AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #1 Skrevet 27. april 2016 Vil man etter de nye uførereglene få redusert trygden hvis man får samboer? Mange vil ikke kunne ha råd til å få trygden redusert, det er så mye som 15% reduksjon tidligere. Anonymkode: 9d9df...aec
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #2 Skrevet 27. april 2016 Det er jo mye billigere å bo sammen med noen enn å bo alene, halv husleie, halv lisens, halv forsikring, halv strøm osv. Anonymkode: f34fc...e90 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #3 Skrevet 27. april 2016 Hvordan kan du ikke ha råd til å redusere inntekten med 15% når boutgiftene dine blir halvert ? Anonymkode: 1c26a...9a1 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #4 Skrevet 27. april 2016 Det spørs jo da. Jeg er enslig mor, og ufør. Får derfor 2700 kr i bostøtte, jeg får bra fradrag på skatten fordi jeg er enslig mor, og en ekstra barnetrygd på 980 kr. Så jeg har ca 5000 kr ekstra i måneden, fordi jeg bor alene med barn. Dette mister jeg får jeg samboer, skal jeg og miste 15% av uføretrygden min. Ja, da har jeg i hvert fall ikke råd til å få samboer. Har bare boutgifter på ca 8000 kr, så en samboer vil jo bare betale maks 4000 kr. Anonymkode: d3033...925
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #5 Skrevet 27. april 2016 Nav er laget for alenemødre Anonymkode: 9cf7a...565 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #6 Skrevet 27. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo mye billigere å bo sammen med noen enn å bo alene, halv husleie, halv lisens, halv forsikring, halv strøm osv. Anonymkode: f34fc...e90 Halv forsikring? Strøm? Husleie? Man trenger litt større plass om man er to, man bruker mer strøm og dersom man leier så er lett forsikringen separat også. Ingen av mine utgifter har egentlig gått ned etter at jeg flyttet sammen med samboer. Lisens betalte jeg ikke fra før av. Anonymkode: 26025...85e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #7 Skrevet 27. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil man etter de nye uførereglene få redusert trygden hvis man får samboer? Mange vil ikke kunne ha råd til å få trygden redusert, det er så mye som 15% reduksjon tidligere. Anonymkode: 9d9df...aec Da vil en få redusert grunnstønaden med 15% ikke av tilleggstønad. Anonymkode: bb93a...c15
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #8 Skrevet 27. april 2016 Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig, men du får ikke 15% mindre utbetalt. Det blir trukket 15% av deler av beløpet: Anonymkode: bb93a...c15
Gjest Lunasama Skrevet 27. april 2016 #9 Skrevet 27. april 2016 (endret) Klart, er du alenemor vil du tape ganske mye i form av bidrag, bostøtte, barnetrygd og fradrag på skatten. Nå er denne reduksjonen kun 10 % fra September i år, og det trekkes bare hvis det er et samboerforhold hvis man har barn eller tidligere vært gift. Endret 27. april 2016 av Lunasama
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #10 Skrevet 27. april 2016 49 minutter siden, Lunasama skrev: Klart, er du alenemor vil du tape ganske mye i form av bidrag, bostøtte, barnetrygd og fradrag på skatten. Nå er denne reduksjonen kun 10 % fra September i år, og det trekkes bare hvis det er et samboerforhold hvis man har barn eller tidligeree 52 minutter siden, Lunasama skrev: Klart, er du alenemor vil du tape ganske mye i form av bidrag, bostøtte, barnetrygd og fradrag på skatten. Nå er denne reduksjonen kun 10 % fra September i år, og det trekkes bare hvis det er et samboerforhold hvis man har barn eller tidligere vært gift. Så grunnstønaden som er cirka 10000(?), trekkes man da 1000 kroner for. Synes det er utrolig dårlig, siden de fleste med trygd regner på hundrelappene hva nan kan og ikke kan. En utskeielse vil gå utover noe annet. Som mann er man forventet å stå for 50% av utgiftene ( kanskje ikke på papiret, men forventet) selv om damen har en god lønn. Når jeg begynte å jobbe etter studier betalte jeg mer av husleien, siden hun fortsatte å studere. Når vi kjøpte hus (50/50) og jeg havnet på avklaringspenger var det ikke snakk om dele utgiftene etter inntekt. Derav skepsis mhp samboer og at man mister 15% av trygden. Er ikke dermed sagt at man får bedre råd som individ. Og som nå trygdet og den personlige erfaringen er det ikke snakk om at man ikke skal klare seg på sin egen lønn. Blant annet pga av dette tenker jeg ikke en gang på å prøve å finne meg noen. Anonymkode: 9d9df...aec
Gjest Lunasama Skrevet 27. april 2016 #11 Skrevet 27. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 9d9df...aec De som fikk ufør før 2015 får økt grunnbeløpet fra 85% til 90 %. De som fikk uføretrygd etter 2015 uføretrygdede får kun 10 % trekk, og det er snakk om at det skal videre ned i løpet av årene. Arbeidsavklaringspenger som du nevner og dagpenger blir ikke påvirket av sivilstand. Så du får full utbetaling på AAP selv som gift.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #12 Skrevet 27. april 2016 Ja, man får reduserte utbetalinger med samboer/ektefelle vs de som ikke har. Samboere lenger enn en viss tid dog. Gidder ikke sjekke brevet hvor lenge det er. :-p Anonymkode: f6a69...abb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå