AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #1 Skrevet 27. april 2016 Det skjedde så fort. Nå ser jeg at han begynner å bli rund i kinnnene og mage blir større og større. Han spiser bare en type pålegg, det går mye i ost og smør. Masse smør. Han spiser smør med alt. Melk også. Et par glass hver dag. Han spiser ikke frukt og bare gulerot og agurk av grønnsaker. Han trener også tre ganger i uken. Hva gjør at barna legger på seg og hva er lurt å gjøre ? Anonymkode: 04eb0...5b3
blomst12 Skrevet 27. april 2016 #2 Skrevet 27. april 2016 Hvis han trener tre ganger i uka så står det vel ikke på at han ikke er aktiv. Slik du beskriver kostholdet så er det jo enormt forbedringspotensiale. Fett er vel og bra,men alt med måte. Har du prøvd og snakke med han? Følet han på dette selv? Det beste du kan gjøre er og ta grep nå før det kommer for langt. Barn trenger et godt kosthold for og utvikle seg,og det er jo foreldres ansvar og følge opp. Kanskje helsestasjonen eller fastlegen har noe tips? Lykke til, er bra du vil ta tak i det 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #3 Skrevet 27. april 2016 Feil kosthold og hormoner. Ungen beveger seg nok ikke like mye som før heller (3 dager trening er ingenting mot konstant lek på skolen og fritid) Anonymkode: def62...ffd
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #4 Skrevet 27. april 2016 Bytt ut smør med margarin. Det smaker ikke godt, ergo problem løst Anonymkode: d0481...a47 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #5 Skrevet 27. april 2016 Har han tilgang på småpenger, eller har vennene hans? Utrolig mange unger som er innom butikken daglig og kjøper godteri etter skole/trening uten at foreldrene er klar over det. Anonymkode: 20b36...982 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #6 Skrevet 27. april 2016 Hva spiser dere som familie da? Middag osv? Høres ut som dere bør jobbe med hele familiens kosthold og grenser om han får bestemme seg for å kun spise agurk og gulrot! han er 12år, det er klart at han er sulten og derfor spiser masse, men dere som foreldre må legge til rette for at det han spiser er sunt og mettende. Jeg tror ikke så mye på å bare snakke med han! Her må dere inn på banen, og vise han hvordan dette er, med å spise bedre alle sammen, og lære mens dere gjør dette. For eksempel få han med i matlagingen (Da kan man for eksempel lære forskjellen på smør og margarin), lag havregrøt til frokost med frukt i. Grove pannekaker osv som han ikke kan ta smør på. Lag hjemmelaget brød og mer pålegg. Anonymkode: 4556c...4a7 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #7 Skrevet 27. april 2016 Jeg spiste godteri og drakk brus som bare det etter skolen og frem til mamma kom hjem fra jobb. Har dere mye snacks liggende? Anonymkode: e3ba0...ebf 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #8 Skrevet 27. april 2016 Jeg lagde med "kake" med flere lag brødskive med sjokoladepålegg mellom i den alderen når jeg skjøt opp i fart. Også i perioden rett etter skolen og før middag. Mamma ante ikke at jeg dyttet innpå et mellommåltid på 6-800 kcalorier ekstra pr dag. Anonymkode: 74005...261 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #9 Skrevet 27. april 2016 Har selv en 12 åring som plutselig går opp og ned i vekt. Han har normalt kosthold, foretrekker frukt fremfor godterier så vil tro at det er litt hormoner/pubertet med i bildet siden han alltid har vært veldig slank. Det virker som han strekker seg litt etter hver gang han legger på seg. For øyeblikket er han slank, mens rundt juletider var han rundere i kjakene. Men, hvis det er sånn at sønnen din går sakte men sikkert opp i vekt uten å gå ned når han strekker seg, så ville jeg tatt en prat med han angående kosthold. Uten å såre han på noe vis, men forklare han at nå som han snart er i puberteten så er det viktig at man spiser sunt slik at man vokser og blir sterk. Anonymkode: 66051...674
