Gå til innhold

Jeg er helt sjokkert over venninnen min - En side av henne jeg ikke liker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg er helt i sjokk. Kanskje jeg overreagerer, men det er et litt sårt tema for meg. 

Jeg og venninna mi går vg3. Vi har en jente i klassen, la oss kalle henne Anna, som hver gang vi skal ha fremføring snakker med læreren og får slippe å ha fremføringen foran alle i klassen. Alle i klassen har selvsagt lagt merke til det, fordi hun er den eneste som aldri har fremføringer for oss alle. Dette kaller venninna mi for ''spesialbehandling'' (æsj syns det ordet er kvalmende i denne situasjonen). 

Altså, venninna mi begynte å baksnakke Anna pga. dette. Hun mener det er idiotisk at Anna ikke har fremføringer foran hele klassen, at Anna burde presse seg selv, komme ut av komfort-sonen sin og skaffe hjelp. Hun sier at Anna ikke sliter med å være sosial og snakke med folk i klassen ellers, så da burde det vel ikke være vanskelig å ha en fremføring foran hele klassen. 

Når venninna mi begynte å si alt dette ble jeg faktisk kjempe irritert og sint, men jeg beherska meg og prøvde å forklare henne det på en ordentlig måte at det ikke er så lett som hun tror. Etter en diskusjon på 5 minutter og etter at jeg fortalte at jeg også faktisk har fått gjennom det samme som Anna, begynte venninna mi å holde kjeft. På ungdomsskolen turte jeg aldri ha fremføringer foran hele klassen, jeg gikk ukentlig til helsesøster pga. dette, for å få hjelp, men det hjalp lite. Jeg ble tørr i munn, varm og kald om hverandre, svett, svimmel og kvalm bare ved tanken på fremføringer. Det var helt forferdelig å gå gjennom alt dette, og det at venninna mi ikke viser det minste forståelse for hvordan det er er forferdelig å tenke på. Jeg så en side av venninna mi jeg aldri har sett; måten hun uttrykte seg og snakka om Anna på, jeg fikk helt sjokk. 

Det at en kanskje sliter med å holde fremføringer kan en ikke selv gjøre noe med. Det er helt forferdelig og slettes ikke noe en velger selv. Jeg kan ikke skjønne hvordan venninna mi ikke har de minste forståelse for det. På vg1 slet jeg så sinnssykt pga. at jeg ikke turte å snakke med de nye folkene i klassen. Jeg klarte ikke å skaffe venner i vg1 og fikk depresjon fordi jeg var så ensom. Det endte med at jeg måtte bytte skole fordi jeg ikke takla å møte på de i klassen min fra vg1 lenger. 

Syns dere venninna mi har rett og er det bare jeg som er overreagerer? Er det idiotisk av Anna at hun ikke fremfører foran hele klassen? Jeg har full forståelse for Anna. Jeg liker ikke Anna engang, hun er alltid spydig og uhøflig mot meg og blikker meg når jeg snakker med henne, og venninna mi liker henne heller ikke, men likevel. Syns ikke oppførselen til venninna mi var grei.

Beklager for langt innlegg og beklager igjen om dette er teit. Som sagt er det et sårt tema for meg og jeg liker ikke at folk dømmer og snakker uten å se ting fra andres perspektiv. Selv prøver jeg å aldri dømme og være hyggelig mot alle.

Anonymkode: fdb12...587

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du overragerer vel en del. Kan skjønne man reagerer som venninnen din, dersom man opplever at noen bruker en angstlidelse for å slippe unna utfordringer, i stedet for å i alle fall eksponere seg litt. Men nå vet vi ikke nok om Anna til å vite om det er tilfellet eller ikke. Det er uansett lærerens ansvar, ikke ditt eller din venninnes. Drit litt mer i Anna og fokuser på noe annet.

Anonymkode: d3720...b2e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke teit. Det er bra du sa det til veninnen din slik at hun kan reflektere over situasjonen. Av og til åpner folk munnen uten å tenke over hvordan den det gjelder har det. Håper hun tenker seg om en annen gang før hun uttaler seg om ting hun ikke har noe med. 

Anonymkode: c8e61...838

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er flott at du sa i fra og i mot venninnen din! Det er tøft å si i mot en venninne i den alderen, men du skal ha mye ros for at du gjorde det. Fortsett å stille opp for de "svake", det er en god egenskap. Det skal jo en del til for å få gjennom noe slikt, det er ikke bare "jeg syns det er litt kjipt å fremføre". For alt dere vet, så får allerede Anna hjelp med f.eks angst, og et ledd i dette kan være å faktisk HA fremføringer, om så bare for læreren, i stedet for å droppe helt ut av skolen. 

Anonymkode: d7bf9...8ea

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er flott at du sa i fra og i mot venninnen din! Det er tøft å si i mot en venninne i den alderen, men du skal ha mye ros for at du gjorde det. Fortsett å stille opp for de "svake", det er en god egenskap. Det skal jo en del til for å få gjennom noe slikt, det er ikke bare "jeg syns det er litt kjipt å fremføre". For alt dere vet, så får allerede Anna hjelp med f.eks angst, og et ledd i dette kan være å faktisk HA fremføringer, om så bare for læreren, i stedet for å droppe helt ut av skolen. 

Anonymkode: d7bf9...8ea

Dette var virkelig en flott tilbakemelding. Jeg hadde lyst til å si noe jeg også, men fant ikke ordene. Ts virker som et godt og oppriktig menneske. Det synes jeg så flott.

Anonymkode: af8b6...aef

• Liker 3
Gjest Jessica
Skrevet

Flott gjort ts. Det at du har opplevd det selv gir deg større forståelse for en som går gjennom det nå. Jeg syns du er tøff som tør å stå mot venninna di 👍 Det er akkurat det Anna og andre i hennes situasjon trenger. Du er nok reflektert og klok ungdom 😊 Fortsett sånn 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg kan være litt emosjonell innimellom og handle ut fra mine egne erfaringer og meninger, og det er jo selvsagt ikke alle som syns dette er en bra ting, men det er godt å lese at flesteparten mener jeg gjorde det riktige 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg ikke kjenner deg er jeg utrolig stolt over deg for at du stod opp i mot venninnen din. Dette var veldig flott av deg, TS. Det er selvsagt venninnen her som er urimelig og viser svært usjarmerende sider av seg selv. Jeg ville også ha blitt provosert og sjokkert dersom en venninne av meg hadde lirt fra seg noe slikt. 

Jeg håper du har klart å få venninnen din til å tenke litt. Det kan godt hende at hun sa det fordi hun i utgangspunktet ikke liker denne jenta, men uansett er ikke det greit å snakke på denne måten. 

Anonymkode: 39e78...5b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som lærer vil jeg si at det er veldig mye dere elever ikke vet. Noen trenger spesialbehandling en periode. Alternativet kan være at eleven ikke kommer på skolen i det hele tatt.

Jeg synes at det er flott du forsvarte henne. Det du sier om blikket og kommentarene kan være en forsvarsmekanisme. Jeg sier ikke at det er greit, men kanskje det blir litt mindre av det om hun får høre at du forsvarte henne. Kanskje er det akkurat det som blir hennes høydepunkt den dagen.

Anonymkode: 49024...dc6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Jeg syns det er viktig å stå opp for folk som ikke har ''mulighet'' til å stå opp for seg selv. Alle går gjennom sitt eget, så det er ikke rettferdig å dømme. 

• Liker 7
Gjest Snuppi
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg kan være litt emosjonell innimellom og handle ut fra mine egne erfaringer og meninger, og det er jo selvsagt ikke alle som syns dette er en bra ting, men det er godt å lese at flesteparten mener jeg gjorde det riktige 

Kjempe bra! Fortsett med det :)

AnonymBruker
Skrevet

Fint at du sa fra. Slet selv noe helt forferdelig med å ha fremføringer på VGS, en gang stod jeg faktisk å grein til spansklæreren min før jeg skulle inn å snakke fordi jeg synes det var så jævlig. Med meg var det ikke bare innvendig heller, jeg ble rød som en brannhydrant hver gang jeg skulle si noe foran klassen. Vet det var et par jenter i klassen som baksnakket meg når slapp fremføring (eller skulka, skal innrømme at det skjedde noen ganger), type personer som aldri ble nervøs for noe og som sikkert ikke klarte å sette seg inn i hvordan det var for folk som slet med sånne ting. Hadde satt pris på det om noen skjønte hva som var greia med meg og sto opp for meg, så synes det er veldig positivt når jeg hører andre gjør det :) Var veldig sjeldent jeg fikk fremføre bare for læreren, håper det har endret seg litt nå de siste årene. 

Anonymkode: 85349...34a

• Liker 2
Skrevet

Vil bare gi deg en klem, TS.:klem:

At noen får "særbehandling", kan selvsagt føles "feigt" for andre som ikke vet årsaken til at noen har egne tilpasninger. Vi skal ikke spekulere i hvorfor det gis, men bare være glade for at man selv ikke trenger. Og samtidig vite at alle kan få tilpasset opplæring om det er særskilte årsaker til det. Men årsakene trenger ikke å være verken synlige eller offentlige. 

Kanskje venninnen din trenger litt spesialtilpasset oppmerksomhet fra deg, ettersom hun føler seg urettferdig behandlet når hun må ha offentlig fremføring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra hvordan jeg leser innlegget ditt er jeg enig med venninna di. Læreren gjør Anne en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 026bd...23f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var veldig sjeldent jeg fikk fremføre bare for læreren, håper det har endret seg litt nå de siste årene. 

Anonymkode: 85349...34a

Det kommer helt an på lærere, men som oftest sier lærerne at det er greit å bare ha fremføring for lærer, eller bare utvalgte elever. Lærere tar heldigvis hensyn!

5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Vil bare gi deg en klem, TS.:klem:

At noen får "særbehandling", kan selvsagt føles "feigt" for andre som ikke vet årsaken til at noen har egne tilpasninger. Vi skal ikke spekulere i hvorfor det gis, men bare være glade for at man selv ikke trenger. Og samtidig vite at alle kan få tilpasset opplæring om det er særskilte årsaker til det. Men årsakene trenger ikke å være verken synlige eller offentlige. 

Kanskje venninnen din trenger litt spesialtilpasset oppmerksomhet fra deg, ettersom hun føler seg urettferdig behandlet når hun må ha offentlig fremføring. 

Tusen takk for klem <3 Jeg vet virkelig ikke hva som gikk av venninna mi. Hun er vanligvis en kjempe hyggelig jente, så dette kom som sagt som et sjokk. Sjokket er vel at hun ikke har noe forståelse for at andre kan slite. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra hvordan jeg leser innlegget ditt er jeg enig med venninna di. Læreren gjør Anne en bjørnetjeneste. 

Det er ikke opp til deg å vurdere. Det sier litt mer om deg og ditt refleksjonsnivå når du kan konkludere med noe slikt uten å vite noe mer om saken annet enn at hun fremfører kun for læreren. 

Anonymkode: 39e78...5b4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke erfart mye i livet du. Noen ganger trenger eleven å pushes, andre ganger vil det føre til at eleven ikke orker å gå på skolen. Hva blir verst?

Anonymkode: eff99...7a1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe bjørnetjeneste ved å la en elev få ha fremføring for bare lærer, når elev sliter med personlige problemer. Det er å ta hensyn til at alle individer er forskjellige og ikke kan måles på samme måte. Jeg hadde en jente i klassen en gang som ble tvunget til å ha fremføring foran hele klassen, og gjett hva som skjedde med henne; hun ble klin rød i ansiktet og begynte å gråte foran hele klassen. Syns du det er det riktige å gjøre? Å utsette en elev for noe sånt?

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS:) Jeg synes du viser en utrolig stor grad av modenhet. Du klarer for eksempel å skille dine negative følelser for Anna fra hvordan du rent faktisk opplever situasjonen. Jeg synes du skal være stolt av deg selv for det. Det at du kanskje reagerer mer enn dine jevnaldrene tror jeg er fordi du er flinkere enn dine jevnaldrene til å ta et annet menneskes perspektiv. Jeg vil derfor tørre å påstå at du ikke overreagerer, men at du reagerer sterkere enn dine jevnaldrene fordi tenåringer veldig ofte har en veldig egosentrisk måte å se verden på. 

Anonymkode: 2ca5e...34c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS:) Jeg synes du viser en utrolig stor grad av modenhet. Du klarer for eksempel å skille dine negative følelser for Anna fra hvordan du rent faktisk opplever situasjonen. Jeg synes du skal være stolt av deg selv for det. Det at du kanskje reagerer mer enn dine jevnaldrene tror jeg er fordi du er flinkere enn dine jevnaldrene til å ta et annet menneskes perspektiv. Jeg vil derfor tørre å påstå at du ikke overreagerer, men at du reagerer sterkere enn dine jevnaldrene fordi tenåringer veldig ofte har en veldig egosentrisk måte å se verden på. 

Anonymkode: 2ca5e...34c

Tusen takk! Jeg blir virkelig glad for å lese dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...