Gå til innhold

På leting etter ukjent onkel, tips til å finne han?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familien min leter etter en bror som min mormor adopterte bort, og aldri snakket om før hun døde. Vi fant papirer på guttens adopsjon, men det står ingenting om hvem han ble adoptert bort til (dette er pga loven som gjør at foreldre ikke kan finne deres biologiske barn). 

Nå har det gått nesten 8 år siden vi fant ut at min far og hans søsken har en ukjent bror, men har ikke funnet han. Vi har prøvd avisa, fått navn o.l, vi vet fødselsdatoen hans osv. Privatetterforsker er alt for dyrt (kan koste opp i mot 30.000 kr!)

Det er så innmari kjipt at en person vi må bruke år på å finne, kan en privatetterforsker bruke maks ett døgn på å finne. Så er det noen tips vi kan bruke? Noen som har funnet igjen en tapt slektning uten å bruke privatetterforsker? 

På forhånd takk for svar :) 

Anonymkode: 196ba...456

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er denne ukjente onkelen? Kan det være mulig at han eller hans familie er på Facebook? 

Jeg har en venninne som fant fjerne slektninger i utlandet via Facebook. Forespørselen hennes ble delt - og delt - og delt. Til slutt dukket det opp på riktig sted! 

Anonymkode: e6fd1...ee6

AnonymBruker
Skrevet

Støtter forøvrig tipset om Frelsesarmeen. De fant min bestefar (som dessverre hadde dødd 1 måned før jeg satt i gang etterlysningen). 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familien min leter etter en bror som min mormor adopterte bort, og aldri snakket om før hun døde. Vi fant papirer på guttens adopsjon, men det står ingenting om hvem han ble adoptert bort til (dette er pga loven som gjør at foreldre ikke kan finne deres biologiske barn). 

Nå har det gått nesten 8 år siden vi fant ut at min far og hans søsken har en ukjent bror, men har ikke funnet han. Vi har prøvd avisa, fått navn o.l, vi vet fødselsdatoen hans osv. Privatetterforsker er alt for dyrt (kan koste opp i mot 30.000 kr!)

Det er så innmari kjipt at en person vi må bruke år på å finne, kan en privatetterforsker bruke maks ett døgn på å finne. Så er det noen tips vi kan bruke? Noen som har funnet igjen en tapt slektning uten å bruke privatetterforsker? 

På forhånd takk for svar :) 

Adopsjonslovgivningen er slik at det er den adoptere som må ønske å finne dere. Dere har ingen rettigheter i forhold til å finne han eller info om den bortadopterte. 

Kontakt fylkesmannen enten der du bor, eller der barnet ble bortadoptert. Så får du samme svaret som over. 

Anonymkode: 05a73...009

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Skal sende mail nå.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er denne ukjente onkelen? Kan det være mulig at han eller hans familie er på Facebook? 

Jeg har en venninne som fant fjerne slektninger i utlandet via Facebook. Forespørselen hennes ble delt - og delt - og delt. Til slutt dukket det opp på riktig sted! 

Han blir 50 år gammel i år. Vi har prøvd Facebook, uten hell. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke dere som familie til bortadoptert barn kan gjøre så mye her. Jeg skjønner at dere ønsker å finne han. Men hva om han ikke ønsker kontakt med dere? Hva om han ikke vet at han er adoptert engang? Må være helt tragisk å få vite dette av familien til den som har bortadoptert han i så fall. Et skikkelig sjokk,  selv om han nå er voksen. 

Jeg tenker at om han hadde ønsket kontakt med dere, så hadde vel han tatt kontakt. Det er en grunn til at det vernes om bortadopterte barn kontra de som adopterer bort. 

Anonymkode: b3e22...ac7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Adopsjonslovgivningen er slik at det er den adoptere som må ønske å finne dere. Dere har ingen rettigheter i forhold til å finne han eller info om den bortadopterte. 

Kontakt fylkesmannen enten der du bor, eller der barnet ble bortadoptert. Så får du samme svaret som over. 

Anonymkode: 05a73...009

Det er kun biologiske foreldre og søsken som ikke har rett til å finne han, utifra det jeg har forstått. 

http://www.frelsesarmeen.no/no/vart_arbeid/ettersokelsesarbeidet/hoyre_kolonne/arbeidet_vart/Kan+vi+hjelpe+deg%3F.b7C_wRfQXb.ips#content

"

Saker vi ikke tar

Selv om Frelsesarmeen gjerne vil hjelpe alle søkere, er det endel saker det ikke er mulig å ta opp.
For eksempel:

• Søker under 18 år
  • Venner utenfor Skandinavia
  • Biologiske foreldre eller søsken kan IKKE søke etter bortadopterte
  • Arv (gjelder utlandet)
  • Slektgranskning

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke dere som familie til bortadoptert barn kan gjøre så mye her. Jeg skjønner at dere ønsker å finne han. Men hva om han ikke ønsker kontakt med dere? Hva om han ikke vet at han er adoptert engang? Må være helt tragisk å få vite dette av familien til den som har bortadoptert han i så fall. Et skikkelig sjokk,  selv om han nå er voksen. 

Jeg tenker at om han hadde ønsket kontakt med dere, så hadde vel han tatt kontakt. Det er en grunn til at det vernes om bortadopterte barn kontra de som adopterer bort. 

Anonymkode: b3e22...ac7

Han vet at han er adoptert, da han prøvde å ta kontakt med min mormor før hun døde. Jeg vet ikke om han vet om oss (hans halvsøsken og onkelbarn), men det er alltid verdt et forsøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sette inn " etterlysning" på div sider. Eks slektsforskningsider. Du kan sende brev til fylkesmannen, som videreformidler brev fra dere til han? Sett inn etterlysning på div sider på fb. Eks de sidene som har" vi som er oppvokst i xx by. Om du har eks fornavnet i annonsene og fødselsdato, så kan det være noen som kjenner en " Nils" som er født 17 mars i det året.

Anonymkode: ae138...5f1

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vet at han er adoptert, da han prøvde å ta kontakt med min mormor før hun døde. Jeg vet ikke om han vet om oss (hans halvsøsken og onkelbarn), men det er alltid verdt et forsøk. 

Da heier jeg på dere! Tipper han hadde blitt glad.

Anonymkode: aba84...da2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da heier jeg på dere! Tipper han hadde blitt glad.

Anonymkode: aba84...da2

Takk! :) Jeg håper han blir glad. Vi har et stort ønske om å bli kjent med han, hvis han selv vil det. 

TS

Gjest ClickB4it
Skrevet

Ta kontakt med Foreningen Adopterte: www.adopterte.no

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men har dere søkt navnet og fødselsdato opp mot hverandre? Han har kanskje ikke samme etternavn, men hvis dere har fornavnet som du sier, så kan du jo finne alle menn født i 1965-66 ved det navnet. Da har du ihvertfall begrenset søket betydelig. 

Anonymkode: 10547...89b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dumt spørsmål, men har dere søkt navnet og fødselsdato opp mot hverandre? Han har kanskje ikke samme etternavn, men hvis dere har fornavnet som du sier, så kan du jo finne alle menn født i 1965-66 ved det navnet. Da har du ihvertfall begrenset søket betydelig. 

Vi vet ikke noe navn, dessverre. Vi vet bare at han er født en viss dato i 66' (for å ikke gi for mye opplysninger, utelater jeg fødselsdato). Hvordan kan man søke opp alle menn født den datoen/året?

Jeg har prøvd å ringe adopsjon.no, uten spesielt hell. Vi har ingen rettigheter, noe som er fryktelig kjipt. Jeg håper virkelig at han vil sette pris på at vi har prøvd å iherdig og finne han. Vi er veldig familieorienterte alle sammen, og han ville blitt tatt i  mot med åpne armer :) 

Takk for tips og svar! TS

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet ikke noe navn, dessverre. Vi vet bare at han er født en viss dato i 66' (for å ikke gi for mye opplysninger, utelater jeg fødselsdato). Hvordan kan man søke opp alle menn født den datoen/året?

Jeg har prøvd å ringe adopsjon.no, uten spesielt hell. Vi har ingen rettigheter, noe som er fryktelig kjipt. Jeg håper virkelig at han vil sette pris på at vi har prøvd å iherdig og finne han. Vi er veldig familieorienterte alle sammen, og han ville blitt tatt i  mot med åpne armer :) 

For å være på den sikre siden: adoprterte.no og adopsjon.no er to forskjellige instanser. Foreningen adopterte er en forening av, med og for norskadopterte. Du skal ikke se bortifra at noen der kjenner (til) onkelen din, eventuelt kan peke deg i retning noen som kan hjelpe deg.

Anonymkode: f2130...2e4

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv birthday.no eller skattelister.

Dere kan også se i aviser om noen har satt inn en gratulasjons-annonse for ham. Det er vel ganske vanlig når man fyller 50. Biblioteket hjelper dere med å finne gamle aviser. 

Til informasjon er adopsjonssaker stengt i 100 år. Det er kun den adopterte selv som har rett på opplysninger om saken. 

Anonymkode: 1cc72...e8c

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, sto i hi at "Vi har prøvd avisa, fått navn o.l, vi vet fødselsdatoen hans osv. " regnet dette med at du hadde navnet hans. Misforstod litt ser det ut som. 

Det finnes kanskje et fødselsregister hvor du kan lete? Skulle virkelig ønske at jeg kunne vært til hjelp. Når prøvde dere Facebook? Jeg kan ikke huske å ha sett noe på face ang en "savnet" mann på over 40år. Er flere som har fått face de siste årene. Mange bruker linked-in også. Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men jeg vet at mange i den alderen har det fremfor face. 

Lykke til! 

• 2 år senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for annonse.

Papirfly, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...