Gå til innhold

Tiltak for å skape godt klassemiljø

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal snart flytte, og vårt eldste barn skal begynne på skolen til høsten. Hun kjenner såvidt et par andre elever i den nye klassen, men de fleste har hun aldri møtt. Det er en relativt liten klasse (20 elever), så vi håper hun blir greit kjent med de andre ganske raskt, men jeg lurer på om dere har noen forslag til aktiviteter vi kan gjøre for å bidra til et godt klassemiljø og at hun blir kjent med de andre. Jeg regner jo med at skolen vil jobbe mye med klassemiljøet den første tiden, men det jeg et ute etter her, er om noen har ideer til litt morsomme tiltak vi kan gjøre. Vi ttenkte at en av oss kunne melde seg som klassekontakt og dermed kanskje arrangere et eller annet sånn at både barna og de voksne kan bli litt kjent. Forslag?

Anonymkode: 5cfe5...4fc

AnonymBruker
Skrevet

På vår skoles sider har FAU lagt ut et langt skriv (4.sider)  med forslag til aktiviteter for å sikre godt klassemiljø. Sjekk om skolen deres har noe sånt? Eller søk opp vår, den heter "IDEBANK til sosiale aktiviteter i klassen", tror det ligger offentlig ute. Men ingen grunn til å overdrive og planlegge slikt nå, fem måneder på forskudd.... Klassen har sikkert eget opplegg også, med besøksgrupper og foreldretreff og det er et rush av bursdagsfeiringer i første klasse. Og høsttreff og Halloweanfester osv.

Anonymkode: e5c20...072

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Neida, har ikke tenkt å overøse alle med sånn panisk sosialisering, men vi ønsker jo å bli kjent med andre, så om det er et eller annet vi kan bidra med, hadde det vært morsomt å gjøre det!

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal snart flytte, og vårt eldste barn skal begynne på skolen til høsten. Hun kjenner såvidt et par andre elever i den nye klassen, men de fleste har hun aldri møtt. Det er en relativt liten klasse (20 elever), så vi håper hun blir greit kjent med de andre ganske raskt, men jeg lurer på om dere har noen forslag til aktiviteter vi kan gjøre for å bidra til et godt klassemiljø og at hun blir kjent med de andre. Jeg regner jo med at skolen vil jobbe mye med klassemiljøet den første tiden, men det jeg et ute etter her, er om noen har ideer til litt morsomme tiltak vi kan gjøre. Vi ttenkte at en av oss kunne melde seg som klassekontakt og dermed kanskje arrangere et eller annet sånn at både barna og de voksne kan bli litt kjent. Forslag?

En god lærer kan dette med hjelp til å bygge opp et godt klassemiljø :) Første klasse er jo "første gang" det skal på plass. Foreldrekontakter (klassekontakter) skal jo bidra med noe, så hvis dere er innstilte på det så er det jo flott om en av dere melder dere som foreldrekontakt. Det er "lett" å arrangere noe som de fleste i første klasse synes er gøy. Det kan være juleverksted (om de ikke har det som en del av skoledagen), det kan være skogs-turer, bowling (passer kanskje bedre når de er litt eldre?), kino, kosekveld med film eller baking, osv. Da jeg kom flyttende til min andre skole hadde de en ordning med at en tredjedel av foreldrene planla noe som skulle gjøres som aktivitet før jul, den andre tredjedelen foreldre planla en aktivitet før påske, og den siste tredjedelen noe før sommeren. Ting jeg var med på da var overnatting et sted, båt-tur med en kjent "by-båt", museums-besøk, besøk på lokal-avisas kontor med omvisning og "undervisning" i hverdagen der, omvisning på brannstasjon og politistasjon. Dette er jo også aktiviteter foreldrekontakter kan bidra til å gjennomføre. Kanskje ikke alt passer like godt for en førsteklasse, men tida kommer. 

AnonymBruker
Skrevet

Supert! Takk! Her var det mange gode forslag! 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende at klassen allerede har et sosialt og inkluderende miljø, og jeg tenker at det først og fremst er skolens ansvar å lage dette, med foreldrene i ryggen så klart. 

Men om du likevel vil bidra til å skape en sosial arena kan du jo feks få med deg noen andre foreldre og lage aktivitetsdager. Vi har det på skolen til barna våre og det er veldig hyggelig :) Siste tirsdag i mnd møtes vi og har kreative, sosiale eller aktive sammenkomster. Varer bare en time. Vi har fått lov til å bruke samfundshuset til dette. Aktiviteter er feks: quiz om alt mulig, løse praktiske utfordringer sammen (type bukken, ulven og havresekken) spiller brettspill el. Dette gjør vi fra 1-5 klasse, og ideen er at alle skal bli litt kjent. Vi bor i ei lita bygd og klassene er veldig små, dermed er det desto mer viktig at ingen føler seg utenfor. De siste årene har vi fått noen innvandrere hit og da ble dette tiltaket ekstra viktig for å inkludere.

Anonymkode: 65150...3bd

Gjest Magnifiq
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo hende at klassen allerede har et sosialt og inkluderende miljø, og jeg tenker at det først og fremst er skolens ansvar å lage dette, med foreldrene i ryggen så klart. 

Regner med det er førsteklasse det er snakk om her?

Vennegrupper er fint, ellers så er jo klassedisco en artig greie, Be med andre barn hjem.. Etc..

vil egentlig tro at lærerene har dette som fokus uansett, "våre" lærere har hvertfall vært supre på den sosiale biten, og jobber med dette hver dag.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at barnet begynner i første klasse til høsten. Altså går ikke barnet på skolen enda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...