Gå til innhold

Kranglete om permisjon (barne og familiesenter)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er for tiden på et barne og familiesenter, ikke noen drømmesituasjon det da men skjønner jo hvorfor jeg er her (skal ikke gå inn på det, litt personlig) og er motivert for å jobbe med de som er her, Men av en eller annen grunn så er de ansatte her fryktelig kranglete på at jeg og barnet skal få hjem på permisjon. De mener at det betyr at jeg ikke er motivert for og være her, og derfor ikke tenker på barnet mitt. Jeg mener, hæ? Bare fordi jeg vil hjem og lade opp batteriene for å gjøre noe hyggelig, NETTOPP for å ha mer energi og overskudd til å være her og jobbe bedre. Prøver å si det til dem, men de er visst under inntrykk av at jeg er umoden og bare vil treffe venner og kjæreste osv fordi jeg er "ungdom". Så voksne vil ikke møte folk de da? De vil bare sitte et sted og sture og aldri finne på noe hyggelig? Og så er det jo også hyggelig for barnet mitt og være litt hjemme også, finne på hyggelige ting der (mye mer å finne på hjemme enn her, er jo ute i gokk uten tilgang til bil).

Har de virkelig rett til å nekte meg permisjon? Skal jeg være isolert fra alt og alle i nesten et halvår? Er jeg helt urimelig som vil litt hjem mens jeg har opphold her?

Anonymkode: c2582...e16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig å skjønne at du er umoden.

Jeg vinne blitt på mødrehjemmet om de ansatte anbefalte meg det.

Anonymkode: 77726...ce8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

er også verd å nevne at alle andre familier som jeg har sett være her har fått permisjon, så hvorfor jeg ikke skulle få det er litt beyond me

Skrevet

Det er vel en grunn for at du er der du er, og da kan det være greit å høre på de ansattes anbefalinger. Selv om "alle" andre har vært hjemme på permisjon så betyr ikke det at du er klar for det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

AT "alle andre får" er en argumentasjon som ikke hører hjemme blant voksne. De gjør vel en vurdering i hvert individuelt tilfelle, og har funnet ut at for barnet ditt og deg er det beste å ikke ha permisjon. 

Anonymkode: ca6e7...93a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De var visst kranglete til ei som bodde her før og , men hun fikk og det gikk fint.

Jeg mener ikke at jeg automatisk skal få fordi "alle" får, men de har ikke gitt noen særlig grunn til at jeg ikke skal få annet enn at de føler jeg er umotivert, men alle de andre som har fått permisjon/vil ha permisjon er ikke umotivert? Jeg syns bare logikken er litt dårlig og at de ikke har gitt meg noen grunn. Er snakk om helg når det uansett ikke er noe opplegg her på huset. Dette er fordi jeg skal få MER energi og være i bedre humør for å jobbe bedre her når det er opplegg. Det er for å kunne finne på hyggelige ting som å gå tur i skogen eller dra på lekeland med barnet mitt (får ikke gjort noe av det her).

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De var visst kranglete til ei som bodde her før og , men hun fikk og det gikk fint.

Jeg mener ikke at jeg automatisk skal få fordi "alle" får, men de har ikke gitt noen særlig grunn til at jeg ikke skal få annet enn at de føler jeg er umotivert, men alle de andre som har fått permisjon/vil ha permisjon er ikke umotivert? Jeg syns bare logikken er litt dårlig og at de ikke har gitt meg noen grunn. Er snakk om helg når det uansett ikke er noe opplegg her på huset. Dette er fordi jeg skal få MER energi og være i bedre humør for å jobbe bedre her når det er opplegg. Det er for å kunne finne på hyggelige ting som å gå tur i skogen eller dra på lekeland med barnet mitt (får ikke gjort noe av det her).

Om det er "ute i gokk" som du skriver i første innlegg, skulle jeg tro det var veldig gode muligheter til å gå tur i skogen der også.. 

Ja, det kan godt hende de anser deg som umotivert, mens de andre ikke blir ansett som umotivert. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men det er nettopp det det ikke er, er en del bilveier vedsiden av (men går ingen busser) så må gå ved bilvei for å komme meg til skogen, og er ganske høye farstgrenser så er litt ukomfortabel med det. 

Men hvorfor i alle dager gjør de det? Jeg er jo motivert for å jobbe med de tingene jeg sliter med, men jeg vil gjøre andre ting også sånn at jeg blir i bedre humør og får mer energi til og faktisk gjøre det som trengs. Jeg er jo med på alt av opplegg (aktivt, spør spørsmål og kommer med innspill osv). Men som sagt, de var sånn til ei som var her før og visstnok. Og hun var og motivert, så kan være de i utgangspunket er småkranglete til alle som vil ha permisjon, men så får de det til slutt likevel. Kan virke sånn

AnonymBruker
Skrevet

Og unnskyld meg, men er det umodent og ville gjøre hyggelige ting med barnet sitt? Ha venner på besøk hjemme når han har lagt seg? Slappe av litt i kjente omgivelser i blant? Jeg syns ikke det er umodent, alle foreldre (og mennesker) har behov for å hygge seg og kose seg og ha litt tid for seg selv, og litt tid med andre. Sånn er det bare.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere vært der frem til nå?

Jeg tenker at dere kan ha godt av å komme hjem til eget hjem og slappe av. Ha besøk, gjøre ting, men! Da må du og barnet være klare for det. Dette vet de som jobber der best. De kan jo dette, de er ikke vrange kun for å være slemme med deg. De har en grunn til det, men det er jo noe de burde snakke med deg om, og jobbe med deg om det, ikke bare nekte og ikke si noe om hvorfor.. Nå vet jeg ikke hvorfor du er der, men er det mulig at de kanskje vil at du skal ha en bedre omgangskrets, eller redd for å falle tilbake til uvaner?

Du og barnet er der sammen, kan du gjøre `hyggelige ting med sønnen din der? For eksempel skogstur, tur til fjæra, lekeplass osv.. Lek i skog og mark kan være kjempegøy for ett barn, kanskje det letter litt på ting?

Anonymkode: 7fedb...897

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og unnskyld meg, men er det umodent og ville gjøre hyggelige ting med barnet sitt? Ha venner på besøk hjemme når han har lagt seg? Slappe av litt i kjente omgivelser i blant? Jeg syns ikke det er umodent, alle foreldre (og mennesker) har behov for å hygge seg og kose seg og ha litt tid for seg selv, og litt tid med andre. Sånn er det bare.

Ingen har sagt det er umodent å ønske å hygge seg. Alle ønsker å ha det hyggelig. Det som derimot ER umodent, er å ikke ta inn over seg at man ikke alltid kan ha det hyggelig. Noen ting er viktigere enn andre, og må prioriteres før ren hygge. Jeg har mye mer lyst til å hygge meg ute i solen i dag enn å tilbringe dagen først på jobb, og deretter med å sitte inne i en klam idrettshall og se en haug mer eller mindre talentløse unger kaste rundt på en ball mens jeg blir påtvunget smalltalk av andre foreldre jeg over hodet ikke har noe lyst til å prate med. Men jeg er voksen og kan ikke skulke jobben, og å støtte oppunder mine barns fritidsinteresser er viktigere enn min egen hygge. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har dere vært der frem til nå?

Jeg tenker at dere kan ha godt av å komme hjem til eget hjem og slappe av. Ha besøk, gjøre ting, men! Da må du og barnet være klare for det. Dette vet de som jobber der best. De kan jo dette, de er ikke vrange kun for å være slemme med deg. De har en grunn til det, men det er jo noe de burde snakke med deg om, og jobbe med deg om det, ikke bare nekte og ikke si noe om hvorfor.. Nå vet jeg ikke hvorfor du er der, men er det mulig at de kanskje vil at du skal ha en bedre omgangskrets, eller redd for å falle tilbake til uvaner?

Du og barnet er der sammen, kan du gjøre `hyggelige ting med sønnen din der? For eksempel skogstur, tur til fjæra, lekeplass osv.. Lek i skog og mark kan være kjempegøy for ett barn, kanskje det letter litt på ting?

Anonymkode: 7fedb...897

Vi har vært her i to måneder, og det er nettopp det som er litt vanskelig. Har ikke bil her og må ha bil for å komme meg til de fleste steder, var fellestuter (der de ansatte kjørte oss) første tiden når det var eldre barn her og var kjempehyggelig. Men nå er det bare babyer og skjer liksom ikke noe lenger.  Jeg tenker vi er klare, men de virker kranglete uten å gi god grunn. Det er problemet. Er ikke noe med omgangskretsen min, er ikke her pga rus eller noe slikt.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har sagt det er umodent å ønske å hygge seg. Alle ønsker å ha det hyggelig. Det som derimot ER umodent, er å ikke ta inn over seg at man ikke alltid kan ha det hyggelig. Noen ting er viktigere enn andre, og må prioriteres før ren hygge. Jeg har mye mer lyst til å hygge meg ute i solen i dag enn å tilbringe dagen først på jobb, og deretter med å sitte inne i en klam idrettshall og se en haug mer eller mindre talentløse unger kaste rundt på en ball mens jeg blir påtvunget smalltalk av andre foreldre jeg over hodet ikke har noe lyst til å prate med. Men jeg er voksen og kan ikke skulke jobben, og å støtte oppunder mine barns fritidsinteresser er viktigere enn min egen hygge. 

Det kan jo virke sånn når jeg sier jeg bare vil hjem på permisjon en helg og at det er helt umodent... har vært her i to måneder. Og unnskyld meg, men er da ikke helt tjukk i hodet, skjønner at man ikke kan ha det hyggelig heletiden. Men hvordan ville du følt det om du ikke kunne møte folk du kjenner, gjøre ting du liker og koser deg med i 6 måneder? ... du får da tid når ungene sover til å gjøre litt koselige ting. Det gjør ikke jeg 1

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo virke sånn når jeg sier jeg bare vil hjem på permisjon en helg og at det er helt umodent... har vært her i to måneder. Og unnskyld meg, men er da ikke helt tjukk i hodet, skjønner at man ikke kan ha det hyggelig heletiden. Men hvordan ville du følt det om du ikke kunne møte folk du kjenner, gjøre ting du liker og koser deg med i 6 måneder? ... du får da tid når ungene sover til å gjøre litt koselige ting. Det gjør ikke jeg 1

Hva med å gjøre noe nyttig dersom du ikke kan endre situasjonen? Les fag, forbedre karakterer eller noe lignende?

Anonymkode: c4825...352

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har de sagt at du ALDRI kommer til å få permisjon, da? Du sier du har vært der i 2 mnd. Om du får avslag på permisjon NÅ, betyr da ikke at du må være der i 6 mnd uten å få det. 

Kan du ikke be folk om å komme på besøk til deg, da? Og kan du virkelig ikke finne ting å hygge deg med der du er? Her er det vel snakk om å gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg skjønner det er kjipt å ikke få være hjemme hos seg selv, med sine egne ting, og alt man er vant med, men nå er det nå en gang slik det er. 

• Liker 2
Gjest Fjotteri
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Delvis kan det være det. 

Jeg vet ingenting om hvorfor du er der, men det skal tungtveiende grunner til.

Generelt anser de deg som såpass ressurssvak forelder nå at du trenger tydelig veiledning- uten at jeg har mer informasjon om det.

Men-  jeg tror de ikke har tillit til deg enda. 

Aktiviteter jeg tror de synes er positive for barn er selvsagt turer i skog, og samvær med familie(med mindre familien din også er under diverse vedtak eller på noen måter har negativ innvirkning på deg/barnet).

Hvis jeg har forstått deg rett er du der for å lære å bli en ansvarlig mamma. 

Da tipper jeg de er "redde for" at du skal ha besøk av venner de mener har dårlig innflytelse, eller at det kanskje blir alkohol/andre ting involvert som ikke hører hjemme hos en forelder med ansvar for barn. Kanskje de har mistanke om at du selv ikke klarer ta rette avgjørelser på grunnleggende ting de mener du ikke er istand enda til å forstå problemet med. 

Derfor kan det være at de er skeptiske. 

Den dagen du viser ikke bare med ord, men også med handling- at du kan ta vare på barnet ditt på en god måte(det reflekteres gjennom hele livsstilen din, ikke bare småting) så slipper du all oppfølging. 

Kanskje du skal fokusere på barnets beste? De mener du har feil fokus som vil være sosial hjemme. Kanskje de tar feil, men er det så viktig?

Selv vi voksne foreldre uten noen oppfølging som regnes som "ressurssterke" må droppe en hel del ønskede prioriteringer når vi får barn. Det kan være at en må følge opp barnet ekstra mye ifbm helse eller andre behov- eller bare det faktum at nesten ingen foreldre har anledning til å være sosiale og sammen med venner mange helger. 

Det er selvsagt ikke helt sammenlignbart, men mange foreldre må altså prioritere hardt pga barn. 

Dette blir din prioritering, og du gjør det for barnets skyld. 

Som mamma må du nå droppe krangler og irritasjon over at du mister frihet. Da gjør du det, inntil du har vist at du kan ta ansvaret. 

Du sier selv det er gode grunner til at du er der, og da synes jeg du skal ofre egne ønsker om tid med venner for ditt barns skyld. 

Du har resten av livet på å treffe venner og skape en bra hverdag for barnet ditt- men akkurat anses du for å være i en risikosone og under tvil på hvorvidt du klarer det ansvaret. 

Tenk på de negative konsekvensene om du ikke prioriterer rett. Det er milevis fra å være litt irritert for avslag om frihelg akkurat nå. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Fjotteri skrev:

Delvis kan det være det. 

Jeg vet ingenting om hvorfor du er der, men det skal tungtveiende grunner til.

Generelt anser de deg som såpass ressurssvak forelder nå at du trenger tydelig veiledning- uten at jeg har mer informasjon om det.

Men-  jeg tror de ikke har tillit til deg enda. 

Aktiviteter jeg tror de synes er positive for barn er selvsagt turer i skog, og samvær med familie(med mindre familien din også er under diverse vedtak eller på noen måter har negativ innvirkning på deg/barnet).

Hvis jeg har forstått deg rett er du der for å lære å bli en ansvarlig mamma. 

Da tipper jeg de er "redde for" at du skal ha besøk av venner de mener har dårlig innflytelse, eller at det kanskje blir alkohol/andre ting involvert som ikke hører hjemme hos en forelder med ansvar for barn. Kanskje de har mistanke om at du selv ikke klarer ta rette avgjørelser på grunnleggende ting de mener du ikke er istand enda til å forstå problemet med. 

Derfor kan det være at de er skeptiske. 

Den dagen du viser ikke bare med ord, men også med handling- at du kan ta vare på barnet ditt på en god måte(det reflekteres gjennom hele livsstilen din, ikke bare småting) så slipper du all oppfølging. 

Kanskje du skal fokusere på barnets beste? De mener du har feil fokus som vil være sosial hjemme. Kanskje de tar feil, men er det så viktig?

Selv vi voksne foreldre uten noen oppfølging som regnes som "ressurssterke" må droppe en hel del ønskede prioriteringer når vi får barn. Det kan være at en må følge opp barnet ekstra mye ifbm helse eller andre behov- eller bare det faktum at nesten ingen foreldre har anledning til å være sosiale og sammen med venner mange helger. 

Det er selvsagt ikke helt sammenlignbart, men mange foreldre må altså prioritere hardt pga barn. 

Dette blir din prioritering, og du gjør det for barnets skyld. 

Som mamma må du nå droppe krangler og irritasjon over at du mister frihet. Da gjør du det, inntil du har vist at du kan ta ansvaret. 

Du sier selv det er gode grunner til at du er der, og da synes jeg du skal ofre egne ønsker om tid med venner for ditt barns skyld. 

Du har resten av livet på å treffe venner og skape en bra hverdag for barnet ditt- men akkurat anses du for å være i en risikosone og under tvil på hvorvidt du klarer det ansvaret. 

Tenk på de negative konsekvensene om du ikke prioriterer rett. Det er milevis fra å være litt irritert for avslag om frihelg akkurat nå. 

Det er nettopp dette jeg også tenker. Det er nok en grunn til at du enda får avslag på permisjonen din. Det er i handlingen det ligger, og om de ansatte observerer at du ikke er klar for permisjon enda, så er du nok muligens ikke det. Stol på at de bare ønsker det beste for deg og ditt barn, og deres relasjon. Og du må ikke bli irritert og kranglete over at du mister friheten din, sånn er det å få barn uansett. Man mister litt av friheten sin, og kan ikke alltid gjøre som man vil. 

Anonymkode: 7ee31...058

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...