AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Jeg er i relativt god form og trener 4-5 ganger i uka, mest kondisjon (løping, ellipse, sykling) og styrketrening. Pleier alltid å trene på morgen, formiddag eller ettermiddag, og aldri etter kl 18-19 på kvelden, fordi jeg har opplevd å sove dårlig når jeg har trent senere på kvelden. Nå er imidlertid hverdagen min litt endret, og jeg vil ha behov for å kunne trene rett før jeg legger meg, altså rundt kl. 21-22 på kvelden. Dette for å få med alle øktene jeg er vant til i løpet av en uke. Noen som har tips til hvordan jeg kan få kroppen min til å "tåle" å trene så sent? Ser jo mange som trener sent på kvelden, og forstår ikke hvorfor jeg sover så dårlig og blir så rastløs hvis jeg gjør det... Takk på forhånd! Jente 21 Anonymkode: 5037d...21a
Bolthorn Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Trener bare på kveld, tar ZMA http://www.x-life.no/products/zmab6-250-kapsler?gclid=Cj0KEQjw6Ya5BRDdyOewyo_Z_64BEiQA-fVKe2qn9uaexVhROPe2mDpjO2m58hdRNh93jBZHlPxyV40aAn4T8P8HAQ og det fungere flott for min del, sover tungt og er uthvilt når jeg våkner. Før jeg begynte med ZMA drakk jeg en halvliter melk før jeg la meg, funket fint det også.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 1 time siden, Bolthorn skrev: Trener bare på kveld, tar ZMA http://www.x-life.no/products/zmab6-250-kapsler?gclid=Cj0KEQjw6Ya5BRDdyOewyo_Z_64BEiQA-fVKe2qn9uaexVhROPe2mDpjO2m58hdRNh93jBZHlPxyV40aAn4T8P8HAQ og det fungere flott for min del, sover tungt og er uthvilt når jeg våkner. Før jeg begynte med ZMA drakk jeg en halvliter melk før jeg la meg, funket fint det også. Jeg er egentlig litt skeptisk til slike dyre tilskudd, så vil helst unngå det. Men hvorfor skal en halvliter melk hjelpe? Drikker egentlig aldri melk, men hvis det skal gjøre at jeg får sovet om natten selv om jeg trener rett før jeg legger meg, så kan jeg jo prøve det. Anonymkode: 5037d...21a 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 Jeg trener fra tid til annen før leggetid. Bruker ikke ZMA eller drikker melk og sover helt uten problemer. Dette er nok som mye annet veldig individuelt, Jeg trenger en time å roe meg ned på før jeg legger meg, men når jeg har sovnet sover jeg like godt som ellers. Anonymkode: e1990...56d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Jeg tar magnesium før leggetid. Om man tar det 15 min før man legger seg, kan det hjelpe på å få sovne relativt raskt. Det er ikke derfor jeg tar det, det er bare en hyggelig bivirkning. Jeg tar det fordi det hjelper mot kramper (får leamus som en gal, og ser ut som om jeg flørter i vilden sky ellers..). Ellers er vel rådene å spise noe, ta deg en avslappende dusj, og ikke gå rett til sengs. Slapp av litt med en bok, få kroppstemperaturen litt ned (det er ofte det at kroppen er alt for varm som gjør at man ikke får sove. Det naturlige er at kroppen senker temperaturen når den mener det er leggetid, så trening kødder med denne finessen). Anonymkode: 180cf...68b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar magnesium før leggetid. Om man tar det 15 min før man legger seg, kan det hjelpe på å få sovne relativt raskt. Det er ikke derfor jeg tar det, det er bare en hyggelig bivirkning. Jeg tar det fordi det hjelper mot kramper (får leamus som en gal, og ser ut som om jeg flørter i vilden sky ellers..). Ellers er vel rådene å spise noe, ta deg en avslappende dusj, og ikke gå rett til sengs. Slapp av litt med en bok, få kroppstemperaturen litt ned (det er ofte det at kroppen er alt for varm som gjør at man ikke får sove. Det naturlige er at kroppen senker temperaturen når den mener det er leggetid, så trening kødder med denne finessen). Anonymkode: 180cf...68b Men er det ZMA du tar? Eller hva slags magnesium? Anonymkode: 5037d...21a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men er det ZMA du tar? Eller hva slags magnesium? Anonymkode: 5037d...21a Helt vanlig magnesium. Magnesiumpiller. Du får kjøpt det på matbutikken. Anonymkode: 180cf...68b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 Både magnesium og kalium visning virke positivt på søvn. Derfor kan melk, banan, nøtter og andre matvarer være positive. Ellers har jeg det likt mtp trening før leggetid. Jeg har ikke kunnet gjøre det fordi jeg blir så oppgiret, men avspennings- og pusteøvelser hjelper, pluss en varm dusj. Anonymkode: 25863...07d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt vanlig magnesium. Magnesiumpiller. Du får kjøpt det på matbutikken. Anonymkode: 180cf...68b Aha, kanskje jeg skal prøve det da, istedet for å bestille de dyre ZMA-greiene 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både magnesium og kalium visning virke positivt på søvn. Derfor kan melk, banan, nøtter og andre matvarer være positive. Ellers har jeg det likt mtp trening før leggetid. Jeg har ikke kunnet gjøre det fordi jeg blir så oppgiret, men avspennings- og pusteøvelser hjelper, pluss en varm dusj. Anonymkode: 25863...07d Okei, takk for tips! Jeg blir også veldig oppgiret, og har derfor unngått å trene senere enn rundt kl 19. Men nå må jeg dessverre trene senere på kvelden, hvis jeg skal få gjennomført det jeg vil. Men hvis det går utover nattesøvnen over lengre perioder, så er det jo ikke mulig å gjøre det sånn i lengden... Anonymkode: 5037d...21a
Gjest Plastic Heart Skrevet 28. april 2016 #10 Skrevet 28. april 2016 Jeg pleier å trene meg helt til utmattelse de gangene jeg trener sent, så spise meg stappmett og i tillegg ta ZMA før jeg legger meg.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #11 Skrevet 28. april 2016 TS her! Sjekket magnesium i butikken, men bak på den står det at det skal forebygge tretthet og utmattelse? Det blir jo litt feil, fordi hensikten er jo at jeg skal få sove om natten selv om jeg trener rett før jeg legger meg? Altså, jeg ønsker jo å bli trøtt og utmattet, sånn at jeg sovner? Anonymkode: 5037d...21a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #12 Skrevet 28. april 2016 Jeg trener som oftest sent, type start i 22-tiden. Tar en dusj etterpå, og spiser kveldsmat som vanlig (typisk noe med egg og skinke) og ser noe på tv så legger jeg meg. Tar også magnesium, men da pga jeg får for lite vita kosten. Sovner rundt midnatt. Anonymkode: 3dc58...471
Gjest Runforit Skrevet 29. april 2016 #13 Skrevet 29. april 2016 Har lest at noen sliter med å sove fordi kroppstemperaturen er for høy etter trening. Det tar litt tid før kroppen "normaliserer" temperaturen helt(etterforbrenning etc) så en lang kald dusj kan faktisk hjelpe på. Jeg sovner iallefall lett etter en joggeøkt på kvelden. Tar en avkjølende dusj og drikker et stort glass vann. Ingeting slår nydusjet kropp i pysj og fløffy dyne
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #14 Skrevet 29. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener som oftest sent, type start i 22-tiden. Tar en dusj etterpå, og spiser kveldsmat som vanlig (typisk noe med egg og skinke) og ser noe på tv så legger jeg meg. Tar også magnesium, men da pga jeg får for lite vita kosten. Sovner rundt midnatt. Anonymkode: 3dc58...471 2 minutter siden, Runforit skrev: Har lest at noen sliter med å sove fordi kroppstemperaturen er for høy etter trening. Det tar litt tid før kroppen "normaliserer" temperaturen helt(etterforbrenning etc) så en lang kald dusj kan faktisk hjelpe på. Jeg sovner iallefall lett etter en joggeøkt på kvelden. Tar en avkjølende dusj og drikker et stort glass vann. Ingeting slår nydusjet kropp i pysj og fløffy dyne Jeg kommer til å være ferdig med treningen rundt 21.30-22, og da er det en time til jeg bør være i seng, da jeg må opp tidlig igjen neste morgen. Rekker jo å dra hjem og ta en dusj og spise litt, men det blir liksom ikke så mye tid til avslapning og å roe seg ned. For de som ikke trenger å sovne før midnatt eller senere er det jo lettere, men jeg må opp seinest kl 6 på morgenen. Anonymkode: 5037d...21a
