Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg, da jeg føler man må ha kunnskap om hva som finnes av ordninger, før man går til nav.. 

Jeg er ei jente på 28 år. Jeg har to barn på 13 og 9 år, som jeg har 50% omsorg for. Jeg er student, men er ferdig om 1 måned å da stopper også stipendet.. Jeg har søkt på jobber allerede, uten hell.. Altså om 1 måned har jeg ingen inntekt lengre.. Jeg og barna mine leier en slitt gammel leilighet på 45 kvm der vi alle 3 deler 1 soverom, det er dårlig elektrisk annlegg her (sikringer ryker hver gang jeg lager mat eks), å det er problemer med mye maur over alt inne.. Tross mange tiltak. Betaler 4000kr + strøm for å bo her, langt på landet men det er nærme skolen ungene mine går på og faren dems. Skulle så gjerne kunne flytte slik at vilkårene var litt bedre for barna mine, som selvfølgelig har lyst på hver sitt rom slik at de kan Ta med seg venner hjem, som alle andre.. 

Er det noen av dere som har noen gode råd eller tips å gi ? Hva kan jeg søke på? Hvilken hjelp kan jeg få? Håper noen om hjelpe meg.. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Sa_O skrev:

Håper noen kan hjelpe meg, da jeg føler man må ha kunnskap om hva som finnes av ordninger, før man går til nav.. 

Jeg er ei jente på 28 år. Jeg har to barn på 13 og 9 år, som jeg har 50% omsorg for. Jeg er student, men er ferdig om 1 måned å da stopper også stipendet.. Jeg har søkt på jobber allerede, uten hell.. Altså om 1 måned har jeg ingen inntekt lengre.. Jeg og barna mine leier en slitt gammel leilighet på 45 kvm der vi alle 3 deler 1 soverom, det er dårlig elektrisk annlegg her (sikringer ryker hver gang jeg lager mat eks), å det er problemer med mye maur over alt inne.. Tross mange tiltak. Betaler 4000kr + strøm for å bo her, langt på landet men det er nærme skolen ungene mine går på og faren dems. Skulle så gjerne kunne flytte slik at vilkårene var litt bedre for barna mine, som selvfølgelig har lyst på hver sitt rom slik at de kan Ta med seg venner hjem, som alle andre.. 

Er det noen av dere som har noen gode råd eller tips å gi ? Hva kan jeg søke på? Hvilken hjelp kan jeg få? Håper noen om hjelpe meg.. 

Du har fortsatt 1 måned på å skaffe deg jobb,og får du ikke det så er det vel dagpenger som er det aktuelle i ditt tilfelle.

Anonymkode: db4c7...293

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, du var tidlig ute med å få barn. 15 år

Kontakt NAV og kom i gang med søknader om hjelp. Legg inn cv en din på nav også om du ikke har gjort det. Kontakt vikarbyråer osv. Lykke til.

Anonymkode: 32ada...096

AnonymBruker
Skrevet

kontakt vikarbyråer og søk absolutt hver eneste ledig stilling i ditt og nabofylkene. Det er snakk om flere hundre jobber. Så sjangsen for at du får et tilbud eller flere er stor. 

Når du er i jobben. Kan du begynne å søke på jobber innen det du er utdannet som. Det tar seg mye bedre ut på en CV enn å gå på NAV og snylte på andre. I en jobb kan du også få med deg en god attest for å fylle på CV'en din yttligre på veien mot drømmejobben. 

Anonymkode: 59899...322

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så bra at du allerede er i gang med jobbsøking! :) Dersom du står helt uten inntekt etter mai måned, kan du søke sosialstønad. Det er ikke luksus, men nok til at du akkurat klarer deg. Jeg mener at enkelte NAV-kontorer har oppmøteplikt til de som mottar dette. Og jeg vil tro at det også er enkelte krav, blant annet at du er arbeidssøkende. Du står i hvert fall ikke på bar bakke :) Masse lykke til. 

Edit: Har du spart noe av stipendet du har mottatt? Du får jo en del i både august og janaur. Får du "igjen på skatten"?

Endret av HenLu
  • Liker 1
Skrevet

Ikke så lett med dagpenger når jeg har gått på skole å ikke tjent noe i året som har gått.

AnonymBruker
Skrevet

Om alt faller fra og du ikke får inn en eneste krone, så er det sosialstønad som gjelder. Da betaler nav husleie og det absolutt aller nødvendigste (strøm, men ikke internett eller telefon). Du får også noen tusenlapper for å leve av så klart, men det er ingen luksus. 

Fortsett med å søke jobber! Hvilken utdanning er du ferdig med nå? 

Send søknader og dukk opp på sykehjem, barnehager og bensinstasjoner. I verste fall om det er en McDonalds eller Burger King i nærheten, de bruker "alltid" å søke etter folk (men har dårlig lønn da..). Jeg har i hvert fall alltid fått napp på slike steder når det har trengtes! Så kan du ha en slik jobb mens du søker etter "drømmejobben". 

Dette med leiligheten du bor i hørtes ikke bra ut, men så lenge du får skaffet deg en jobb så kan du jo få flyttet når en fast inntekt er på plass. 

Anonymkode: b6882...27c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har arbeidet, og ikke har rett til dagpenger, så har du krav på sosialstønad.

Kontakt Nav og snakk med dem. Husk, det er behandlingstid på rundt 4 uker?, så sjekk om du kan levere søknad med en gang, ikke vent til du står uten penger. Søknaden må som oftest hentes i skranken hos NAV. Du må også melde deg arbeidsledig og sende meldekort for å motta pengene. Det kan gjøres på nett. Meld deg opp til alle vikarbyrået og søk aktivt jobb. Sosialstønad er som oftest tidsbegrenset, les vedtaket nøye og se hvor mange måneder du får for, i tilfelle du må søke på nytt(igjen i god tid)

På sosialstønad får du dekt husleie, strøm og livsopphold.  Du kan også få depositumsgaranti hvis du trenger det, noen huseiere aksepterer det ikke, andre gjør det, hvis du er på utkikk etter bedre husvære.

Du vil også ha rett til bostøtte fra husbanken(ikke NAV som har dette) hvis du har lite inntekt.  http://www.husbanken.no 

Håper du og barna får et ok sted å bo. Lykke til. 

Anonymkode: 838e5...9e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er sosialstønad som blir inntekten din når du ikke har studielån/stipend lengre.

Husk at du må ha med husleiekontrakten og utskrift fra kontoen din de tre siste mnd når du skal søke så går det fortere å behandle søknaden din. 

Hvis du har utgifter til barnepass så må du også dokumentere det. 

Er barna dine oppført på din adresse? Hvis de har adresse hos far så må du også få et skriv som viser at de er hos deg 50%. 

Anonymkode: d0b9f...a01

AnonymBruker
Skrevet

Å flytte kan du ikke tenke på før du har jobb. Ungene har vel egne soverom hos far, så at de må dele rom er ingen krise. Alternativt kan de bo fast hos far og være hos deg på samvær. Frem til du har fått jobb kan du få sosialstønad. Det vil nok bli noe trangere enn en normal studentøkonomi. 

Anonymkode: 5ebcd...297

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...