Gå til innhold

Blir utestengt av sosiale sammenhenger med kollegaer pga vi drikker lite

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen jobber i en ganske liten bedrift, de er 20 ansatte, hvor de fleste er jevnaldrende og alle kommer godt overens og er venner. Sjefen og andre kollegaer finner stadig på sosiale ting; ut og spise, bowling, hjem til sjefen og han lager mat, og disse tilstelningene ender som regel alltid opp med drikking og ut på byen og det blir seint. Det er vanlig å invitere med partneren til de ansatte og sjefen har ofte med kona om de får barnevakt.

Men mannen og jeg blir aldri invitert med på noen av disse tingene. Det er ikke offisielle ting som f.eks. julebord; det er vi med på. Dette er gjerne spontane ting som blir funnet på et par dager i forveien, og de som har tid/mulighet hiver seg med. Men vi blir aldri spurt, og her om dagen spurte mannen et par kollegaer om hvorfor... "Nei dere drikker jo ikke", fikk han til svar. Noe som ikke er sant. Vi er ikke de som er oftest på byen eller på fest, men det er pga jeg er kronisk syk og har varierende overskudd, og vi har ingen venner her i området som drar ut (småbarnsforeldre som regel, vi er de eneste uten barn i vennegjengen). Men når det er julebord er vi jo med, vi drikker som alle andre og er gjerne blant de siste på nach. 

Mannen begynner å føle veldig på dette når han er på jobb, når det diskuteres rundt han hva folk har funnet på i det siste og hva som blir det neste. Han er godt likt og trives veldig godt ellers, men dette plager han, å ikke føle seg velkommen på de sosiale tilstelningene. Når han snakket med kollegaene og fikk beskjed om at det var fordi vi ikke drakk, prøvde han å protestere og si at det ikke var sant, men det ignorerte de.

Er det virkelig OK å utestenge noen fra sosialt miljø på jobben fordi man ikke er verdens største partyløve?

Anonymkode: 583ff...bff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

''Er det virkelig OK å utestenge noen fra sosialt miljø på jobben fordi man ikke er verdens største partyløve? ''

Nei

Anonymkode: 0a8a0...eca

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja det syntes jeg er helt OK. Drit kjipt med partybremser, da må man passe seg hele tiden og hele tiden tenke på hva man sier for noen sitter der og husker alt dagen etter....

Anonymkode: e314c...874

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at ALLE er med bortsett fra dere, og vet dere dette som et faktum?

Du skriver at du er kronisk syk og har varierende overskudd - det får meg til å tenke at det ikke bare handler om drikking, men den totale 'feststemningen'. Det virker som dere generelt blir ansett som noen som ikke er festmennesker, på alle måter.

Anonymkode: 5127a...99e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig kjip og heller ikke ok.

Jeg jobbet som telefon selger for noen årsiden, hvor da det var en fyr som ofte spurte ALLE på jobben om de ville ta noen øl etter jobben uten om meg, jeg prøvde å ta opp med en av sjefene om at jeg ikke synes sånn eksludering av enkle mennesker ikke var ok, hvor helt utrolig han tok siden til den fyren.

Noen folk burde ikke være sjefer og noen folk er drittsekker,

Anonymkode: d2c7a...c20

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det syntes jeg er helt OK. Drit kjipt med partybremser, da må man passe seg hele tiden og hele tiden tenke på hva man sier for noen sitter der og husker alt dagen etter....

Er du som er kjip. Om du er så flau over ting du gjør i fylla at du ikke tåler at andre husker det så burde du kanskje la være å drikke. Ikke rett at andre skal stenges ute pga noe som er ditt problem

• Liker 40
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tøv. Man er ikke festbrems bare fordi man ikke oppfører seg som om man skulle ha et mildt alkoholproblem.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Er du som er kjip. Om du er så flau over ting du gjør i fylla at du ikke tåler at andre husker det så burde du kanskje la være å drikke. Ikke rett at andre skal stenges ute pga noe som er ditt problem

Løser det enkelt ved å ikke omgi meg med kollegaer som ikke drikker. Altså å omgås kollegaer frivillig i fritiden uten at det er alkohol involvert anser jeg som en form for straff....

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, sol87 skrev:

For noe tøv. Man er ikke festbrems bare fordi man ikke oppfører seg som om man skulle ha et mildt alkoholproblem.

Edrue mennesker som påstår at de er like morsomme som folk som drikker og fester like mye som dem juger. Jeg har aldri sett et eneste eksempel på det. De er ALLTID festbremser.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå misforstod du. Jeg sa at når det er julebord osv drikker vi som alle andre, er ikke som om vi sitter der klink edru med Farris hele kvelden og ser surt på de som drikker. Vi er bare lite ute på byen og fest fordi vi har ikke noen å dra med.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at ALLE er med bortsett fra dere, og vet dere dette som et faktum?

Du skriver at du er kronisk syk og har varierende overskudd - det får meg til å tenke at det ikke bare handler om drikking, men den totale 'feststemningen'. Det virker som dere generelt blir ansett som noen som ikke er festmennesker, på alle måter.

Anonymkode: 5127a...99e

Når jeg først blir invitert med ut, så er jeg med 100%, form be damned. Men vi gidder ikke å reise ut på byen i helgene bare vi to når vi ikke har noen å dra med, og jeg er i så som så form. Men jeg er jo egentlig en supersosial person og blåser i hvor sliten jeg er så lenge jeg har det gøy og koser meg med andre.

Anonymkode: 583ff...bff

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Edrue mennesker som påstår at de er like morsomme som folk som drikker og fester like mye som dem juger. Jeg har aldri sett et eneste eksempel på det. De er ALLTID festbremser.

Jeg har drukket både lite og mye på fester, og hatt det topp i begge situasjoner. Den verste festbremsen er den som er så drita at han/hun ikke skjønner at han/hun er den eneste som har det gøy. Sannsynligvis har ikke du oversikt over hvor mye alle drikker på fest heller. Jeg har ei venninne som alltid blir "mongodritings" på fest, henne er det ingen som vil drikke med lenger. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, sol87 skrev:

Jeg har drukket både lite og mye på fester, og hatt det topp i begge situasjoner. Den verste festbremsen er den som er så drita at han/hun ikke skjønner at han/hun er den eneste som har det gøy. Sannsynligvis har ikke du oversikt over hvor mye alle drikker på fest heller. Jeg har ei venninne som alltid blir "mongodritings" på fest, henne er det ingen som vil drikke med lenger. 

Ja den edrue har det topp, det tviler jeg ikke på. Det er alle andre som oppfatter dem som en demper.  Ingen har det gøy når man er apefull, det tviler jeg heller ikke på.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har villet ta i fra meg bilnøklene når jeg skal kjøre hjem fra fest, og jeg har ofte fått spørsmål om hvor mye jeg husker fra kvelden før - og jeg er avholds.

De aller færreste legger merke til at folk ikke drikker hvis det ikke blir snakket om.

Anonymkode: 45277...cd1

• Liker 10
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løser det enkelt ved å ikke omgi meg med kollegaer som ikke drikker. Altså å omgås kollegaer frivillig i fritiden uten at det er alkohol involvert anser jeg som en form for straff....

Da er jo problemet ditt at du ikke liker dine kolleger da siden du ikke tåler å omgås de edru på fritiden

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja den edrue har det topp, det tviler jeg ikke på. Det er alle andre som oppfatter dem som en demper.  Ingen har det gøy når man er apefull, det tviler jeg heller ikke på.

Er det ok å spørre om alderen din?

Anonymkode: a2c02...9dc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit å utelukke folk bare fordi de ikke drikker alkohol eller er superfestmennesker. Men. Folk som ikke drikker/drikker lite har en tendens til å havne skulende i et hjørne og fortelle alle dagen etterpå om hvor grusomt Jan sang karakoke, hvor vulgært Hanne danset eller hvor dumme vitser Petter fortalte. Det gjør at andre som er med på sosiale aktiviteter må passe seg for hva som bli sagt og fortalt om dem dagen derpå, og gjerne hva som tas bilder av i tillegg. Slitsomt med sånne folk. Det andre er at dere kan være partybrems i form av å oppfattes sure/surmulende/mutte/snakke om kronisk sykdom/uffe seg e.l, og det orker ikke folk bruke fritiden sin på. Jeg jobber med mange mennesker og er supersosial med alle på jobb, men det er ikke dermed sagt at det er folk jeg vil tilbringe tid mmed utenom jobb. Hvis mannen din vil være med Så får ha gi beskjed dag, fremfor å vente på at andre tar intiviativ. F.eks si "det høres gøy ut, kan jeg bli med neste gang?" når kollegene snakker om gårsdagens bowling. Og så sier jeg til deg som til de som klager på min jobb, hvis du er misfornøyd så er det lov å ta initiativ selv. 

Anonymkode: 8c513...e63

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ok å spørre om alderen din?

25

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

25

Ok. Takk.

Skrevet

Høres dessverre ut som det er noe annet som er grunnen til at dere ikke inviteres med spør du meg 😔 Sånn oppførsel er jo ikke normal om dere er vanlig, ålreighte mennesker.. Hva med at dere tar initiativ og inviterer til feks vårsprett eller noe sånt ? 😊 

Og til at dere ikke gidder å gå ut bare dere to- det er jo AKKURAT det dere bør gjøre for å få flere venner og større omgangskrets utenom jobben til typen din! 😜

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit å utelukke folk bare fordi de ikke drikker alkohol eller er superfestmennesker. Men. Folk som ikke drikker/drikker lite har en tendens til å havne skulende i et hjørne og fortelle alle dagen etterpå om hvor grusomt Jan sang karakoke, hvor vulgært Hanne danset eller hvor dumme vitser Petter fortalte. Det gjør at andre som er med på sosiale aktiviteter må passe seg for hva som bli sagt og fortalt om dem dagen derpå, og gjerne hva som tas bilder av i tillegg. Slitsomt med sånne folk. Det andre er at dere kan være partybrems i form av å oppfattes sure/surmulende/mutte/snakke om kronisk sykdom/uffe seg e.l, og det orker ikke folk bruke fritiden sin på. Jeg jobber med mange mennesker og er supersosial med alle på jobb, men det er ikke dermed sagt at det er folk jeg vil tilbringe tid mmed utenom jobb. Hvis mannen din vil være med Så får ha gi beskjed dag, fremfor å vente på at andre tar intiviativ. F.eks si "det høres gøy ut, kan jeg bli med neste gang?" når kollegene snakker om gårsdagens bowling. Og så sier jeg til deg som til de som klager på min jobb, hvis du er misfornøyd så er det lov å ta initiativ selv. 

Anonymkode: 8c513...e63

Og jeg er så enig i dette at jeg måtte sitere! Det er veldig lurt å ta til seg- ta initiativ selv! Begge to! Også syns jeg det høres ut som dere trenger å komme ut litt å bli kjent med folk :) det finnes venner for alle, men de kommer ikke ilende inn i leiligheten din av seg selv 😊

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...