AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Jeg har en deltidsjobb ved siden av skolen, har tabelltrekk (tabell 7120), hvor jeg blir trukket i skatt hvis jeg får en lønn på 4000 kroner eller mer. I januar og februar tjente jeg nesten 7000 kroner for hver av månedene, og ble derfor trukket på begge disse lønningene. I mars og april jobbet jeg mindre, og tjente ca. 2700 kroner for hver av månedene, og ble altså ikke trukket i skatt. Det er usikkert hvor mye jeg kommer til å tjene i sommer, men ikke noe mer enn til sammen 15 000 kroner, tror jeg ikke. Til høsten er det mulig jeg kutter ut deltidsjobb fordi jeg skal studere mer enn jeg gjør nå, og da vil jeg naturligvis ikke tjene noe. Er det dumt av meg å ha tabelltrekk på dette? Er så usikker på om jeg kommer til å få baksmell når jeg ikke betaler skatt de månedene jeg tjener under 4000 kroner. Og om jeg evt. betaler for lite skatt de månedene jeg har tjent over 4000 kroner? Det er jo heller ikke sikkert at jeg kommer til å tjene mer enn 50 000 kroner i løpet av året (kommer an på hvor mye jeg jobber i sommer og evt. utover høsten) og da burde jeg vel hatt frikort? Taper jeg på å betale skatt hvis man tjener under 50 000 i året? Mulig jeg spør dumt, men jeg kan svært lite om dette. Anonymkode: 45288...080
Poserose Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Hvis du tjener under 50 000 kr får du alle pengene du har betalt i skatt tilbake, så det er ikke noe å bekymre seg over Se på det som sparing. Om du betaler for lite skatt kan jeg ikke hjelpe deg med. Men om du har meldt at du kommer til å tjene mer enn det du faktisk tjener bør du jo ikke få baksmell.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 2 minutter siden, Poserose skrev: Hvis du tjener under 50 000 kr får du alle pengene du har betalt i skatt tilbake, så det er ikke noe å bekymre seg over Se på det som sparing. Om du betaler for lite skatt kan jeg ikke hjelpe deg med. Men om du har meldt at du kommer til å tjene mer enn det du faktisk tjener bør du jo ikke få baksmell. Jeg gjorde ikke om noe på den greia jeg fikk tilsendt, så tror det står der at jeg kommer til å tjene mye mer enn jeg faktisk kommer til å tjene. Så da får jeg ikke baksmell? Som student og fattig er det kjipt å få baksmell når sommeren kommer, så vil helst unngå det Men får jeg pengene jeg har betalt i skatt tilbake hvis jeg tjener under 50 000 kroner totalt i løpet av året? Jeg har jo betalt skatt for kun to lønninger, så det er jo ikke store summen, men likevel... Hvis jeg har forstått det riktig så skal tabelltrekk være gunstig, fordi det trekkes etter hvor mye jeg tjener til enhver tid, slik at det skal bli rett totalt? Men det er mulig jeg tar feil, synes dette er ganske vanskelig å skjønne. Anonymkode: 45288...080
Poserose Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde ikke om noe på den greia jeg fikk tilsendt, så tror det står der at jeg kommer til å tjene mye mer enn jeg faktisk kommer til å tjene. Så da får jeg ikke baksmell? Som student og fattig er det kjipt å få baksmell når sommeren kommer, så vil helst unngå det Men får jeg pengene jeg har betalt i skatt tilbake hvis jeg tjener under 50 000 kroner totalt i løpet av året? Jeg har jo betalt skatt for kun to lønninger, så det er jo ikke store summen, men likevel... Hvis jeg har forstått det riktig så skal tabelltrekk være gunstig, fordi det trekkes etter hvor mye jeg tjener til enhver tid, slik at det skal bli rett totalt? Men det er mulig jeg tar feil, synes dette er ganske vanskelig å skjønne. Anonymkode: 45288...080 Det er ikke noen type trekk som er mer eller mindre gunstig. Summen skatt du skal betale er den samme uansett hvilket trekk du har. Med tabelltrekk får du betale etter evne på en måte, istedenfor å betale samme prosent hver måned uansett om du tjener lite eller mye. Om man har tjent under frikortgrensa skal man ikke betale noe skatt. Om du har betalt skatt allikevel får du tilbake alle pengene når skatteoppgjøret kommer. Hvis du har veldig dårlig råd nå og vet at du kommer til å tjene under frikortgrensa kan du logge deg inn hos skatteetaten og endre det slik at du ikke betaler skatt videre i år. Etter det jeg har skjønt vil du automatisk betale nok skatt om du melder at du skal tjene mer enn det du gjør. Målet er jo såklart å melde helt likt, men selv foretrekker jeg å ta i litt så jeg er sikker på å ikke få baksmell. I realiteten betaler jeg på denne måten mer i skatt enn jeg skal og vet at jeg kommer til å få igjen de pengene neste år. Mange som er dårlige på å spare gjør det også på den måten så de blir tvunget til å spare. Vet ikke om jeg forklarte det noe bedre nå?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Et øyeblikk siden, Poserose skrev: Det er ikke noen type trekk som er mer eller mindre gunstig. Summen skatt du skal betale er den samme uansett hvilket trekk du har. Med tabelltrekk får du betale etter evne på en måte, istedenfor å betale samme prosent hver måned uansett om du tjener lite eller mye. Om man har tjent under frikortgrensa skal man ikke betale noe skatt. Om du har betalt skatt allikevel får du tilbake alle pengene når skatteoppgjøret kommer. Hvis du har veldig dårlig råd nå og vet at du kommer til å tjene under frikortgrensa kan du logge deg inn hos skatteetaten og endre det slik at du ikke betaler skatt videre i år. Etter det jeg har skjønt vil du automatisk betale nok skatt om du melder at du skal tjene mer enn det du gjør. Målet er jo såklart å melde helt likt, men selv foretrekker jeg å ta i litt så jeg er sikker på å ikke få baksmell. I realiteten betaler jeg på denne måten mer i skatt enn jeg skal og vet at jeg kommer til å få igjen de pengene neste år. Mange som er dårlige på å spare gjør det også på den måten så de blir tvunget til å spare. Vet ikke om jeg forklarte det noe bedre nå? Ja, jeg tror jeg skjønner litt mer nå! Det virker jo egentlig veldig enkelt, men jeg synes alle sier så mye forskjellig og da blir jeg forvirret På den greia jeg fikk tilsendt i desember, står det at jeg "forventer" å tjene 171 000 kroner i løpet av 2016. Det er jo MYE mer enn jeg kommer til å tjene. Men det gjør altså egentlig ingenting? Beklager hvis du synes jeg må ha ting inn med teskje Vil heller betale for mye i skatt og få tilbake neste år, enn omvendt. Jeg har ikke for dårlig råd nå til å betale noe jeg ikke får igjen før neste år. Anonymkode: 45288...080
Poserose Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg tror jeg skjønner litt mer nå! Det virker jo egentlig veldig enkelt, men jeg synes alle sier så mye forskjellig og da blir jeg forvirret På den greia jeg fikk tilsendt i desember, står det at jeg "forventer" å tjene 171 000 kroner i løpet av 2016. Det er jo MYE mer enn jeg kommer til å tjene. Men det gjør altså egentlig ingenting? Beklager hvis du synes jeg må ha ting inn med teskje Vil heller betale for mye i skatt og få tilbake neste år, enn omvendt. Jeg har ikke for dårlig råd nå til å betale noe jeg ikke får igjen før neste år. Anonymkode: 45288...080 Hvis ikke jeg har missforstått veldig så er det egentlig ganske enkelt Hvis de forventer at du skal tjene så mye er du nok veldig trygg, og du får alle pengene dine igjen til neste år Jeg har i alle fall ikke fått noen baksmell hittil i livet. Har også betalt skatt et år jeg egentlig skulle hatt frikort og alt ble betalt tilbake til meg året etter. Når du får deg boliglån, ektefelle, barn, skilsmisse, utleiebolig og lang reisevei til jobb begynner det å bli mer komplisert, men inntil videre er det ganske rett frem
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 2 minutter siden, Poserose skrev: Hvis ikke jeg har missforstått veldig så er det egentlig ganske enkelt Hvis de forventer at du skal tjene så mye er du nok veldig trygg, og du får alle pengene dine igjen til neste år Jeg har i alle fall ikke fått noen baksmell hittil i livet. Har også betalt skatt et år jeg egentlig skulle hatt frikort og alt ble betalt tilbake til meg året etter. Når du får deg boliglån, ektefelle, barn, skilsmisse, utleiebolig og lang reisevei til jobb begynner det å bli mer komplisert, men inntil videre er det ganske rett frem Skjønner Da lar jeg det bare stå, så håper jeg det går greit! Jeg har kun studielån nå, og ellers noe sparepenger på konto, men ellers er det ganske enkelt i livet mitt, inntil videre! Anonymkode: 45288...080
Poserose Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Skjønner Da lar jeg det bare stå, så håper jeg det går greit! Jeg har kun studielån nå, og ellers noe sparepenger på konto, men ellers er det ganske enkelt i livet mitt, inntil videre! Anonymkode: 45288...080 Samme situasjon som meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå