Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ca 30-40 minutter med buss utenfor nærmeste by (20 min med bil). Bussforbindelsen er god, det går direktebuss til/fra byen hvert 30. minutt store deler av døgnet (0400-0100 alle dager).

Jeg har en venninne jeg er mye sammen med, som bor i sentrum av byen. Nå er det slik at jeg alltid drar til henne. Hun har en veldig liten leilighet, så vi drar ofte ut på cafe eller et utested/bar. Jeg har flere ganger invitert henne hjem til meg, på middag//kaffe/et glass vin, men hun sier hver gang at det er for langt å reise og hun syntes det er for slitsomt.

Jeg syntes dette er ganske sårt. Det er like langt for meg å reise til henne, som det er for henne å reise til meg. Jeg er helt ærlig litt lei av å å sitte på bar eller cafe, det er også dyrt i lengden. Jeg kunne godt tenke meg en rolig venninnekveld med god mat og god vin, jeg har mye større bolig så det er ikke noe problem med overnatting heller. Vi har kjent hverandre lenge, og hun har aldri vært hjemme hos meg. 

Hva burde jeg gjøre her? Jeg har allerede sagt til henne at det betyr mye for meg om hun kommer på besøk. 

Anonymkode: a5084...7a4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte slik at det føles lengre for folk å reise ut av byen enn å reise inn til byen. Merkelig, men slik er det. Det er ikke noe du skal bli lei deg for, men skjønner at du blir irritert. 

Anonymkode: 21f49...ea9

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Et vennskap skal gå begge veier - også transportmessig, mener jeg.
Jeg hadde en bestevenninne uten lappen/bil og jeg hadde lappen og bil.. Ble til at jeg kjørte (var vel 30 min til henne, men kjørte jo gjerne og hentet henne så kjørte vi andre steder eller til meg så gikk UTROLIG mye penger i bensin og bompenger + tid for å treffes). For å si det sånn: Hun er ikke lenger min venninne. :) 

Anonymkode: 417a0...4cb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg jobber like ved i byen og pendler til/fra hver dag, så jeg opplever det ikke som noe stress å besøke eller møte henne (bruker 15 min ekstra til/fra når jeg møter henne etter jobb). Men i helgene kunne jeg ønske hun kunne ta turen til meg innimellom, da jeg har pendlet til/fra byen hele uka. 

Det er også noe med det at jeg vil hun skal se hvordan jeg bor og har det, at jeg vil hun skal se hjemmet mitt og den delen av mitt liv. Så skulle jeg ønske vi kunne ha noen rolige kvelder sammen med god mat og vin, noe som er vanskelig hos henne da hun bor i kollektiv. Dessuten er jeg opptstt av mat/vin (jobber innenfor bransjen) og snakker rølgelig mye om det, det er også en del av mitt liv jeg vil vise henne.

Vi har vært på flere ferier sammen både utenlands og bilferier i Norge. Til bilferiene har vi brukt min bil, og delt alle utgifter rettferdig (hun har på eget ønske betalt litt mer enn meg, siden jeg stiller med bil). Det er ikke bussutgiftene det står på. 

Hilsen TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Si klart ifra neste gang. Denne gangen vil du at hun skal besøk deg, ellers gidder du ikke. Har du poengtert til henne at det er da akkurat like langt å reise for deg som det er for henne? Og at du føler det er urettferdig at hun aldri strekker seg for å besøke deg, men alltid forventer at det er du som skal ta bryet med reisen?

Ting må gå begge veier. Det er ikke ok å kreve at den ene alltid skal ta bryet med reiseveien. 

Anonymkode: 37a36...fb2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si klart ifra neste gang. Denne gangen vil du at hun skal besøk deg, ellers gidder du ikke.

Kjære vene, det går da an å ta opp ting på en skikkelig måte uten å slenge ut fraser som dette.

Anonymkode: 4afbb...cef

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene, det går da an å ta opp ting på en skikkelig måte uten å slenge ut fraser som dette.

Anonymkode: 4afbb...cef

Kjære vene selv du ;) Jeg har ikke sagt at ts skal bruke de nøyaktige ordene ;) 

• Liker 3
Gjest Bergtekjen
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor ca 30-40 minutter med buss utenfor nærmeste by (20 min med bil). Bussforbindelsen er god, det går direktebuss til/fra byen hvert 30. minutt store deler av døgnet (0400-0100 alle dager).

Jeg har en venninne jeg er mye sammen med, som bor i sentrum av byen. Nå er det slik at jeg alltid drar til henne. Hun har en veldig liten leilighet, så vi drar ofte ut på cafe eller et utested/bar. Jeg har flere ganger invitert henne hjem til meg, på middag//kaffe/et glass vin, men hun sier hver gang at det er for langt å reise og hun syntes det er for slitsomt.

Jeg syntes dette er ganske sårt. Det er like langt for meg å reise til henne, som det er for henne å reise til meg. Jeg er helt ærlig litt lei av å å sitte på bar eller cafe, det er også dyrt i lengden. Jeg kunne godt tenke meg en rolig venninnekveld med god mat og god vin, jeg har mye større bolig så det er ikke noe problem med overnatting heller. Vi har kjent hverandre lenge, og hun har aldri vært hjemme hos meg. 

Hva burde jeg gjøre her? Jeg har allerede sagt til henne at det betyr mye for meg om hun kommer på besøk. 

Sei akkurat dette eg har utheva i innlegget ditt til ho.
Har du i tillegg foreslått overnatting for ho? Eg ville personlig synes det var mykje greiare med overnatting, men kanskje ho ikkje er komfortabel med det, av forskjellige grunnar.

Skrevet

Ville sagt tydelig at du hadde satt stor pris på om hun ville komme til deg. Det hadde vært så koselig. 

Kan forstå at det føles skuffende at hun ikke vil det. Men det er nå hennes valg. Så må du også si nei til å komme inn til henne i helgene når hun aldri kommer til deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg ts, men for min del hadde jeg ikke orka å overnatte hos en venninne, jeg er for glad i senga mi til det. Hvordan er det for henne å komme seg hjem i helgene? Når går siste kollektivtransport fra deg? Har dere for vane og sitte hjemme hos en av dere og ha rolige kvelder i helgene, eller drar dere ut på byen? 

Anonymkode: 277cc...901

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sier hun bor i kolloktiv,du sier at du kjører bil. mens hun hadde måttet ta bussen til og fra.

Har du tenkt på at det kanskje blir for dyrt?

Jeg bor i Oslo, og jobben min er i nærheten av der jeg bor, dermed har jeg ikke mnds kort.

Så bare det å dra til sentrum er 64 kr, har venninner som bor nesodden, det er 50 kr ganger 2-og den båt turen måtte jeg ha betalt litt for selvom jeg hadde mndskort.

Anonymkode: 8a701...1dc

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det behøver ikke være dyrt, lage mat og drikke vin hjemme kan være dyrt det og.

Jeg skjønner henne og jeg skjønner deg,

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke ta det opp med henne? Mulig hun tenker at "ting selvsagt skal foregå hos henne siden hun bor mest sentralt". Si at du synes det er koselig å møte henne på bar/kafe i byen, men at du gjerne kunne tenke dere at hun kommer en tur til deg også? Synes sånne ting skal gå begge veier.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det går an å skjønne henne, jeg. Hvis dere er venner burde hun strengt tatt ha lyst til å se hvor du bor, og hun burde ha tilbudt seg å bytte på reisingen. Samme om det føles lengre for henne, eller koster 50 eller 100 kroner eller hva enn. Jeg synes faktisk det er utrolig spesielt... Har aldri opplevd det samme selv om jeg i flere år har bodd i samme avstand til by der venner og familie bor. Og jeg synes det er litt spesielt at du ikke har sagt mer direkte i fra - man trenger ikke å fremstå som sur eller irritert - bare si at du vil gjerne at hun skal dra til deg også, at dere bytter litt på. :-) Og inviter henne en konkret dag. Avslår hun kan jo du avslå å dra til henne også, om du ikke har lyst/råd/orker. Såpass burde et vennskap tåle.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Marr skrev:

Jeg skjønner ikke at det går an å skjønne henne, jeg. Hvis dere er venner burde hun strengt tatt ha lyst til å se hvor du bor, og hun burde ha tilbudt seg å bytte på reisingen. Samme om det føles lengre for henne, eller koster 50 eller 100 kroner eller hva enn. Jeg synes faktisk det er utrolig spesielt... Har aldri opplevd det samme selv om jeg i flere år har bodd i samme avstand til by der venner og familie bor. Og jeg synes det er litt spesielt at du ikke har sagt mer direkte i fra - man trenger ikke å fremstå som sur eller irritert - bare si at du vil gjerne at hun skal dra til deg også, at dere bytter litt på. :-) Og inviter henne en konkret dag. Avslår hun kan jo du avslå å dra til henne også, om du ikke har lyst/råd/orker. Såpass burde et vennskap tåle.

Tror du mistforsto poenget mitt, Jeg mente rett og slett at du hun ikke har penger og har dårlig råd (hun bor på kolloktiv,bare det sier noe, for alt vi vet er hun student), de gangene jeg har vært i den sitausjonen, har jeg hatt venner som har vært så hyggelig at de har kjørt meg fram og tilbake, og de gangene jeg råd så betaler jo jeg seff for det. Og gjør ting for å "betale tilbake den tjenesten".

