Gå til innhold

Hvor mye kan man forbedre en dårlig kondis på 6 uker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ganske dårlig kondis, bruker ca. 45 min på 5 km, hvor stor fremgang kan man ha på ca. 6 uker? Hjeelp! 

Anonymkode: d4a56...855

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig å si noe konkret utifra det du opplyser, men jeg kan si at kondisjonen kan forbedres betydelig på seks uker. Hvor mye avhenger av hvor seriøst du trener, spiser og sover i de seks ukene, og dine genetiske forutsetninger.

Skal du noe spesielt om seks uker? I så fall kan du trene mye intervalltrening nå.

Hvis du derimot har som mål å komme i generelt god form bør du løpe flere rolige langturer enn intervalløkter. Hvis man skal få bra utbytte av intervalltrening må man ha en del rolig langkjøring som grunnlag. De fleste opplever rask framgang med intervalltrening, men vil etterhvert stabilisere seg på et nivå som er lavere enn hvis de hadde et grunnlag med langkjøring først.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Wiggins skrev:

Det er umulig å si noe konkret utifra det du opplyser, men jeg kan si at kondisjonen kan forbedres betydelig på seks uker. Hvor mye avhenger av hvor seriøst du trener, spiser og sover i de seks ukene, og dine genetiske forutsetninger.

Skal du noe spesielt om seks uker? I så fall kan du trene mye intervalltrening nå.

Hvis du derimot har som mål å komme i generelt god form bør du løpe flere rolige langturer enn intervalløkter. Hvis man skal få bra utbytte av intervalltrening må man ha en del rolig langkjøring som grunnlag. De fleste opplever rask framgang med intervalltrening, men vil etterhvert stabilisere seg på et nivå som er lavere enn hvis de hadde et grunnlag med langkjøring først.

Takk for svar. Vil man få like bra utbytte av treningen hvis man sykler? Altså, at man tar noen økter på sykkel, neste gang jogger man, så tilbake til sykling osv.? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Vil man få like bra utbytte av treningen hvis man sykler? Altså, at man tar noen økter på sykkel, neste gang jogger man, så tilbake til sykling osv.? 

Kan være vanskelig å få høy nok puls på sykkel i starten, men når musklene kommer seg går det fint.

For å løpe fortere må du tilbakelegge flere kilometer i uken. Løp i en time tre ganger i uken, så skal du se at du klarer det på en halvtime om seks uker.

Med mindre du er tjukk, da er det beste du kan gjøre å slanke deg.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Kan være vanskelig å få høy nok puls på sykkel i starten, men når musklene kommer seg går det fint.

For å løpe fortere må du tilbakelegge flere kilometer i uken. Løp i en time tre ganger i uken, så skal du se at du klarer det på en halvtime om seks uker.

Nei, er normalvektig. 

Må man ha en hviledag mellom hver økt?

Hadde tydeligvis ikke gode sko, hvilke sko burde man ha til jogging på asfalt? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er normalvektig. 

Må man ha en hviledag mellom hver økt?

Hadde tydeligvis ikke gode sko, hvilke sko burde man ha til jogging på asfalt? 

Ja.

Jeg bruker kun ASICS men jeg har brede føtter. Kjøper de billigste. Men jeg er ikke så glad i asfalt heller da.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mest tidseffektive er løping. Men variasjon er bra, både for motivasjon og fremgang, så å bytte på sykling og løping kan være lurt. Alt avhenger selvfølgelig av hva som er målet ditt.

Anonymkode: 6c43a...cde

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mest tidseffektive er løping. Men variasjon er bra, både for motivasjon og fremgang, så å bytte på sykling og løping kan være lurt. Alt avhenger selvfølgelig av hva som er målet ditt.

Anonymkode: 6c43a...cde

Målet er å få bedre kondis slik at jeg kan klarer å jogge lengre og fortere enn det jeg klarer i dag. Tror jeg blir nødt til å sykle litt også, har fått både gnagsår og vannblemme på føttene etter sist joggetur. Vet ikke om de som jogger bare tar på gnagsår-plaster og kjører på videre, men jeg tror jeg må ha noen dager med pause fra jogging, og ikke minst kjøpe meg bedre joggesko. 

Skrevet
18 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Det er ikke noe problem å få høy nok puls på sykkel, faktisk har de fleste høyere makspuls på sykkel enn ved løping. Problemet er at jogging er mye hardere for musklene enn sykling, og TS trenger å trene opp musklene til å tåle den julingen de får hver gang man lander på foten.

Er det noe spesielt du skal om seks uker, TS? Hvis ikke er det forsåvidt greit å trene en del sykling også. Du bør prøve å løpe på grusvei og skogssti framfor asfalt. Hvis du har fått gnagsår og vannblemmer er det mulig at skoene dine ikke er helt optimale for dine føtter. Hvis du bor i eller i nærheten av Oslo kan du ta turen til Løplabbet, der burde det være mulig å få tak i sko som passer til dine føtter og løpesett.

Løplabbet har butikker en del andre steder også, sjekk om du bor i nærheten av en av dem: https://www.loplabbet.no/butikkenevare

Skrevet
Et øyeblikk siden, Wiggins skrev:

Det er ikke noe problem å få høy nok puls på sykkel, faktisk har de fleste høyere makspuls på sykkel enn ved løping. Problemet er at jogging er mye hardere for musklene enn sykling, og TS trenger å trene opp musklene til å tåle den julingen de får hver gang man lander på foten.

Er det noe spesielt du skal om seks uker, TS? Hvis ikke er det forsåvidt greit å trene en del sykling også. Du bør prøve å løpe på grusvei og skogssti framfor asfalt. Hvis du har fått gnagsår og vannblemmer er det mulig at skoene dine ikke er helt optimale for dine føtter. Hvis du bor i eller i nærheten av Oslo kan du ta turen til Løplabbet, der burde det være mulig å få tak i sko som passer til dine føtter og løpesett.

Løplabbet har butikker en del andre steder også, sjekk om du bor i nærheten av en av dem: https://www.loplabbet.no/butikkenevare

Løplabbet er jo svindyre i forhold til de andre. De ekstra pengene bruker de på å spre propaganda i nyhetene.

Når jeg ikke sykler ofte så sliter jeg med å opprettholde intensitet på sykkelen, musklene er ikke vant til det. Men det går over på noen uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...