AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Dette er noe jeg vet lite eller ingenting om, så jeg setter pris på om noen kan fortelle litt. Det gjelder Trondheim kommune. Hvordan "deles" stønaden opp, hvis den gjør det? Jeg ser ord som stønad til bolig og stønad til livsopphold. Er dette to ulike deler av stønaden, eller er det én? Jeg har lest satsene for kommunen, men synes det er litt vanskelig å tolke hva som er hva. Og hvordan er det når man har bostøtte, blir dette trekt fra sosialstønaden? Det gjelder et ungt par med ett barn, som har havnet i en litt lei situasjon med sykdom uten å ha rukket å opparbeide seg rettigheter. Situasjonen er kortvarig, og de er ikke interessert i å være såkalte "navere." Anonymkode: ceaab...a58
ajarRun Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Selvsagt er bostøtte og livsopphold ikke det samme. Livsopphold er penger til mat, klær, transport og alt annet du skulle kunne tenke deg. Bostøtte dekker husleie/boliglån og strøm/oppvarming innenfor rimelighetens grenser. Bostøtten blir ikke trukket fra sosialstønaden, du vil alltid sitte igjen med livsopphold etter å ha betalt strøm/oppvarming og for å bo.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 16 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Selvsagt er bostøtte og livsopphold ikke det samme. Livsopphold er penger til mat, klær, transport og alt annet du skulle kunne tenke deg. Bostøtte dekker husleie/boliglån og strøm/oppvarming innenfor rimelighetens grenser. Bostøtten blir ikke trukket fra sosialstønaden, du vil alltid sitte igjen med livsopphold etter å ha betalt strøm/oppvarming og for å bo. Takk for svar! Jeg vet at bostøtte og livsopphold er to forskjellige ting, men mulig jeg formulerte meg litt klønete. Det jeg lurte på er om sosialstønaden er delt i to deler, en for dekning av (godkjente) boutgifter/strøm og en for dekning av livsopphold. Paret jeg snakker om har fått høre at godkjent bokostnad er 7500,- pluss strøm. Hos NAV, altså. Kommer altså bostøtten utenom det, og livsopphold i tillegg? Anonymkode: ceaab...a58
ajarRun Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg vet at bostøtte og livsopphold er to forskjellige ting, men mulig jeg formulerte meg litt klønete. Det jeg lurte på er om sosialstønaden er delt i to deler, en for dekning av (godkjente) boutgifter/strøm og en for dekning av livsopphold. Paret jeg snakker om har fått høre at godkjent bokostnad er 7500,- pluss strøm. Hos NAV, altså. Kommer altså bostøtten utenom det, og livsopphold i tillegg? Anonymkode: ceaab...a58 Bostøtte får du vel egentlig ikke når du er på sosialstønad. Nå er ikke jeg stødig på navnene på disse stønadene, men det er rivende likegyldig hva de heter. Du kommer til å sitte igjen med livsopphold etter husleie og strøm er betalt. Du får ikke dekt husleie og strøm to ganger.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 8 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Bostøtte får du vel egentlig ikke når du er på sosialstønad. Nå er ikke jeg stødig på navnene på disse stønadene, men det er rivende likegyldig hva de heter. Du kommer til å sitte igjen med livsopphold etter husleie og strøm er betalt. Du får ikke dekt husleie og strøm to ganger. Ingen er ute etter å få dekt utgifter to ganger her, bare så det er sagt. En får både sosialstønad og bostøtte, ja. Bostøtten dekker ikke halvparten av husleie/strøm engang, så noe må jo komme i tillegg til det, vil jeg tro. Det gjelder ikke meg men et ungt par jeg hjelper litt. Jeg tenkte bare jeg ville spørre her om noen har erfaring med dette selv. Anonymkode: ceaab...a58
ajarRun Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ingen er ute etter å få dekt utgifter to ganger her, bare så det er sagt. En får både sosialstønad og bostøtte, ja. Bostøtten dekker ikke halvparten av husleie/strøm engang, så noe må jo komme i tillegg til det, vil jeg tro. Det gjelder ikke meg men et ungt par jeg hjelper litt. Jeg tenkte bare jeg ville spørre her om noen har erfaring med dette selv. Anonymkode: ceaab...a58 Man trenger ikke erfaring med å søke sosialstønad for å skjønne hvordan det fungerer. Bostøtten vil, dersom dere må søke om det, bli trukket fra pengene dere får til å bo. Dere vil få nok til å betale husleie og strøm, innenfor rimelighetens grenser. Ikke heng deg opp i hva det heter, det spiller ingen rolle. Når dere drar på NAV i morgen spør dere hva dere skal søke på. Ta med kodebrikke slik at dere kan skrive ut dokumentasjon de ber om. Dere vil da: Ha nok penger til husleie og strøm - dette gjelder om dere får AAP, eller sosialhjelp eller uføretrygd eller hva som helst Ha hele livsoppholdet ledig til å bruke til det dere vil - dette gjelder også for samtlige stønader, ikke kun sosialstønad. Jeg ser ikke hvordan det kan forklares enklere. På sosialstønad vil du aldri sitte igjen med mer enn livsopphold. Hvis noe annet gjør at du etter husleie og strøm sitter igjen med mer, trekkes det fra. De kommer til å be om en del informasjon, leiekontrakt, kontoutskrifter opp til tre måneder tilbake i tid er de to tingene jeg kan tenke meg i farten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå