Gå til innhold

Sjokolademousse uten spor av hasselnøtter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om en type kakao eller sjokolade som kan brukes, og noen som har en god oppskrift? Tåler ikke nøtter.. freia sier at de aldri kan garantere at noen av deres produkter ikke inneholder spor av nøtter. Trenger tips! 

Anonymkode: 78cf1...765

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

opp

Skrevet

Finnes sjokolade som f.eks er melkefri osv. Aldri sjekket om det er spor av nøtter i de. Helsekosten har kanskje noe utvalg av kakaopulver 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Wenda skrev:

Finnes sjokolade som f.eks er melkefri osv. Aldri sjekket om det er spor av nøtter i de. Helsekosten har kanskje noe utvalg av kakaopulver 

Ja, jeg vet at de har noe økologisk blant annet. Vet ikke om den er nøttefri. 

Kinder har noen sjokolader uten nøtter, men kan ikke lage mousse av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei og nei.. denne må opp

Finnes det ikke kakaopulver som ikke inneholder spor av nøtter?

Skrevet

Ifølge Naaf sine sider er Plamil sine sjokolader laget i lokaler fri for nøtter. 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Hvor allergisk er du egentlig? Det er jo ytterst, ytterst få som ikke kan spise vanlig sjokolade uten nøtter, der produsenten helgarderer seg og "ikke garanterer" at det ikke kan finnes spor av nøtter. De fleste allergikere kan spise dette. (ja har erfaring med dette)

http://www.naaf.no/so/allergi/Jul_og_allergi_-_nyttige_rad/Allergivennlig-julegodt/

Jeg går i sjokk av veldig lite, jeg spiste en sjokolade forrige dagen som ifølge internett skulle være fri for nøtter, men fikk allergisk anfall (med svette, svekket "bevissthet", angst og svimmelhet). 

Jeg tåler mao veldig lite. Men det skumle er at jeg ikke vet om det bare er nøttene jeg ikke tåler, eller om det også gjelder andre ting jeg ikke vet om. Så jeg tror kanskje det er lurest å holde seg helt unna alt av sjokolade og kakao, men det er så trist for jeg er sjokoholiker og alltid spist en sjokolade på lørdagen. Nå blir det tatt fra meg (det også), i tillegg til mye annet.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går i sjokk av veldig lite, jeg spiste en sjokolade forrige dagen som ifølge internett skulle være fri for nøtter, men fikk allergisk anfall (med svette, svekket "bevissthet", angst og svimmelhet). 

Jeg tåler mao veldig lite. Men det skumle er at jeg ikke vet om det bare er nøttene jeg ikke tåler, eller om det også gjelder andre ting jeg ikke vet om. Så jeg tror kanskje det er lurest å holde seg helt unna alt av sjokolade og kakao, men det er så trist for jeg er sjokoholiker og alltid spist en sjokolade på lørdagen. Nå blir det tatt fra meg (det også), i tillegg til mye annet.

Om det er så alvorlig, be om henvisning til allergispesialist. Ikke nøy deg med blodprøve hos fastlegen, men be om henvisning. 

Jeg var på Rikshospitalet tror jeg det var (eller ullevål), de har egnet klinikk for dette der de kan teste deg for alt mulig. Og få resepkt på adrenalinsprøyte, om du ikke allerede har det. Nå skal det sies at allergitester ikke alltid gir rett svar. Det viktigste er om man får en reaksjon. Jeg testet ikke positivt for de vanlige pollenen, men reagerer alikavel. Og da forklarte legen at viktigste indikasjonen er tydlige allergi-tegn, som elveblest, hoste, utslag, etc. 

Så alvorlig reaksjon, så er det nok nøtter. Nøtter og egg er det som bruker gi alvorlig reaksjoner. 

Ellers er det jo melk som kan være i sjokolade. Kakao-allergi er vel ikke så vanlig.

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Om det er så alvorlig, be om henvisning til allergispesialist. Ikke nøy deg med blodprøve hos fastlegen, men be om henvisning. 

Jeg var på Rikshospitalet tror jeg det var (eller ullevål), de har egnet klinikk for dette der de kan teste deg for alt mulig. Og få resepkt på adrenalinsprøyte, om du ikke allerede har det. Nå skal det sies at allergitester ikke alltid gir rett svar. Det viktigste er om man får en reaksjon. Jeg testet ikke positivt for de vanlige pollenen, men reagerer alikavel. Og da forklarte legen at viktigste indikasjonen er tydlige allergi-tegn, som elveblest, hoste, utslag, etc. 

Så alvorlig reaksjon, så er det nok nøtter. Nøtter og egg er det som bruker gi alvorlig reaksjoner. 

Ellers er det jo melk som kan være i sjokolade. Kakao-allergi er vel ikke så vanlig.

Lykke til!

Jeg har ikke melkeallergi. Drikker det daglig, heller ikke egg.

Men jeg forstår ikke hvordan det kan være nøtter i en sjokolade som ikke skal ha spor av nøtter engang. Har epipen :)

Jeg ba om henvisning, men fastlegen gadd ikke. Ringte opp etterpå og sekretæren skulle bringe beskjeden videre til fastlegen (han skulle ringe meg uansett, pga svar på prøvene), men han nevnte INGENTING om det. 

Frister å bytte, må bare få startet på vaksinene først.

Jeg er litt allergisk mot kakao, klør og svir i halsen hvis jeg har spist trøfler. Men plutselig - ut av det blå - så fikk jeg alvorlig allergi møt bla.a nøtter. 

Skrevet

Ser du har fått tips om dette tidligere, men Plamil sine sjokolader er nøttefrie. De er veldig gode!  

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke melkeallergi. Drikker det daglig, heller ikke egg.

Men jeg forstår ikke hvordan det kan være nøtter i en sjokolade som ikke skal ha spor av nøtter engang. Har epipen :)

Jeg ba om henvisning, men fastlegen gadd ikke. Ringte opp etterpå og sekretæren skulle bringe beskjeden videre til fastlegen (han skulle ringe meg uansett, pga svar på prøvene), men han nevnte INGENTING om det. 

Frister å bytte, må bare få startet på vaksinene først.

Jeg er litt allergisk mot kakao, klør og svir i halsen hvis jeg har spist trøfler. Men plutselig - ut av det blå - så fikk jeg alvorlig allergi møt bla.a nøtter. 

Da finner du deg en fastlege som gidder!

Hadde vært en sak om "du følte deg intolerant mot etellerannet". Noe annet er jo tydlige signaler om kraftig allergi. Da er det jo livsviktig å vite hva man faktisk er allergisk mot.

http://www.oslo-universitetssykehus.no/aktuelt_/nyheter_/Sider/Allergi-og-astma-i-nytt-senter.aspx

AnonymBruker
Skrevet
Den Sunday, May 01, 2016 at 16.46, BlendaSensitive skrev:

Da finner du deg en fastlege som gidder!

Hadde vært en sak om "du følte deg intolerant mot etellerannet". Noe annet er jo tydlige signaler om kraftig allergi. Da er det jo livsviktig å vite hva man faktisk er allergisk mot.

http://www.oslo-universitetssykehus.no/aktuelt_/nyheter_/Sider/Allergi-og-astma-i-nytt-senter.aspx

Ja.. er forsåvidt enig i det. Jeg går jo rundt med angst og en klump i magen fordi jeg er redd for å få anfall fordi jeg har spist noe jeg ikke vet at jeg ikke tåler. Jeg spiste jordbærsyltetøy en dag og begynte å føle meg rar like etterpå. Var eple i det og det er jeg allergisk mot. Men det har vært mer kløe i tannkjøttet, nå for tiden går kroppen min rett i et annet modus.. hater det. 

Svetter, mister følelsen i bena, mister taleevnen og blir susete i hodet, svimmel, skjelver, får angst og tror jeg skal dø, fryser, klør. 

En utredning hadde nok hjulpet mot angsten for å spise, men hvis de sjekker meg der... finner de ut absolutt alt jeg ikke tåler?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. er forsåvidt enig i det. Jeg går jo rundt med angst og en klump i magen fordi jeg er redd for å få anfall fordi jeg har spist noe jeg ikke vet at jeg ikke tåler. Jeg spiste jordbærsyltetøy en dag og begynte å føle meg rar like etterpå. Var eple i det og det er jeg allergisk mot. Men det har vært mer kløe i tannkjøttet, nå for tiden går kroppen min rett i et annet modus.. hater det. 

Svetter, mister følelsen i bena, mister taleevnen og blir susete i hodet, svimmel, skjelver, får angst og tror jeg skal dø, fryser, klør. 

En utredning hadde nok hjulpet mot angsten for å spise, men hvis de sjekker meg der... finner de ut absolutt alt jeg ikke tåler?

Nei det er ikke alltid de finner rett svar på testene. Prikke-test er fortsatt bare en indikasjon på toleranse. Men de kan gi deg råd om hva du gjør når du får allergi, gi deg rett medisin til rett symptomer. Med mindre symptomer rekker feks. allergitabletter. 

Men begynn å skrive matdagbok. Hva du har spist og om du får symptomer i ettertid. "Ca Klokken xx ditten&datten, klokken xx de og de symptomene". Så kanskje du får en oversikt selv over hva du tåler. Det er en start i å få kontroll selv, og "bevis" å ha med til legen/spesialist. 

Spis ren mat laget fra bunnen av, begynn med sikre matvarer, så legger du til en og en matvare du er usikker på, med minst 3-4 dager i mellom, så du kan sortere ut hva som er hva. 

Så går du til en lege, der du bytter fastlege først... Og ber om henvisning til nærmeste allergiklinikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...