Men jeg skjønner at venninnen ikke har lyst til å ta bussen kl 2-3 om nattta i 40 min for å komme seg hjem.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du mistforsto poenget mitt, Jeg mente rett og slett at du hun ikke har penger og har dårlig råd (hun bor på kolloktiv,bare det sier noe, for alt vi vet er hun student), de gangene jeg har vært i den sitausjonen, har jeg hatt venner som har vært så hyggelig at de har kjørt meg fram og tilbake, og de gangene jeg råd så betaler jo jeg seff for det. Og gjør ting for å "betale tilbake den tjenesten".

Men jeg skjønner at venninnen ikke har lyst til å ta bussen kl 2-3 om nattta i 40 min for å komme seg hjem.

Jeg skjønner at man ikke alltid får det til, hvis man har dårlig råd. Men TS klager jo over at det er dyrt å være hos venninnen, fordi de alltid ender opp på kafé e.l... Og når hun ikke har vært der en eneste gang, da handler det ikke om å ikke ha råd, men å ikke gidde. At det er så fælt å ta bussen i 40 min. for å besøke en god venninne klarer jeg heller ikke å forstå, og det er neppe noen som tvinger henne til å dra derfra så innmari sent.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, denne problemstillingen er lei, har opplevd det selv flere ganger.
Pga. jobb må jeg og samboeren bo i Bærum, og ikke i Oslo sentrum, slik resten av vennegjengen gjør. Huset vårt ligger innenfor sone 1, bussen går tre ganger i timen, det tar 30 min med buss fra busstasjonen, og etter 00:30 går det nattbuss - men det hjelper ikke! Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men flere av venneparene som flyttet ut av Oslo klagde på det samme da de flyttet. Vi skjønte det ikke helt, før vi selv måtte ut av sentrumskjernen. Vi føler på en voldsom uvilje fra venner i sentrum til å måtte dra ut av Oslo. Det har ført med seg at de vennene som gang på gang nekter å gjengjelde besøk, og meget høylytt protesterer mot invitasjoner, de har vi rett og slett begynt å miste kontakten med. 

Et vennskap må gå begge veier - det er ikke én part sitt ansvar å holde liv i vennskapet. Og jeg syns at en venn som mener en busstur på 30-40 minutter er for slitsomt for å besøke deg, den vennen holder ikke sin del av "ansvaret". Det koster deg like mye tid og penger å komme til sentrum, som det koster henne å dra ut. 
Det er mulig at hun ikke har så god økonomi, men du sier du har kjent henne lenge, og jeg synes det høres mer ut som uvillighet og latskap enn økonomi, når hun fortsatt ikke har besøkt deg.
Du skal kanskje tørre å være litt mer direkte med henne? Det er lett å si, jeg vet det, for det er nok ikke et lett tema å ta opp. Se om du klarer å finne en direkte, men komfortabel måte å formidle at du føler på at hun aldri har besøkt deg. Jeg synes det du sier i hovedinnlegget er helt greit å formidle til henne, du kan bruke det du sier der som et utgangspunkt. Så kan du jo også, hvis du er villig, la det skinne gjennom at du kan kjøre henne hjem( jeg antar at hun har såpass vett at hun skjønner hun da skal gi deg bensinpenger). Har dessverre ikke så konkrete råd til deg, men jeg forstår veldig godt at du reagerer..!

Anonymkode: db67d...456

• Liker 3
Skrevet

Så og si alle mine venner er studenter eller har lavtlønnede jobber faktisk, meg selv inkludert. Så det hender jo at man rett og slett ikke har råd til å dra en gang i blant, men som regel handler det om prioriteringer. Og vi bytter på å dra til hverandre, heldigvis, hvis ikke hadde ikke jeg giddet. :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Marr skrev:

Så og si alle mine venner er studenter eller har lavtlønnede jobber faktisk, meg selv inkludert. Så det hender jo at man rett og slett ikke har råd til å dra en gang i blant, men som regel handler det om prioriteringer. Og vi bytter på å dra til hverandre, heldigvis, hvis ikke hadde ikke jeg giddet. :) 

Finnes det ikke busskort der dere bor? Her koster det 500kr for månedskort. Det er ikke akkurat mye.

Anonymkode: 039d2...979

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok skyldig i dette, som du beskriver din venninne. Jeg hater å dra langt utenfor byn, og foretrekker at venninner som bor et stykke unna heller kommer til meg enn jeg til de. De er liksom vant med distansen, mens for meg så oppleves det mye lenger (selv om jeg vet at det er irrasjonelt). Jeg har gjerne ikke busskort som er gyldig hele veien ut, og har ingen eller liten oversikt over hvor og når bussene går. Sliter litt med retningssans, så har vært uheldig og gått på feil buss et par ganger, og da endt opp et helt annet sted enn jeg hadde tenkt.

Anonymkode: 83549...b5d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...