King in the North Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Da har det seg slik at jeg nylig har kjøpt leilighet, alene. Planen er å flytte inn sammen med kjæresten, hvor jeg har gitt henne muligheten til å være med på å betjene lånet. Det har hun sagt ja til, og vil betale et visst beløp hver måned for å betjene lån, samt halvparten av de faste kostnadene som følger med(strøm, kommunale avgifter etc). Hvordan sikres hennes verdier i betjeningen av lånet, juridisk? Mtp eventuelt brudd. Forstår det slik at en samboerkontrakt må tegnes, men er det i denne at slike forhold blir ordnet?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Dette må sikres skriftlig. Om du kaller det samboerkontrakt eller noe annet, spiller mindre rolle. Det bør og signeres av og i påsyn av vitner. For å få dette "vanntett" formulert anbefales bruk av advokat. Jeg kan imidlertid ikke se at hun skal ha så store økonomiske "fordeler" i boligen. Hun må jo uansett betale leie for å bo, hvem hun betaler til og hvem som er utleier er jo det samme. Men dette kan selvsagt sees på flere måter, derfor er en drøfting hos advokat å anbefale. Da unngår man og tvister ved et evt. Brudd. Anonymkode: 5af1e...46a
Anglofil Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 (endret) Min samboer og jeg har en skriftlig samboerkontrakt/samlivsavtale, i tillegg til et gjensidig testamente, som er opprettet hos advokat. I samboerkontrakten har vi tatt med alt fra hvor mye gjeld som står på hver av oss (viktig, siden jeg gikk inn med mer egenkapital og har vesentlig mindre boliglån enn min samboer), verdiene våre, fordeling av møbler, hvordan fordelingen er av utgifter, fordelingen i forhold til kattene hvis vi skulle gå fra hverandre osv. Mvh Yvonne Endret 28. april 2016 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette må sikres skriftlig. Om du kaller det samboerkontrakt eller noe annet, spiller mindre rolle. Det bør og signeres av og i påsyn av vitner. For å få dette "vanntett" formulert anbefales bruk av advokat. Jeg kan imidlertid ikke se at hun skal ha så store økonomiske "fordeler" i boligen. Hun må jo uansett betale leie for å bo, hvem hun betaler til og hvem som er utleier er jo det samme. Men dette kan selvsagt sees på flere måter, derfor er en drøfting hos advokat å anbefale. Da unngår man og tvister ved et evt. Brudd. Anonymkode: 5af1e...46a Han mener vel at hun skal kjøpe seg inn gradvis? Det er ryddigere å overføre en andel på henne som tilvarer det hun kan betjene. Så refinansierer dere og skriver avtale på ansvarsforholdet eller hun tar opp eget lån. Ofte er det bedre å ha lån sammen fordi bankene gir bedre rente på større lån. Evt. kan dere skrive en avtale på at alt hun betaler inn på lånet, ikke rentene, noteres og går inn til at hun kan kjøpe seg inn etter en viss tid. Så får dere testet hvordan det er å bo sammen. Ett år, maks to. Anonymkode: ad193...084
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå