Gå til innhold

Lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg trenger råd fra noen som kan litt om lavt stoffskifte. Jeg har slitt med symptomer på lavt stoffskifte i over et par år nå. Jeg ble målt med verdiene T4 15,5, TSH 4,9 og TPO 37 i 2014, da jeg oppsøkte lege grunnet symptomer på lavt stoffskifte. Jeg har vært litt treg og ikke tatt kontakt med lege før nå i mars igjen angående det samme. I det siste halvåret har jeg vært mye dårlig og hatt mye symptomer som ligner på lavt stoffskifte. Tok ny blodprøve i mars som viste T4 på 15 og TSH på 5,8. Legen min vurderte å starte behandling for lavt stoffskifte hvis en prøve i april også viste avvik på TSH. Ny blodprøve i april viste T4 16 og TSH 3,6 - altså innen referanseområdet. Jeg er nå livredd for å måtte gå med de samme symptomene i lang tid fremover og ikke få behandling. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Eller kan det være noe annet? Jeg synes det er rart at TSH verdiene har endret seg så mye på noen uker.

Symptomene jeg sliter med er konstant trøtt, sliten, aldri uthvilt, treg mage, tiltaksløshet, vektøkning, mistet de ytre hår på øyenbryn, tørre negler, hjertebank (doble slag), svimmelhet osv osv. 

Har noen av dere tanker om hva det kan være? Jeg fungerer nesten ikke ute i full jobb. Sover med en gang jeg kommer hjem og har null overskudd. Vitaminer er det ikke blitt påvist noe mangler av.

Endret av Miritira
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Miritira! Uff.. ikke bra! :( Høres ut som om du lider av Hashimotos tyreoiditt? Har jeg rett?

Utdrag fra artikkelen:

Sitat

Symptomer ved Hashimotos tyreoiditt

Noen av de vanligste symptomene er utmattelse, vektøkning, blekt / opphovnet ansikt, kuldefølelse, ledd og muskelsmerter, forstoppelse, tørt og tynnende hår, tung menstruasjon og irregulære menstruasjonsperioder.

Kliniske tegn

Skjoldbruskkjertelen kan bli forstørret og hard, men i visse tilfeller kan det være umulig å kjenne disse endringene. Forstørrelse av kjertelen oppstår grunnet lymfatisk infiltrasjon og fibrose.

Diagnostisering

Diagnosen stilles ved blodprøve. I en positiv blodprøve vil man se økte nivåer av antistoffet TPOAb (anti-thyroid peroxidase antistoffer). Man tester også nivåene av TSH, T3, tyroksin (T4), anti-Tg og anti-TPO – en samlet evaluering av disse kan hjelpe til med å stille en spesifikk diagnose. Grunnet relativt ikke-spesifikke symptomer, så blir Hashimotos tyreoiditt ofte feildiagnostisert som depresjon, PMS, kroniske utmattelsessyndrom,fibromyalgi eller angst.

Hvem rammes av sykdommen?

Hashimotos tyreoiditt forekommer oftere i kvinner enn menn (7:1). Tilstanden kan oppstå i tenårene blant yngre kvinner, men det er vanligst at den oppstår senere enn dette – særlig blant menn. Personer som utvikler Hashimotos har ofte en familiær historie med tilstanden eller andre autoimmune sykdommer.

Behandling

Behandling av hypotyreose inkluderer naturlig nok tilførsel av tyroxinstimulerende medikamenter for å stabilisere tyroxinnivået. Pasienter som har blitt diagnostisert med hypotyreose må typisk da ta levotyroksin daglig – resten av livet.

Kilde: Vondt.net - Hashimotos tyreoiditt

Stemmer symptomene og sånn med deg?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha god nytte av Levaxin selv om verdiene dine ligger innenfor referanseområde. TSH ligger jo i øvre del av referanseområdet. Si til legen at du ønsker å prøve ut Levaxin.

Anonymkode: 2a722...305

Skrevet
1 time siden, Mona Lisa 2013 skrev:

Hei Miritira! Uff.. ikke bra! :( Høres ut som om du lider av Hashimotos tyreoiditt? Har jeg rett?

Utdrag fra artikkelen:

Kilde: Vondt.net - Hashimotos tyreoiditt

Stemmer symptomene og sånn med deg?

Tusen takk for svar Mona Lisa! Symptomene stemmer absolutt med meg. kan mine blodverdier også tyde på dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...