Gjest Runforit Skrevet 29. april 2016 #15 Skrevet 29. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer til å være ferdig med treningen rundt 21.30-22, og da er det en time til jeg bør være i seng, da jeg må opp tidlig igjen neste morgen. Rekker jo å dra hjem og ta en dusj og spise litt, men det blir liksom ikke så mye tid til avslapning og å roe seg ned. For de som ikke trenger å sovne før midnatt eller senere er det jo lettere, men jeg må opp seinest kl 6 på morgenen. Anonymkode: 5037d...21a Legger meg 21.00- 22.00 og er oppe klokka 05.30/06.00 med 9 mnd gammel baby. Tar du en avkjølende dusj der du trener og drikker godt så har du allerede gjort halve jobben med å la kroppen gire seg ned. Jeg slapper ikke noe særlig mer av enn dusj og vann før jeg legger meg og sovner på 10 min. Spiser aldri etter kveldsjoggetur.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #16 Skrevet 29. april 2016 37 minutter siden, Runforit skrev: Legger meg 21.00- 22.00 og er oppe klokka 05.30/06.00 med 9 mnd gammel baby. Tar du en avkjølende dusj der du trener og drikker godt så har du allerede gjort halve jobben med å la kroppen gire seg ned. Jeg slapper ikke noe særlig mer av enn dusj og vann før jeg legger meg og sovner på 10 min. Spiser aldri etter kveldsjoggetur. Okei, så det er bedre å ikke spise, enn å spise, hvis man trener sent? Tenker da for søvnen sin del. Jeg spiser til vanlig et måltid rett før jeg legger meg (altså når jeg ikke har trent om kvelden). Men det er jo selvfølgelig ikke et stort måltid, men et lite et sånn at jeg unngår å våkne opp sulten om natten. Anonymkode: 5037d...21a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #17 Skrevet 29. april 2016 1 time siden, Runforit skrev: Ingeting slår nydusjet kropp i pysj og fløffy dyne Det er utrolig deilig å legge seg når man er nydusjet Anonymkode: e1990...56d
Gjest Runforit Skrevet 29. april 2016 #18 Skrevet 29. april 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så det er bedre å ikke spise, enn å spise, hvis man trener sent? Tenker da for søvnen sin del. Jeg spiser til vanlig et måltid rett før jeg legger meg (altså når jeg ikke har trent om kvelden). Men det er jo selvfølgelig ikke et stort måltid, men et lite et sånn at jeg unngår å våkne opp sulten om natten. Anonymkode: 5037d...21a Spiller ikke noe rolle når du spiser, men jeg er ikke sulten så sent og sover natten gjennom. Om du er sulten så spiser du selvsagt, men sene måltider kan også påvirke søvnkvaliteten hos noen; det gjelder gjerne om man spiser et litt større måltid.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #19 Skrevet 29. april 2016 8 minutter siden, Runforit skrev: Spiller ikke noe rolle når du spiser, men jeg er ikke sulten så sent og sover natten gjennom. Om du er sulten så spiser du selvsagt, men sene måltider kan også påvirke søvnkvaliteten hos noen; det gjelder gjerne om man spiser et litt større måltid. Jeg spiser som regel brød, egg, meieriprodukter, frukt etc, altså ikke et større middagsmåltid Jeg våkner alltid om natten, og da er det slitsomt hvis jeg er sulten, for da får jeg ikke sovne igjen uten å måtte stå opp og spise Så tror løsningen for meg blir et lite måltid mellom treningen og leggetid! Anonymkode: 5037d...21a
Gjest Runforit Skrevet 29. april 2016 #20 Skrevet 29. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser som regel brød, egg, meieriprodukter, frukt etc, altså ikke et større middagsmåltid Jeg våkner alltid om natten, og da er det slitsomt hvis jeg er sulten, for da får jeg ikke sovne igjen uten å måtte stå opp og spise Så tror løsningen for meg blir et lite måltid mellom treningen og leggetid! Anonymkode: 5037d...21a Det høres bra ut det Test ut en avkjølende dusj og godt med vann sånn at kroppstemperaturen kjappere kommer tilbake til normalt. Forhåpentligvis vil det hjelpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå