Gå til innhold

Greit treningsprogram?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beinpress
Benkpress
Glute bridge
Nedtrekk
Sittende roing
Triceps pushdown
Planken/annen mageøvelse
En bicepsøvelse.

Da får man trent gjennom hele kroppen, ikke sant? Er dette et greit fullkroppsprogram for 3 ganger i uken?

Vet at jeg ideelt sett burde legge inn knebøy, markløft og eventuelt stående roing, men de øvelsene kan jeg av like grunner ikke gjøre. Chins/pullups er jeg ikke sterk nok til enda, og heller ikke pushups.

Hva tror dere?

Anonymkode: 811a4...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke brukt stående roing, du får mer vekt når du står på bakken.

Skeptisk til maskiner, og situps er bortkastet tid. Knebøy er uendelig mye bedre, men hvis det er uaktuelt kan du vel gjøre situps md vekt.

Når du begynner kan du egentlig gjøre hva som helst, bare husk å legge på ca 2.5 kilo hver gang du gjør øvelsen, da blir du sterkere.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Ville ikke brukt stående roing, du får mer vekt når du står på bakken.

Skeptisk til maskiner, og situps er bortkastet tid. Knebøy er uendelig mye bedre, men hvis det er uaktuelt kan du vel gjøre situps md vekt.

Når du begynner kan du egentlig gjøre hva som helst, bare husk å legge på ca 2.5 kilo hver gang du gjør øvelsen, da blir du sterkere.

Situps tar jeg ikke, samme problem der som med knebøy ol. 

Nedtrekk gjør jeg som erstaning for pullups. Sittende roing som erstatning for stående, siden jeg ikke kan gjøre det stående. 

Jeg vil bare sørge for å få trent gjennom hele kroppen ved hver trening. 

AnonymBruker
Skrevet

Beinpress også som erstatning for bøy og mark.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Situps tar jeg ikke, samme problem der som med knebøy ol. 

Nedtrekk gjør jeg som erstaning for pullups. Sittende roing som erstatning for stående, siden jeg ikke kan gjøre det stående. 

Jeg vil bare sørge for å få trent gjennom hele kroppen ved hver trening. 

Hvordan trener du magen? 

Fordelen med å bruke stangen er jo at du får trent balansemusklene.

Hvorfor kan du ikke tak knebøy og situps? Blir lettere å foreslå alternativer da.

Men som sagt, i de første månedene kan du gjøre hva som helst, bare husk å legge på vekt hver økt og være der tre ganger i uken. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvordan trener du magen? 

Fordelen med å bruke stangen er jo at du får trent balansemusklene.

Hvorfor kan du ikke tak knebøy og situps? Blir lettere å foreslå alternativer da.

Men som sagt, i de første månedene kan du gjøre hva som helst, bare husk å legge på vekt hver økt og være der tre ganger i uken. 

Har trent noen måneder allerede. Jeg er ikke ute etter "hva som helst", men noe som er bra/greit å holde seg til. 

Jeg har en skade i korsrygg/bekken, som gjør at å bøye seg frem med rak rygg er helt umulig. Når jeg får vekter på skuldrene med bøy kommer den samme bevgelsen inn og det er kjempevondt. Jobber med den og håper å kunne legge inn mark og bøy etterhvert. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har trent noen måneder allerede. Jeg er ikke ute etter "hva som helst", men noe som er bra/greit å holde seg til. 

Jeg har en skade i korsrygg/bekken, som gjør at å bøye seg frem med rak rygg er helt umulig. Når jeg får vekter på skuldrene med bøy kommer den samme bevgelsen inn og det er kjempevondt. Jobber med den og håper å kunne legge inn mark og bøy etterhvert. 

Hva er målene dine da? 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Hva er målene dine da? 

På sikt å bli stor og sterk, såklart :) Akkurat nå å finne et program som gjør at jeg får trent godt nok gjennom hele kroppen for å legge et godt grunnlag for å bli stor og sterk.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

På sikt å bli stor og sterk, såklart :) Akkurat nå å finne et program som gjør at jeg får trent godt nok gjennom hele kroppen for å legge et godt grunnlag for å bli stor og sterk.

Har du kommet forbi punktet for lineær progresjon (dvs at du ikke klarer å legge på vekt hver gang)?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Har du kommet forbi punktet for lineær progresjon (dvs at du ikke klarer å legge på vekt hver gang)?

På noen øvelser, på andre ikke. Armer har jeg feks nedprioritert, og rygg sliter jeg litt med kontakt med. Derfor vil jeg systematisere treninga mi litt bedre, så jeg kan se fremgang bedre. Ser det godt på kroppen, men ikke like godt på vektene alltid. 

AnonymBruker
Skrevet

Blås i hva folk sier om at knebøy "er uendelig mye bedre". Dette er noe som er blitt oppblåst noe voldsomt av fitnessfolk som har vært et halvår på Bali og aldri bruker det til noe funskjonelt. Vi som driver med skikkelig idrett vet at beinpress er et kjempebra alternativ til knebøy om du mangler mobiliteten til å gjøre knebøy korrekt. Usain Bolt sverger til beinpress over knebøy for eksempel, og jeg vil påstå at han vet hva han driver med.

Anonymkode: 214fd...ce0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blås i hva folk sier om at knebøy "er uendelig mye bedre". Dette er noe som er blitt oppblåst noe voldsomt av fitnessfolk som har vært et halvår på Bali og aldri bruker det til noe funskjonelt. Vi som driver med skikkelig idrett vet at beinpress er et kjempebra alternativ til knebøy om du mangler mobiliteten til å gjøre knebøy korrekt. Usain Bolt sverger til beinpress over knebøy for eksempel, og jeg vil påstå at han vet hva han driver med.

:) Av og til føler jeg at jeg ikke kan trene "skikkelig" i andres øyne fordi jeg ikke trener knebøy, så det var godt å lese. Man hører jo bare om baseøvelsene, og siden jeg ikke kan gjøre flere av de blir jeg ofte litt motløs. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Benpress trener lårene helt fint, sikkert bra for løping, men da mangler du fortsatt alle musklene i kjernen, du må få trent kjernemuskatluren for å få raskest mulig framgang. For å løpe fort er store muskler (med unntak av de du løper med) en ulempe, både for kort sprint og for lange løp. Da gjelder det å veie minst mulig. Usain Bolt har ikke digre muskler.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Benpress trener lårene helt fint, sikkert bra for løping, men da mangler du fortsatt alle musklene i kjernen, du må få trent kjernemuskatluren for å få raskest mulig framgang. For å løpe fort er store muskler (med unntak av de du løper med) en ulempe, både for kort sprint og for lange løp. Da gjelder det å veie minst mulig. Usain Bolt har ikke digre muskler.

Jeg har fått svære, markerte lår og en betydelig bedre rumpe allerede av beinpress. Så NOE gjør det absolutt. :)

Forslag til kjernetrening å kompansere med? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Man trenger ikke store muskler for å være sterk. Man kan fint oppnå 2x sin egen kroppsvekt i knebøy uten at musklene vokser i volum(størrelse) - men rekrutteringen av muskelfibre blir bedre. Mange sprintere klarer fint 200kg i knebøy selvom de veier 75kg på 185cm og ser "spinkle"(Bolt) ut.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått svære, markerte lår og en betydelig bedre rumpe allerede av beinpress. Så NOE gjør det absolutt. :)

Forslag til kjernetrening å kompansere med? 

Alt fungerer i starten, i det første året kan du gjøre hva som helst. 

Jeg er litt usikker, jeg følger slavisk StrongLIft 5x5 fordi det er enkelt og jeg trenger en plan. 

Jeg ville funnet en PT eller fysioterapeut som jobber med din type skader for å få bygget opp kjernemuskulaturen, det kan beskytte mot nye skader. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...