mijaa Skrevet 27. april 2016 #1 Skrevet 27. april 2016 Hei! I februar sendte jeg mail til utleier hvor jeg sa opp leieforholdet fra 1. juni. Hun svarte dagen etter, og sa at meldingen var mottatt. I dag fikk jeg derimot mail, hvor det stod at det i kontrakten min står oppsigelsesdato 1. juli, så jeg må betale frem til da. Men hun sa jo at det var greit, på en måte? Har jeg noen som helst sjanse til å slippe å betale den siste måneden? Jeg er student og har derfor latterlig lite penger til sommeren som det er, og jeg flytter ut i midten av mai..
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #2 Skrevet 27. april 2016 Hun har strengt tatt bare sagt at meldingen er mottatt, ikke at den er godtatt. Søker jeg en jobb og får tilbakemelding om at søknaden er mottatt, er det likevel ingen garanti for at jeg får jobben. Satt på spissen, men du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 216ac...28f
mijaa Skrevet 27. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun har strengt tatt bare sagt at meldingen er mottatt, ikke at den er godtatt. Søker jeg en jobb og får tilbakemelding om at søknaden er mottatt, er det likevel ingen garanti for at jeg får jobben. Satt på spissen, men du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 216ac...28f Ja, jo, jeg ser jo sammenligningen. Åh, er så fortvila og irritert nå! Dritt-kontrakt.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #4 Skrevet 27. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har strengt tatt bare sagt at meldingen er mottatt, ikke at den er godtatt. Søker jeg en jobb og får tilbakemelding om at søknaden er mottatt, er det likevel ingen garanti for at jeg får jobben. Satt på spissen, men du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 216ac...28f Dette stemmer ikke. Fordelen ved å være leietaker er at det er lave formelle krav til oppsigelse. Det er veldig strenge krav til utleier, men leietaker kan si opp over sms om de vil. Det har TS gjort så oppsigelsen er gyldig. Problemet er evt. om kontrakten sier noe annet. TS - hva er oppsigelsestiden? Har du tidsbestemt kontrakt? Anonymkode: 21ea9...fa5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #5 Skrevet 27. april 2016 Hvor lang oppsigelsestid har du? Om du har en måned (som er kort) vil jo oppsigelse fra 1. juni være ut juni. Så da har jo utlweier rett. Anonymkode: 89c5c...04c
Alenia Skrevet 27. april 2016 #6 Skrevet 27. april 2016 Hvor lang oppsigelsestid står det i kontrakten din at dy har? 1 juni blir riktig om du har 3, som er ganske vanlig og sa opp før 1 mars?
mijaa Skrevet 27. april 2016 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Fordelen ved å være leietaker er at det er lave formelle krav til oppsigelse. Det er veldig strenge krav til utleier, men leietaker kan si opp over sms om de vil. Det har TS gjort så oppsigelsen er gyldig. Problemet er evt. om kontrakten sier noe annet. TS - hva er oppsigelsestiden? Har du tidsbestemt kontrakt? Anonymkode: 21ea9...fa5 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang oppsigelsestid har du? Om du har en måned (som er kort) vil jo oppsigelse fra 1. juni være ut juni. Så da har jo utlweier rett. Anonymkode: 89c5c...04c 1 minutt siden, Alenia skrev: Hvor lang oppsigelsestid står det i kontrakten din at dy har? 1 juni blir riktig om du har 3, som er ganske vanlig og sa opp før 1 mars? "Leieforholdet kan av leietager sies opp hvert år i leieperioden med den 1. juli som opphørsdato. Det er enighet om en oppsigelsestid på 2 måneder og denne skal sendes skriftlig senest 1. mai", står det i kontrakten min. Så da har vel huseier rett? Selv om jeg sa opp 8. februar
Million Skrevet 27. april 2016 #8 Skrevet 27. april 2016 (endret) Det er kontrakten du må rette deg etter, og står det der at det er 1. juli, har du signert på en bindende avtale om at det er den datoen som gjelder. Du kan ikke i ettertid komme og prøve å bryte kontrakten fordi det passer deg bedre. Endret 27. april 2016 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #9 Skrevet 27. april 2016 7 minutter siden, mijaa skrev: "Leieforholdet kan av leietager sies opp hvert år i leieperioden med den 1. juli som opphørsdato. Det er enighet om en oppsigelsestid på 2 måneder og denne skal sendes skriftlig senest 1. mai", står det i kontrakten min. Så da har vel huseier rett? Selv om jeg sa opp 8. februar Da har huseier rett. Anonymkode: 89c5c...04c 1
mijaa Skrevet 27. april 2016 Forfatter #10 Skrevet 27. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har huseier rett. Anonymkode: 89c5c...04c Greit, takk 8 minutter siden, Million skrev: Det er kontrakten du må rette deg etter, og står det der at det er 1. juli, har du signert på en bindende avtale om at det er den datoen som gjelder. Du kan ikke i ettertid komme og prøve å bryte kontrakten fordi det passer deg bedre. Det er ikke det at jeg "prøver å bryte kontrakten fordi det passer meg bedre", jeg bare spurte fordi jeg ble usikker i og med at jeg sa opp for 2 måneder siden og huseier ikke sa noe på det da jeg sa opp. Jeg skal jo så klart ikke krangle på dette med henne, det er derfor jeg spurte her.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #11 Skrevet 27. april 2016 18 minutter siden, Million skrev: Det er kontrakten du må rette deg etter, og står det der at det er 1. juli, har du signert på en bindende avtale om at det er den datoen som gjelder. Du kan ikke i ettertid komme og prøve å bryte kontrakten Er du sikker på det? Eller er det noe du tror? Anonymkode: 9acb3...f4e
Million Skrevet 27. april 2016 #12 Skrevet 27. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på det? Eller er det noe du tror? Anonymkode: 9acb3...f4e Selvfølgelig er jeg sikker på at en leiekontrakt begge parter har signert på, er bindende. Det er ingenting som kan være tvil om engang. Hva trodde du? At folk bare kan ombestemme seg etter at de har signert på en avtalekontrakt, og så er det gyldig "grunn" til å bryte den? 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #13 Skrevet 27. april 2016 1 minutt siden, Million skrev: Selvfølgelig er jeg sikker på at en leiekontrakt begge parter har signert på, er bindende. Det er ingenting som kan være tvil om engang. Hva trodde du? At folk bare kan ombestemme seg etter at de har signert på en avtalekontrakt, og så er det gyldig "grunn" til å bryte den? Jeg kan lage en kontrakt der det står at leietager må slikke mine føtter hver dag, men det betyr ikke at den kan håndheves gjennom loven. Så selv om husvert har skrevet kontrakt til 1.juli, så er det ikke sikkert den trenger å følges. Dersom loven sier at leietager kan si opp før, så kan TS si opp før uavhengig av hvor snurt du gjør deg til Anonymkode: 9acb3...f4e 2
mijaa Skrevet 27. april 2016 Forfatter #14 Skrevet 27. april 2016 Noe Million sa minnet meg også på at jeg teknisk sett ikke har kontrakt med nåværende huseier. Jeg har aldri møtt henne og hennes signatur står ikke på min kontrakt, bare forrige huseier (boligen ble solgt i januar). Men det spiller kanskje ingen rolle?
Million Skrevet 27. april 2016 #15 Skrevet 27. april 2016 (endret) Loven sier " Med mindre noe annet er avtalt, er fristen etter husleieloven § 9 – 6 tre måneder ved leie av vanlig leilighet eller hus. Ved leie av hybel, garasje eller bod er oppsigelsestiden en måned. " Det står altså "med mindre noe annet er avtalt", og det betyr at man altså iflg loven kan avtale annen oppsigelsestid om man vil det. Dessuten har vi her: http://www.juss.info/oppsigelse-av-leiekontrakt/ Her står det at husleielovens oppsigelsesfrister er fravikelige, og at partene kan avtale annet seg i mellom. Som det er gjort i denne trådstarters kontrakt. Endret 27. april 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #16 Skrevet 27. april 2016 8 minutter siden, mijaa skrev: Noe Million sa minnet meg også på at jeg teknisk sett ikke har kontrakt med nåværende huseier. Jeg har aldri møtt henne og hennes signatur står ikke på min kontrakt, bare forrige huseier (boligen ble solgt i januar). Men det spiller kanskje ingen rolle? Det spiller ingen rolle. Den nye eieren overtar bare kontrakten fra den gamle, og med mindre det er snakk om endringer trenger man ikke signere en ny. http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Eierskifteognyutleier.aspx Anonymkode: 0fa93...105 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #17 Skrevet 27. april 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Fordelen ved å være leietaker er at det er lave formelle krav til oppsigelse. Det er veldig strenge krav til utleier, men leietaker kan si opp over sms om de vil. Det har TS gjort så oppsigelsen er gyldig. Problemet er evt. om kontrakten sier noe annet. TS - hva er oppsigelsestiden? Har du tidsbestemt kontrakt? Anonymkode: 21ea9...fa5 Nå har jo TS spesifisert at oppsigelsesdato er 1 juli i kontrakten, så jo, det stemmer. En oppsigelse kan fint gjøres over sms som du sier, den er grei. Men det er ikke det spørsmålet gjelder. Anonymkode: 216ac...28f
mijaa Skrevet 27. april 2016 Forfatter #18 Skrevet 27. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spiller ingen rolle. Den nye eieren overtar bare kontrakten fra den gamle, og med mindre det er snakk om endringer trenger man ikke signere en ny. http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Eierskifteognyutleier.aspx Anonymkode: 0fa93...105 Ja, okay da gir jeg opp, haha.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #19 Skrevet 27. april 2016 Forresten er det ganske dårlig av huseier å ikke informere deg om dette med èn gang hun fikk oppsigelsen. Man kan si opp innen fristen på ett år, så fremt begge parter (du og huseieren) er enige. Når huseieren ikke protesterte, ville jeg også tolket det som at det var OK at leieforholdet ble avsluttet før. Anonymkode: 0fa93...105 1
mijaa Skrevet 27. april 2016 Forfatter #20 Skrevet 27. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forresten er det ganske dårlig av huseier å ikke informere deg om dette med èn gang hun fikk oppsigelsen. Man kan si opp innen fristen på ett år, så fremt begge parter (du og huseieren) er enige. Når huseieren ikke protesterte, ville jeg også tolket det som at det var OK at leieforholdet ble avsluttet før. Anonymkode: 0fa93...105 Det er det jeg reagerer på også. Hun kunne i det minste unnskyldt for eventuelle problemer det skaper for meg, det er ikke bare-bare å skrape sammen en husleie for en student om sommeren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå