Gå til innhold

ble jeg forsøkt lurt for penger på puben ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hei

jeg var på et utested for noen uker siden og benyttet kredittkort da jeg betalte for øl. Jeg hadde bare ca 500-600 kr igjen på kontoen da jeg kom, og da jeg skulle batale min femte øl fikk jeg beskjed om at det ikke var dekning på kontoen min lenger.

Jeg tenkte ikke mer på dette før dagen etter, da jeg fikk det for meg å sjekke hvor mye som var igjen på kontoen, og oppdaget da at det var nesten 200 kr igjen.

Den ølen jeg planla å kjøpe kostet ca 60 kr og da skulle det normalt gå greit å betale for den.

Nå har jeg imidlertid spurt meg selv om at kanskje bartenderen tastet inn en langt større sum en bare 60kr. Jeg var forøvrig full, men ikke dritings.

Er dette en rimelig antagelse ?

ble jeg forsøkt lurt?

bør man ungå å benytte kredittkort på puber?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Var det et VISA-kort? På VISA reserveres det dobbelte av beløpet du bruker (er ikke sikker på om det gjelder i alle tilfeller). Når den korrekte summen belastes kortet ditt faller selvfølgelig resten tilbake på konto. Derfor kan det se ut som du ikke har dekning når utestedet prøver å belaste mer på kortet ditt.

Gjest Hillary..
Skrevet

:o Hvorfor skulle de reservere det dobbelte????

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje det var en "snill måte" å nekte deg mer øl på?

Gjest Anonymous
Skrevet

Min hovedregel er at det er noen steder jeg ikke betaler med kort:

I drosjer og på utesteder.

Nå virker det jo som om det har gått bra med deg, men det er dessverre en del snuskeri i disse bransjene.

Sannsynligvis går det bra å bruke kort de aller fleste gangene, men det er bare så ergerlig den ene gangen noen lurer deg.

La du forresten kortet i baren? Det er heller ikke det lureste man gjør!

Gjest Anonymous
Skrevet
:o Hvorfor skulle de reservere det dobbelte????

Jeg fant ikke noe link på det nå, annet enn denne fra http://www.gullservice.no/index.pl?artID=r...isetips&front=1

"Hotell- og bilutleiefirmaer har anledning til å reservere et beløp på din konto. Dette gjøres som oftest når du sjekker inn på hotellet eller når du henter bilen. Det vil si at hvis du benytter et debetkort ved innsjekking på hotell eller når du leier bil, kan det være en reservasjon på din bankkonto tilsvarende avtalt beløp. Reservasjonen kan være inne på din konto i maksimalt 4 virkedager."

Dersom denne reservasjonen blir liggende etter at virkelig beløp er trukket vil det se ut som det er trukket dobbelt. Jeg fikk dette forklart for endel år siden. Vet ikke om de fortsatt praktiserer dette, men har ofte sett at visa-beløp på min egen konto først blir reservert med ett beløp og så justert til der riktige etterpå. Ikke alltid det er dobbelt, men som regel ikke nøyaktig.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg tror IKKE du ble forsøkt lurt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var en sak på tV2 hjelper deg for en stund siden også. Hadde visst noe med valuta å gjøre. Derfor reserverte visa inntil det dobbelte av beløpet (ganske kjipt når du har betalt en reise, men ikke har råd til mat underveis fordi visa har reservert for mye...). Pengene går ikke ut av konto, de bare er ikke-disponible for deg en dag eller to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...