 av MapleSirup Masse skrivefeil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå