Gå til innhold

Noen som har peiling på lov ang depositum og erstating?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt en skade på en leilighet jeg leier. Jeg prøvde så godt jeg kunne å unngå at skaden skjedde og det var ikke noe jeg kunne klart å gjøre annerledes i den situasjonen for å hindre at det skulle skje. Det var altså et uhell og det var utenfor min kontroll. Jeg opplyste også huseier om skaden med en gang etter den hadde skjedd, så alt er gjort etter boka. 
Jeg har da lest loven om erstatning, og det står i denne loven at huseier ikke kan kreve erstatning når leier ikke har vært uforsvarlig. Huseier krever depositumet mitt for skaden. 

Finnes det noen lover som støtter opp om huseier angående dette her? Og hvis ikke, hva kan jeg gjøre når huseier krever depositumet mitt når jeg mener at jeg har opptrådt forsvarlig?

Anonymkode: 35b68...bc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaden har jo skjedd selv om det var et uhell. Og hvis det skjedde når du bodde der og huseier må betale for å reparere det så er det du som må betale det. Det er det depositum er for.

Jeg skal ikke være helt bastant, for jeg vet ikke hva skaden går ut på. Kan hende det er formildende omstendigheter, men for å kunne svare mer presist så må du være mer presis på hva skaden går ut på og hvorfor det ikke skal lastes deg. 

Anonymkode: 182b4...4ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skaden har jo skjedd selv om det var et uhell. Og hvis det skjedde når du bodde der og huseier må betale for å reparere det så er det du som må betale det. Det er det depositum er for.

Jeg skal ikke være helt bastant, for jeg vet ikke hva skaden går ut på. Kan hende det er formildende omstendigheter, men for å kunne svare mer presist så må du være mer presis på hva skaden går ut på og hvorfor det ikke skal lastes deg. 

Men det står i loven at huseier ikke kan kreve det siden det var utenfor min kontroll. 

Jeg kan forklare en lignende situasjon av det som har skjedd: Vaskemaskinen begynte å ryke og da jeg prøvde å unngå brann ble det en skade på veggen. Så skaden skyldes at jeg prøvde å fikse det, men hvis jeg ikke hadde gjort noe hadde hele huset brent ned. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt en skade på en leilighet jeg leier. Jeg prøvde så godt jeg kunne å unngå at skaden skjedde og det var ikke noe jeg kunne klart å gjøre annerledes i den situasjonen for å hindre at det skulle skje. Det var altså et uhell og det var utenfor min kontroll. Jeg opplyste også huseier om skaden med en gang etter den hadde skjedd, så alt er gjort etter boka. 
Jeg har da lest loven om erstatning, og det står i denne loven at huseier ikke kan kreve erstatning når leier ikke har vært uforsvarlig. Huseier krever depositumet mitt for skaden. 

Finnes det noen lover som støtter opp om huseier angående dette her? Og hvis ikke, hva kan jeg gjøre når huseier krever depositumet mitt når jeg mener at jeg har opptrådt forsvarlig?

Alt for generelt spørsmål til et spesifikk svar. Du kan lese omvendt, ved å se på Huseierenes Landsforbund om når tid utleier kan krebve erstatning for skade og ta av depositumet. Du kan og kontakte advokat og ikke si deg enig i utbetaling av depositumet fra depositumskontoen. 

Anonymkode: d0b60...ca7

AnonymBruker
Skrevet

Alt for generelt spørsmål til et spesifikk svar. Du kan lese omvendt, ved å se på Huseierenes Landsforbund om når tid utleier kan krebve erstatning for skade og ta av depositumet. Du kan og kontakte advokat og ikke si deg enig i utbetaling av depositumet fra depositumskontoen. 

Anonymkode: d0b60...ca7

Men det er jo derfor jeg spør her, så siden du ikke kan så mye om lover så venter jeg til noen andre svarer. Ja, jeg kunne brukt timesvis på å lese lover i hytt og pine, men jeg kan heller spørre her. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du innboforsikring som kanskje kan dekke skaden? Ta kontakt med forsikringselskapet å spør.

Anonymkode: d4622...9f7

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lov om erstatning er fullstendig irrelevant her. Det er Husleieloven som er relevant. Iht Husleieloven $10.2 skal husrommet tilbakeleveres i samme stand som ved overtakelse, minus naturlig slitasje. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_10

Anonymkode: 82d4a...c50

Kan du forklare hvorfor loven er irrelevant? Selvsagt gjelder loven i husleieloven. Derfor er ikke loven irrelevant. Lov om erstatning står i husleieloven. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke husiers skyld at vaskemaskinen din brant heller, så han skal ikke stå for det fordi det ikke er normal slitasje. Det er noe som må repareres og det må huseier da bruke penger på og da må du bruke depositumet til det. Eller fikse skaden før du flytter ut. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du innboforsikring som kanskje kan dekke skaden? Ta kontakt med forsikringselskapet å spør.

Anonymkode: d4622...9f7

Innboforsikring dekker kun skade på innbo, ikke på huset. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke husiers skyld at vaskemaskinen din brant heller, så han skal ikke stå for det fordi det ikke er normal slitasje. Det er noe som må repareres og det må huseier da bruke penger på og da må du bruke depositumet til det. Eller fikse skaden før du flytter ut. 

Men loven sier at det ikke er min skyld.. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er loven jeg mener:

§ 5-8.Leierens erstatningsansvar

Utleieren kan kreve erstatning for tap som følge av at leieren ikke oppfyller sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll som leieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.

Skyldes misligholdet en tredjemann, som leieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle leieavtalen, er leieren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter regelen i første ledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom leieren da plikter å oppfylle men ikke gjør dette.

Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 2-14 annet ledd, likevel slik at tap som følge av skade på husrommet med tilbehør regnes som direkte tap.

Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side. For utmålingen av erstatningen gjelder bestemmelsene i § 2-14 første, fjerde, femte og sjette ledd tilsvarende.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lov om erstatning er fullstendig irrelevant her. Det er Husleieloven som er relevant. Iht Husleieloven $10.2 skal husrommet tilbakeleveres i samme stand som ved overtakelse, minus naturlig slitasje. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_10

Denne. Og du er selv ansvarlig for å ha egen innboforsikring. 

Snu det på hodet. Har huseier skyld i det som skjedde?

Anonymkode: b79a6...7be

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Denne. Og du er selv ansvarlig for å ha egen innboforsikring. 

Snu det på hodet. Har huseier skyld i det som skjedde?

Anonymkode: b79a6...7be

Jeg har egen innboforsikring, men hvis du leser ordet heter det INNBO. Altså ikke husforsikring. Huseier har tydeligvis ansvar for å dekke det når det ikke er min feil. Det trenger ikke være noens skyld, men huseier skal likevel dekke det, og det er ingen som enda har kommet med en lov som går i mot denne loven om erstatning som jeg viser til.

AnonymBruker
Skrevet

Her er loven jeg mener:

§ 5-8.Leierens erstatningsansvar

Utleieren kan kreve erstatning for tap som følge av at leieren ikke oppfyller sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll som leieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.

Skyldes misligholdet en tredjemann, som leieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle leieavtalen, er leieren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter regelen i første ledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom leieren da plikter å oppfylle men ikke gjør dette.

Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 2-14 annet ledd, likevel slik at tap som følge av skade på husrommet med tilbehør regnes som direkte tap.

Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side. For utmålingen av erstatningen gjelder bestemmelsene i § 2-14 første, fjerde, femte og sjette ledd tilsvarende.

Huseier kan ta det på sin husforsikring, men du må evt betale egenandel. Her er det deg som er skyld i skaden ja, selv om det var et uhell. Du kan jo skade et gulv også ved et uhell, ved å miste noe i gulvet, og dette må du også dekke altså.

Anonymkode: bce98...bf0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi deg på dette TS. Det er ikke åpenbart at du skal dekke dette slik folk uten videre konkluderer med.

Jeg har ikke tid til å gi deg et utfyllende svar, ellers skulle jeg gjerne dukket ned i denne problemstillingen. Som for øvrig er veldig interessant.

Anonymkode: 0ece7...d4d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du må beskrive litt nærmere hva som er skjedd, skal du få et korrekt svar.

Men tar man utgangspunkt i at vaskemaskinen følger leiligheten, er brann i denne utenfor din kontroll og dekkes av huseier. Er det din maskin som brenner og gjør skade på annen manns eiendom, vil jeg tro innboforsikringen din kan være med å dekke utgiftene. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Ulven skrev:

Jeg tror du må beskrive litt nærmere hva som er skjedd, skal du få et korrekt svar.

Men tar man utgangspunkt i at vaskemaskinen følger leiligheten, er brann i denne utenfor din kontroll og dekkes av huseier. Er det din maskin som brenner og gjør skade på annen manns eiendom, vil jeg tro innboforsikringen din kan være med å dekke utgiftene. 

Ja, vaskemaskinen følger leiligheten. Det er ikke selve vaskemaskinen som er problemet, men skaden på veggen som vil koste mye å reparere som da var et følge av at jeg prøve å unngå brann i vaskemaskinen. 

AnonymBruker
Skrevet

Husleieloven $10.3:

Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet må være framsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen. Regelen i annet punktum gjelder ikke dersom leieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

Så du har virkelig ingen sak, TS. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å melde deg inn i leieboerforeningen, ta bilde av skade og kontakte leieboerforeningen og få svar derfra. De kan mye med dette. 

Anonymkode: eb5ad...fc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...