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #10 Skrevet 27. april 2016 Vi spiser helt vanlige middager. Laks, poteter, kjøttkaker, kylligfilet, taco på fredager osv. Faren er veldig glad i bus og det får drikke ungene i hele helgen selv om jeg er i mot det. De gjør det fordi far sier ok. Godteri spiser de fredager og lørdager. Det eneste som kan skje er at han spiser i skjul. De 2 andre søsken er altspisendevog mye mer aktive. I det siste har jeg merket at han gomler maten i seg . Eks. Han kan spise 5 store poteter til middag med smeltet smør ts Anonymkode: 04eb0...5b3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #11 Skrevet 27. april 2016 Kroppen forbereder seg på puberteten. For at puberteten skal komme igang, må guttene ha en viss fettprosent. Det er vanlig at de legger på seg en del før de strekker seg (mye på kort tid). Anonymkode: f1293...cd1 5
sonush Skrevet 27. april 2016 #12 Skrevet 27. april 2016 Uansett hva du gjør, vær forsiktig med hvordan du formulerer seg. Han er i en alder hvor det skal ikke så mye til for å utvikle spiseforstyrrelser. Prøv å gå over til sunn mat uten at han får inntrykk av at du kaller han feit. For all del unngå å kalle han noe sånt i ren frustrasjon. Har litt erfaring med barn med spiseforstyrrelser på jobb, og er derfor over middels interessert i å skåne de for kommentarer. Jeg sier ikke at du gjør det, men bare ber deg som å være forsiktig. 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #13 Skrevet 27. april 2016 Var også sulten i den alderen, blandet smør og sukker som jeg spiste 😯 Ble ikke tykk av den grunn, hadde nok bare behov for å legge på meg før vokseperioder. Kan det være noe slikt her også? At gutten har planer om å vokse som ugress? Anonymkode: 6da8b...96a 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #14 Skrevet 27. april 2016 Masse smør må først og fremst erstattes med et tynt lag mykt smør (jo mykere eller mer rennende fett er i kjøleskap, jo sunnere er det) fordi masse smør er veldig farlig for blodårene. Det legger seg plakk inni med farlig kolesterol og kan føre til hjerteinfarkt, hjerneslag, angina pectoris og blodpropper andre steder i kroppen. Med mindre han vil ha sånne ting kutter han på smøret. Flott at han trener, og få i han mer grønnsaker. Anonymkode: 0a596...605
♥Missy♥ Skrevet 27. april 2016 #15 Skrevet 27. april 2016 Hadde begynt med å se på kostvanene til hele familien. Brus hele helgen ok, dersom dere ikke vil endre dette, men lettbrus to av dagene. Godteri en av dagene, og kjøpt lettere varianter av ost og smør. Eventuelt kutte ut de usunne innkjøpene, slik at fristelsen ikke blir for stor. Og unngå mye usunt i skapene. Kutte ned på karboene ved middagsmåltidene, erstatte med fullkornsvarer og spe på med sunne grønnsaker. Det finnes massevis man kan ha isteden. Snakke med han og familien generelt om konsekvenser av usunt kosthold, og at dere alle kan gjøre grep uten fokus direkte på han. Finne en belønningsmåte dersom det blir vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #16 Skrevet 27. april 2016 Bare vær så snill og ikke bytt til margarin. Smør er absolutt bedre. Anonymkode: 14b5e...ae0
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #17 Skrevet 27. april 2016 Her må hele familien endre kosthold. Ikke få han til å føle at HAN er problemet. Få far med på laget og presenter det som om VI som familie skal spise sunnere... Anonymkode: 667b4...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2016 #18 Skrevet 27. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her må hele familien endre kosthold. Ikke få han til å føle at HAN er problemet. Få far med på laget og presenter det som om VI som familie skal spise sunnere... Anonymkode: 667b4...c2a Hallo.. det har jo blitt nevnt allerede. Trenger ikke gjenta det andre har sagt, vel?? Anonymkode: 2679c...b0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå