Gå til innhold

Smokkebruk i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en toåring som i fjor høst begynte i barnehage for første gang. Der ble smokken fjernet i fbm. soving ganske raskt. Barnet slet med å sovne i starten en god stund (forståelig, ettersom det var en uvant og ny situasjon), men etterhvert gikk det litt bedre. Hjemme har h*n vært vant til å sove i vogn ute, med smokk og en koseklut. Dette er noe h*n kun får ha i sovesituasjoner.

Nå har søvnen derimot begynt å tulle seg til igjen. H*n sovner ikke i barnehagen, og er stuuuuuuptrøtt når vi henter. Barnet er utslitt, irrritabelt og gråten er aldri langt unna. H*n sovner omtrent med én gang vi kommer i bilen, og bæres inn i huset uten å våkne. Hjemme sovner h*n greit om kvelden, men våkner supertidlig i forhold til når h*n våknet da h*n sov på dagen. Det gjør at det blir en dominoeffekt på hele søvnsyklusen.

I dag luftet jeg tanken for ped.leder at barnet kanskje skulle få lov til å bruke smokken og kluten sin når de skal sove, ettersom det tydelig er tøft for barnet å gå en hel dag, med mye inntrykk uten å få en sovepause. Men det var ikke ped.leder enig i. H*n var anti-smokk og mente at alle de andre barna greide å sove uten smokk, så derfor kunne vårt barn greie det også. Er det ikke viktigere å følge barnets behov enn å opprettholde egne prinsipper?! Barnet har et tydelig behov for å sove, men greier det ikke. Er det ikke da viktigere at h*n blir hjulpet litt med søvnen? Det er ikke lett å være liten i barnehage. Det er mye som skjer, mye inntrykk, og et tempo som skal opprettholdes.

Hva synes dere?

Anonymkode: 6d76f...7a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at ungen må jo lære seg å sove uten smukk før eller siden? Jeg synes det er bedre å være konsekvent nå. Om man gir etter og lar barnet få begynne med smukk igjen vil det muligens bli enda verre å prøve avvenningen neste gang, for barnet har lært at det kan hende smukken kommer tilbake. 

Anonymkode: b741f...dab

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig synes det er ganske hårreisende at vi foreldre la våres barn blir så smokk og klut avhengig at de klarer ikke å sove uten.   Synes det er helt på sin plass at de ikke har smokker i barnehagen.   Synes du skal jobbe med smokkslutt hjemme også.  Da blir barnet vant til å sove uten også.  Men foreldrene er like avhengig av smokk bruk som barn - så jeg tipper at du vil ikke at h*n slutter med den. 

Anonymkode: b01c0...3c9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at ungen må jo lære seg å sove uten smukk før eller siden? Jeg synes det er bedre å være konsekvent nå. Om man gir etter og lar barnet få begynne med smukk igjen vil det muligens bli enda verre å prøve avvenningen neste gang, for barnet har lært at det kan hende smukken kommer tilbake. 

Anonymkode: b741f...dab

Men bør ikke det være vår jobb, når vi synes barnet er klar for det? H*n får jo bruke smokken hjemme når h*n skal sove. Så det har jo ikke vært noen avvenning. Det er ikke så lenge igjen før dagsøvnen sikkert må avsluttes (begynner på stor avdeling etter sommeren), så det er enklere å gjøre det da, når h*n uansett ikke skal sove på dagen lenger. Men når har hun et stort behov for å få slappet av og fått en time-out'en på dagen.

TS

• Liker 4
Skrevet

Barnehagen kan faktisk ikke bestemme dette, det kan du. Jeg synes godt barnet kan bruke smokk i en overgangsperiode under soving. Jeg synes du skal stå på ditt, du bestemmer.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om at barna ikke får sove med smokk eller koseklut i barnehagen. Helt på trynet! 

Anonymkode: 88776...1ab

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig synes det er ganske hårreisende at vi foreldre la våres barn blir så smokk og klut avhengig at de klarer ikke å sove uten.   Synes det er helt på sin plass at de ikke har smokker i barnehagen.   Synes du skal jobbe med smokkslutt hjemme også.  Da blir barnet vant til å sove uten også.  Men foreldrene er like avhengig av smokk bruk som barn - så jeg tipper at du vil ikke at h*n slutter med den. 

Barnet greier fint å sovne uten smokken hvis vi av en eller annen grunn ikke har den - når vi er hjemme. Da er hun i vante, trygge omgivelser (h*n er et litt utrygt og bekymra barn, og er fortsatt skeptisk til noen av de ansatte på avdelingen). Så det er ikke det at jeg absolutt vil at h*n skal ha den. Vi tenker å avslutte med smokken når dagsøvnen opphører. I barnehagen er det mye som skjer, h*n begynner å bli eldre og flinkere til å stå imot søvnen, så hvis h*n finner roen i barnehagen med smokk, er ikke det da bedre enn at h*n skal slites ut etter en lang dag?

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg hørtes veldig strengt ut... er det ikke egentlig opp til foreldrene å bestemme sånt? I vår bhg har de en "regel" om at barna ikke får bruke smokk når de er våkne, men vi fikk beskjed om at det egentlig var opp til oss, men at de helst ønsket at dette skulle være likt for alle. Og det er jo greit og forståelig, men når de sover så ser de jo ikke hverandre...

Anonymkode: 48a36...cf4

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner ikke... barnehagen bestemte at barnet ikke skulle få bruke smukk når det skulle sove? Det er en selvfølge at barnehagen følger foreldrenes instuksjoner rundt barnet og dets rutiner(selfølgelig med tilpassning til barnehagens egne rutiner). Har  fire barn som har gått i barnehage, og aldri har jeg opplevd at barnehagen tar fra barnet kosen ved sovetid. Under lek og måltider er det selvfølgelig en helt annen sak. Barnet er kun 2 år, og har behov for søvnen sin. Hvis det innebærer at barnet også får smokk og kosefille så er det sånn det er. Du er barnets forelder og bestemmer når det er på tide med smokkeslutt. Jeg ville bare gitt beskjed til barnehagen at mitt barn skal sove på dagtid, og for å få det til trenger hun kosen sin, Barnehagen skal ikke overprøve dette, da ville jeg tatt det videre til styrer og evt klaget det inn til kommunen hvis de fortsetter å overprøve deg og det du vet er best for ditt barn. Lykke til :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg hørtes veldig strengt ut... er det ikke egentlig opp til foreldrene å bestemme sånt? I vår bhg har de en "regel" om at barna ikke får bruke smokk når de er våkne, men vi fikk beskjed om at det egentlig var opp til oss, men at de helst ønsket at dette skulle være likt for alle. Og det er jo greit og forståelig, men når de sover så ser de jo ikke hverandre...

Anonymkode: 48a36...cf4

Det er det jeg også tenker! Jeg har jobbet i barnehage selv, både som ped.leder og assistent, og der fikk barna ha den tryggheten de trengte for å sovne. Behovet deres gikk foran våre meninger om smokk! Når de var våkne måtte smokken på hylla, for den kan jo være med å bidra til problemer med språket osv, men når de sover er jo ikke det noe problem.

TS

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet

Problemet her er jo at du og barnehagen ikke samarbeider. 
Barnet får smokk hjemme - men ikke i barnehagen.
Da blir det krasj. 

Så du har to valg; stå på ditt, bytt barnehage eller avdeling. 
Eller slutt med smokk hjemme også. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Harlekin skrev:

Barnehagen kan faktisk ikke bestemme dette, det kan du. Jeg synes godt barnet kan bruke smokk i en overgangsperiode under soving. Jeg synes du skal stå på ditt, du bestemmer.

Takk for svar. Det er jo ikke så lenge til dagsøvnen uansett kuttes, så å bruke smokken i et par mnd for å få et avbrekk fra en barnehagehverdag synes jeg ikke er urimelig.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Snakk ikke med pedg leder da, snakk med de som har ansvar for hennes avdelingen.  

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en toåring som i fjor høst begynte i barnehage for første gang. Der ble smokken fjernet i fbm. soving ganske raskt. Barnet slet med å sovne i starten en god stund (forståelig, ettersom det var en uvant og ny situasjon), men etterhvert gikk det litt bedre. Hjemme har h*n vært vant til å sove i vogn ute, med smokk og en koseklut. Dette er noe h*n kun får ha i sovesituasjoner.

Nå har søvnen derimot begynt å tulle seg til igjen. H*n sovner ikke i barnehagen, og er stuuuuuuptrøtt når vi henter. Barnet er utslitt, irrritabelt og gråten er aldri langt unna. H*n sovner omtrent med én gang vi kommer i bilen, og bæres inn i huset uten å våkne. Hjemme sovner h*n greit om kvelden, men våkner supertidlig i forhold til når h*n våknet da h*n sov på dagen. Det gjør at det blir en dominoeffekt på hele søvnsyklusen.

I dag luftet jeg tanken for ped.leder at barnet kanskje skulle få lov til å bruke smokken og kluten sin når de skal sove, ettersom det tydelig er tøft for barnet å gå en hel dag, med mye inntrykk uten å få en sovepause. Men det var ikke ped.leder enig i. H*n var anti-smokk og mente at alle de andre barna greide å sove uten smokk, så derfor kunne vårt barn greie det også. Er det ikke viktigere å følge barnets behov enn å opprettholde egne prinsipper?! Barnet har et tydelig behov for å sove, men greier det ikke. Er det ikke da viktigere at h*n blir hjulpet litt med søvnen? Det er ikke lett å være liten i barnehage. Det er mye som skjer, mye inntrykk, og et tempo som skal opprettholdes.

Hva synes dere?

Er dette en tulletråd, eller.....? En ped leder med en slik innsikt er jo helt hinsides all pedagogikk! 

Anonymkode: 16050...a66

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NasseNøff skrev:

Problemet her er jo at du og barnehagen ikke samarbeider. 
Barnet får smokk hjemme - men ikke i barnehagen.
Da blir det krasj. 

Så du har to valg; stå på ditt, bytt barnehage eller avdeling. 
Eller slutt med smokk hjemme også. 

At det ikke er samarbeid er jeg enig i. Men vi har jo ikke gitt noe som helst uttrykk for at barnet var klart for å slutte med smokk for å få sove, og ihvertfall ikke i en relativt ny situasjon. De bør jo gjøre det de kan for å opprettholde det enkelte barns behov når de enda er ganske små? På en småbarnsavdelig synes jeg at grunnbehovene (søvn, sult, tørst) skal settes først.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes barnet ditt absolutt skal få lov til å ha smokk og koseklut om det er det som skal til for at det skal sovne i bhg!  I bhg til sønnen min, fikk de lov å hente smokken sin om de var litt lei seg og savnet oss, eller når de skulle sove. Altså, de gikk ikke rundt med smokken hele dagen,men fikk ha den en liten stund! At alle andre sover uten smokk spiller ingen rolle, alle er forskjellig, og når det bare er en smokk og en koseklut som skal til for at alt blir bra,ja da synes jeg jammen meg man kan se mellom fingrene på alle pedagogisk korrekte regler!

Det er du som bestemmer, si at du vil at barnet skal ha smokk og klut ved soving fram til sommerferien i hverfall!

Hilsen en godt voksen mamma:)

Anonymkode: 9a491...570

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.4.2016 den 11.05):

At det ikke er samarbeid er jeg enig i. Men vi har jo ikke gitt noe som helst uttrykk for at barnet var klart for å slutte med smokk for å få sove, og ihvertfall ikke i en relativt ny situasjon. De bør jo gjøre det de kan for å opprettholde det enkelte barns behov når de enda er ganske små? På en småbarnsavdelig synes jeg at grunnbehovene (søvn, sult, tørst) skal settes først.

TS

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes barnet ditt absolutt skal få lov til å ha smokk og koseklut om det er det som skal til for at det skal sovne i bhg!  I bhg til sønnen min, fikk de lov å hente smokken sin om de var litt lei seg og savnet oss, eller når de skulle sove. Altså, de gikk ikke rundt med smokken hele dagen,men fikk ha den en liten stund! At alle andre sover uten smokk spiller ingen rolle, alle er forskjellig, og når det bare er en smokk og en koseklut som skal til for at alt blir bra,ja da synes jeg jammen meg man kan se mellom fingrene på alle pedagogisk korrekte regler!

Det er du som bestemmer, si at du vil at barnet skal ha smokk og klut ved soving fram til sommerferien i hverfall!

Hilsen en godt voksen mamma:)

Anonymkode: 9a491...570

Tusen takk for svar!

Ped.lederen mener smokken er en falsk trygghet, men altså, det er jo h*n som tillegger smokken den betydningen. Om barnet finner roen og trygghetsfølelsen, så spiller det vel ingen rolle hvordan barnet gjør det? Iallefall når det ikke er med hjelp av noe som ikke har noen konsekvenser ved bruk i sovesituasjon! Og ihvertfall ikke når barnet kun er to år gammelt.

TS

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet greier fint å sovne uten smokken hvis vi av en eller annen grunn ikke har den - når vi er hjemme. Da er hun i vante, trygge omgivelser (h*n er et litt utrygt og bekymra barn, og er fortsatt skeptisk til noen av de ansatte på avdelingen). Så det er ikke det at jeg absolutt vil at h*n skal ha den. Vi tenker å avslutte med smokken når dagsøvnen opphører. I barnehagen er det mye som skjer, h*n begynner å bli eldre og flinkere til å stå imot søvnen, så hvis h*n finner roen i barnehagen med smokk, er ikke det da bedre enn at h*n skal slites ut etter en lang dag?

TS

Du har allerede skrevet hun flere steder, så dropp stjernesensureringa :) 

Ellers er det vel dere som bestemmer dette. Ikke spør barnehagen om råd, si at dere har bestemt at barnet skal ha smukk under soving, siden barnet ellers blir altfor trøtt. Ikke la det være et spørsmål. 

Anonymkode: 3290a...324

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, NasseNøff skrev:

Dårlig formulering fra min side, sorry. DE samarbeider ikke med dere. 
Dere som foreldre bestemmer om barnet skal slutte med smokk eller ei. De hører ikke på dere, ergo; de samarbeider ikke.

Da skjønner jeg :). H*n sa at de skulle forsøke andre ting (skifte soveplass, prøve litt lenger o.l) først. Og hvis ikke det gikk, så skulle vi prates nærmere. Man det ble ganske dårlig stemning når jeg nevnte smokken. Så jeg er villig til å se om andre ting kan hjelpe først, men hvis ikke det går, så er det ikke så mange andre valg. H*n har prøvd å sove uten smokken i ganske lang tid nå, uten å få det til, derfor tenker jeg at det ikke er noe problem å fortsette med smokken i den lille tiden barnet trenger å sove på dagne.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...