Gå til innhold

Ville dere flyttet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 barn og en til på vei.  En begynner på ungdomsskolen til høsten, en begynner 1 klasse til høsten og en fortsatt i barnehage alder. 

Det siste svangerskapet var overhodet ikke planlagt, men likevel ønsket. Jeg fant  ut at jeg var gravid i uke 16 🙈 

Her vi bor har vi ingen familie, men vi har gode venner og de 3 første barna er født og oppvokst her. Vi har bodd i samme hus og nabolag fra dag 1 , og ingen av barna er vant til store forandringer. 

Den byen vi har tenkt å flytte til er hjembyen til mannen min. Svigermor er pensjonist i år så vi har mulighet til å få hjelp med barna. Ikke det at vi krever noe som helst, men hun har sagt i mange år at hun ønsker oss nærmere. Vi begge har 100% jobb bare 20 minutter  unna hjembyen til mannen min. Vi pendler 1 time hver vei hver dag. Slitsomt, men det er et valg vi har tatt for å skåne barna mot flytting. 

Nå kjenner jeg at jeg ikke makter 2 timer pendling. Hvis vi flytter får vi kjøpe mye større hus for den samme prisen vi selger for. Vi får også litt hjelp med babyen og de andre barna. Barna får vokse opp med tanter,onkler, besteforeldre, og en stor familie. Jeg har en søster 1 time unna, og de fleste venninne mine er 30 minutter unna. Mannen min har mange gamle kompiser i hjembyen og elsker tanken på å flytte tilbake. 

Men dessverre flytter de 1 time unna venner og bekjente,og minste jenta må bytte barnehage. De to eldste starter jo uansett på ny skole. Vi vil virkelig ikke ta feil valg. Men nå har vi funnet et hus vi har lyst til å kjøpe ,men er så usikre på hvordan dette vil påvirke barna. De er i ekstase av å flytte nærmere bestemor og bestefar, men forstår de hva det vil si å måtte ta toget en hel time for å treffe venner ? 

Hjelp . 

Anonymkode: 6f247...d63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn er jo veldig flinke til å tilpasse seg, trur ikke de ville gjort stor skade av å flytte. Det ville jo gjort hverdagen deres mye enklere med tanke på pendlig og hjelp av familie. Jeg flyttet og byttet skole i når jeg skulle begynne på ungdomskolen, får meg da var det verdens undergang å skulle flytte fra vennene mine.. trist men sant var de "Gamle"  vennene fort glemt... nå har dere jo virkelig sjansen da de 2 eldste skal begynne på "ny" skole uansett.. 

Anonymkode: 4a42c...534

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn er jo veldig flinke til å tilpasse seg, trur ikke de ville gjort stor skade av å flytte. Det ville jo gjort hverdagen deres mye enklere med tanke på pendlig og hjelp av familie. Jeg flyttet og byttet skole i når jeg skulle begynne på ungdomskolen, får meg da var det verdens undergang å skulle flytte fra vennene mine.. trist men sant var de "Gamle"  vennene fort glemt... nå har dere jo virkelig sjansen da de 2 eldste skal begynne på "ny" skole uansett.. 

Anonymkode: 4a42c...534

Det er akkurat det. Det passer best nå, ellers flytter vi aldri. Det har vært virkelig tungt å gjøre alt alene i mange år. Eldste har veldig gode venner som har vært i bilde fra barnehagen. Det gjør det hele veldig vanskelig 

Skrevet

Som AB sier er barn flinke til å tilpasse seg. Du finner fort ut at en time med tog ikke er noe problem for å møte venner også. Jeg reiste masse til venner som var 2-3 timer (noen ganger også 7-9 timer) for å treffe venner som bodde langt unna meg. De vil jo også få nye venner når de starter på ny skole og barnehage, så de vil også få venner i nærheten. :)

Om jeg var i deres situasjon, ville jeg ha flyttet. Fordelene med flytting ser ut til å være langt mer enn ulempene (om vi sier at venner en time unna er en ulempe). Dere vil jo også få mer tid til hverandre, barna eller hva dere skulle ønske med en såppass redusert pendlingstid.

Så, alt jeg har å si er egentlig: Gjør det!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, KaDust skrev:

Som AB sier er barn flinke til å tilpasse seg. Du finner fort ut at en time med tog ikke er noe problem for å møte venner også. Jeg reiste masse til venner som var 2-3 timer (noen ganger også 7-9 timer) for å treffe venner som bodde langt unna meg. De vil jo også få nye venner når de starter på ny skole og barnehage, så de vil også få venner i nærheten. :)

Om jeg var i deres situasjon, ville jeg ha flyttet. Fordelene med flytting ser ut til å være langt mer enn ulempene (om vi sier at venner en time unna er en ulempe). Dere vil jo også få mer tid til hverandre, barna eller hva dere skulle ønske med en såppass redusert pendlingstid.

Så, alt jeg har å si er egentlig: Gjør det!

Blir så glad for slike svar.  Tusen takk.  Ja tenk at vi kan redusere pendling og få mer tid sammen. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir så glad for slike svar.  Tusen takk.  Ja tenk at vi kan redusere pendling og få mer tid sammen. 

Virkelig, flytting er ikke noe problem. Hvertfall ikke når barna deres i tillegg allerede er positivt innstilt på det. Mange barn synes det er bare spennende også. Nytt hus, nytt rom. Artig! Hvis dere har funnet et hus dere alle liker så er det bare å legge inn bud. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt nå! Heller nå enn at barna har startet på ny skole og plutselig skal bytte. Gamle venner blir veldig fort glemt som barn og nye venner kommer :) Tror ikke de kommer til å besøke gamler venner i det hele tatt...

Blir verre om du plutselig flytter om 1-2 år og 2 av barna dine må starte på ny skole, spesielt ungdomskolen.

Anonymkode: c1a21...ded

• Liker 2
Skrevet

Hadde helt klart flyttet. Her flyttet vi da barna var 9 år og 3 år, og det gikk strålene for begge to. Og det tok veldig kor tid, så hadde de det så bra her, at de ikke ville tilbake til det gamle stedet. I den alderen får de veldig lett nye venner.

AnonymBruker
Skrevet

I og med at dere har masse venner og familie på den nye plassen, så har disse sikkert også unger på samme alder som deres unger? :)

Anonymkode: 4578a...d78

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flytt nå! Heller nå enn at barna har startet på ny skole og plutselig skal bytte. Gamle venner blir veldig fort glemt som barn og nye venner kommer :) Tror ikke de kommer til å besøke gamler venner i det hele tatt...

Blir verre om du plutselig flytter om 1-2 år og 2 av barna dine må starte på ny skole, spesielt ungdomskolen.

Anonymkode: c1a21...ded

Det hadde vi ikke hatt hjerte til. De er virkelig glad i sin omgangskrets selv om de er positive til flytting 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I og med at dere har masse venner og familie på den nye plassen, så har disse sikkert også unger på samme alder som deres unger? :)

Anonymkode: 4578a...d78

Enda en positiv ting jeg ikke har tenkt på 🙈 Ja en del , og par gravide også 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...