Gå til innhold

Kjøpe nye strenger til gitar.. hjelp!

Ipåsan

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg har lyst til å lære meg å spille gitar, og har en gammel klassisk/kassegitar etter moren min.. Den er sikkert 10 år eller noe. Men så er flere av strengene ødelagt/skadet.. Så jeg er nødt til å kjøpe nye, et sett med 6 strenger. Det er 3 nylonstrenger og 3 stål/metallstrenger. Jeg har ingen peiling på gitar eller tilbehør, så om noen vet hvor jeg kan få kjøpt det fra, evt kan anbefale et sett med strenger, hadde det vært supert! :) Og går det greit å sette på nye strenger selv? 

På forhånd takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta med gitaren til en butikk som selger gitarer, så hjelper de deg. Å sette på strenger selv går helt fint, men de kan sikkert vise deg det i musikkbutikken.

Anonymkode: 4aa57...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk :) Nærmeste musikkbutikk ligger 4 timer unna med bil, så jeg vil helst bestille på nett.. Men jeg aner ikke hvilke strenger, eller hva de skal koste ca. Si ifra om noen vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Strenger finnes i alle utgaver og alle prisklasser.

Det virker som du skal ha et alminnelig sett nylonstrenger, det vil si at det er tre strenger i nylon, og tre strenger (bassene) som er i metall spunnet på en nylonkjerne. I riktig gamle dager ble strengene laget av sautarm.

Et greit sett koster rundt hundrelappen. Virker som disse er helt greie til ditt bruk:

www.gitarhuset.no/produkter/strenger/til-kl-gitar-nylonstrenger/d-addario/d-addario-ej27n-klassiske-gitarstrenger-150705-p0000001394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2016 at 11.14, Ipåsan skrev:

Hei :) Jeg har lyst til å lære meg å spille gitar, og har en gammel klassisk/kassegitar etter moren min.. Den er sikkert 10 år eller noe. Men så er flere av strengene ødelagt/skadet.. Så jeg er nødt til å kjøpe nye, et sett med 6 strenger. Det er 3 nylonstrenger og 3 stål/metallstrenger. Jeg har ingen peiling på gitar eller tilbehør, så om noen vet hvor jeg kan få kjøpt det fra, evt kan anbefale et sett med strenger, hadde det vært supert! :) Og går det greit å sette på nye strenger selv? 

På forhånd takk for svar! :) 

Etter du har fått strengene dine, så anbefaler jeg og se en youtube video om hvordan du tar en liten overhaling av gitaren. Etter 10 år som veggpynt har den sikkert mye støv og fett samlet rundt båndene. Skal du bytte strenger er dette en bra mulighet og rengjøre gitaren på. Samme gjelder med hvordan du fester strengene på stemmeskruene. Er veldig vondt og bli pisket av en streng som løsner. Auau :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...