Gå til innhold

Hva er symptomene på HIV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet sjansen er liten, men jeg har i løpet av siste halvåret hatt ubeskyttet analsex med to menn. Jeg er kvinne. Testet meg for klamydia en måned siden, negativ test. Men har ikke testet meg for hiv. Hva er symptomene? Har vært mer syk siste halvåret... 

Anonymkode: 638ee...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

HIV har ingen symptomer, det er en latensfase, som kan vare i 7-10 år før det utvikler seg til aids. Imidlertid får nen smittede et influensalignende syndrom (ARC - aids-related comlex) ved serokonversjonen, ca. 6 uker etter smitte (noe varierende). Noen kan ha kronisk forstørrede lymfeknuter, men normalt er det ingen symptomer.

Du kan ta en sikker HIv-test etter ca. 6 uker.

Hvis infeksjonen får utvikle seg til aids, er gjerne de første symtomet at man får gjentagne soppinfeksjoner i munnen, og hyppige små infeksjoner. Lungebetennelse kan være en faktor (pneumocystis jiroveci - tidligere kalt p. carinii). Ofte er det tannlegen som oppdager tilstanden, ved at han ser noen hvite, uregelmessige lesjoner på siden av tungen ("hårete" leukoplakier).

HIV er relativt lite smittsomt. Det er lurt å ta en test, men det er ikke noen umiddeobar grunn til å tro at du er smittet. Analsex øker risikoen for smitte betydelig når man er den mottagende part, men for at man skal smittes, må den andre parten nødvedigvis være bærer av viruset. Dt er det ikke så mange som er. Med mindre du kjenner til noen risikofaktorer hos de du har hatt sex med, er det liten grunn til å mistenke smitte. En test er aldri dumt, særlig for å få hodet til å slutte å kverne på disse tamkene.

Anonymkode: 36f59...7c7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig lurt å ha ubeskyttet analsex med fremmede, da....Kvalmt.

Hvorfor driver folk med dette, egentlig? Analsex er ikke normalt.. Konsekvensen av menneskets tankeløshet, er smittsomme sykdommer. Moder natur sier fra når menneskene tøyer strikken for langt.

Hiv smitter lettere ved analsex enn normal sex. 

Anonymkode: 6f715...0a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

HIV har ingen symptomer, det er en latensfase, som kan vare i 7-10 år før det utvikler seg til aids. Imidlertid får nen smittede et influensalignende syndrom (ARC - aids-related comlex) ved serokonversjonen, ca. 6 uker etter smitte (noe varierende). Noen kan ha kronisk forstørrede lymfeknuter, men normalt er det ingen symptomer.

Du kan ta en sikker HIv-test etter ca. 6 uker.

Hvis infeksjonen får utvikle seg til aids, er gjerne de første symtomet at man får gjentagne soppinfeksjoner i munnen, og hyppige små infeksjoner. Lungebetennelse kan være en faktor (pneumocystis jiroveci - tidligere kalt p. carinii). Ofte er det tannlegen som oppdager tilstanden, ved at han ser noen hvite, uregelmessige lesjoner på siden av tungen ("hårete" leukoplakier).

HIV er relativt lite smittsomt. Det er lurt å ta en test, men det er ikke noen umiddeobar grunn til å tro at du er smittet. Analsex øker risikoen for smitte betydelig når man er den mottagende part, men for at man skal smittes, må den andre parten nødvedigvis være bærer av viruset. Dt er det ikke så mange som er. Med mindre du kjenner til noen risikofaktorer hos de du har hatt sex med, er det liten grunn til å mistenke smitte. En test er aldri dumt, særlig for å få hodet til å slutte å kverne på disse tamkene.

Takk for fint svar.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor driver folk med dette, egentlig? Analsex er ikke normalt.. Konsekvensen av menneskets tankeløshet, er smittsomme sykdommer. Moder natur sier fra når menneskene tøyer strikken for langt.

Fordi du har aldri gjort en feil?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar.

Det har jeg ikke sagt. Alle gjør feil i blant. Men analsex og opplagt smitterisiko har jeg i alle fall holdt meg unna. Det er ikke bare smitterisiko som er grunnen til at jeg har avstått fra det, men analsex byr meg såpass mye i mot, at det har ikke falt meg inn å ha det. Fordi analsex er avskyelig.

Men ta nå en hiv test om noen uker, og ta lærdom av dette. Sett grenser og lev anstendig heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke sagt. Alle gjør feil i blant. Men analsex og opplagt smitterisiko har jeg i alle fall holdt meg unna. Det er ikke bare smitterisiko som er grunnen til at jeg har avstått fra det, men analsex byr meg såpass mye i mot, at det har ikke falt meg inn å ha det. Fordi analsex er avskyelig.

Men ta nå en hiv test om noen uker, og ta lærdom av dette. Sett grenser og lev anstendig heretter.

Du har rett til å mene hva du vil, men dine utsagn her er krenkende og unødvendige. Om man vil si noe om risikoadferd og hva man utsetter seg for, kan man gjerne si det på måte som er ivaretagende og konstruktiv, i stedet for å gå i strupen på folk.

Dette kunne du ha holdt deg for god til.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett til å mene hva du vil, men dine utsagn her er krenkende og unødvendige. Om man vil si noe om risikoadferd og hva man utsetter seg for, kan man gjerne si det på måte som er ivaretagende og konstruktiv, i stedet for å gå i strupen på folk.

Dette kunne du ha holdt deg for god til.

Ja, alt oppfattes jo som krenkende i dag. Folk tåler ikke å høre realistiske og direkte meninger lenger. I stedet skal alt pakkes inn og være pedagogisk riktig. Sukk!  Hva er det som er så ukonstruktivt med å forsøke å advare folk mot risikoadferd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alt oppfattes jo som krenkende i dag. Folk tåler ikke å høre realistiske og direkte meninger lenger. I stedet skal alt pakkes inn og være pedagogisk riktig. Sukk!  Hva er det som er så ukonstruktivt med å forsøke å advare folk mot risikoadferd?

Å si at analsex er avskyelig er ikke å advare folk mot risikoadferd.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å si at analsex er avskyelig er ikke å advare folk mot risikoadferd.

Jo, fordi avskyelige handlinger og risikoadferd er tett knyttet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler om etikk. Når noen har utvist risikoadferd trenger de ikke moralisering når de ber om hjelp. Du advarer dessuten ikke, men moraliserer. Advarsler gir man FØR risikoadferden - ikke som hovering og skinnhellighet i etterkant. Ts er nok fullstendig klar over at det hun har gjort ikke var spesielt lurt, og det er ikke moralprekener hun trenger for å komme seg videre.

Du har ikke noe poeng i det hele tatt, og burde be ts om unnskyldning.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner at det ikke er analsex i seg selv om gir HIV, eller henger du ikke helt med? Og ikke alle kan være like pertentlig som deg, heldigvis! Analsex er ikke avskyelig, det er gøy å utforske hverandre og utforske sex. 

Men til TS: du kan ha milde symptomer i starten (etter noen uker), og da gjerne i form av lettere sykdom, feber, nedsatt matlyst ect. Når dette går over så kan det går mange år før du får symptomer igjen. Når du skriver at du har vært mye syk det siste halvåret tror jeg derfor det ligger andre grunner enn HIV i det. Kanskje du mangler noen vitaminer eller noe?

Det er uansett smart å teste for kjønnsykdommer etter tilfeldige sexpartnere, så ta en tur til legen likevel. Og for å roe nervene (om du er bekymret for HIV), så ber du om en sånn test også. Jeg gikk også med en sånn angst inni meg en gang, selv om jeg egentlig skjønte at det var ubegrunnet, men jeg klarte ikke å legge bekymringene fra meg før jeg fikk tatt en test som viste at jeg ikke hadde HIV. Og jeg er ganske sikker på at du kan senke skuldrene, ingenting tyder på at du har blitt smittet med HIV :) 

Anonymkode: 44a34...60b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er ikke analsex, det at hun ikke brukte kondom er problemet. Og analsex er ikke så farlig bare man vet hva man driver med. I en perfekt verden hadde alle brukt kondomer med tilfeldige partnere, men nå har det seg slik at flere titalls personer får påvist klamydia i Norge... Hver dag. Hiv er ikke den kjønnssykdommen jeg hadde bekymret meg mest over, men det er definitivt den verste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det når foreldre føder syke barn? Hva er det moder natur prøver å si da?

Anonymkode: a61cc...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det når foreldre føder syke barn? Hva er det moder natur prøver å si da?

Anonymkode: a61cc...b2c

Hva betyr det når en anonym bruker kommer med uriktig info og presenterer det på krenkende måter? Hva er det moder natur prøver å si da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet sjansen er liten, men jeg har i løpet av siste halvåret hatt ubeskyttet analsex med to menn. Jeg er kvinne. Testet meg for klamydia en måned siden, negativ test. Men har ikke testet meg for hiv. Hva er symptomene? Har vært mer syk siste halvåret... 

Når du får symptomer på HIV så får du infeksjoner både med bakterier og sopp i mengder og omfang som er uvanlig å få uten HIV viruset i kroppen. Det kan gå tid fra smitte og til du får symptomer på at HIV virueset er i kroppen. Gå og test deg og bruk kondom. HIV smitte er ikke noe du gambler med. 

Anonymkode: a0a53...144

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar.

Vedkommende har sikkert ikke satt livet på spill. Hvorfor brukte dere ikke beskyttelse?

Anonymkode: 66760...188

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner at det ikke er analsex i seg selv om gir HIV, eller henger du ikke helt med? Og ikke alle kan være like pertentlig som deg, heldigvis! Analsex er ikke avskyelig, det er gøy å utforske hverandre og utforske sex. 

Og konsekvensen av "å ha det gøy" , som du sier, er å pådra seg smittsomme kjønnssykdommer og HIV. Ja ja, dersom det er så viktig for deg å utforske abnorm sex, så kjør nå for all del på. Det er ikke jeg som må leve med de etterfølgende sykdommene. Problemet er at dere som driver på sånn, kan spre det videre til uskyldige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HIV kan ha symptomer som nevnt over, men som oftest er det ingen av betydning så lenge det ikke har utviklet seg til AIDS. 

Det eneste alternativet er å teste seg. Noe jeg for så vidt mener man skal gjøre uansett, som seksuelt aktiv voksen. Det er ikke verre enn at man tar både urinprøve og blodprøve hos legen og ber dem sjekke for alt. Ser ikke poenget med å droppe enkelte sykdommer når man først er hos legen. 

Anonymkode: 4d26e...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HIV kan ha symptomer som nevnt over, men som oftest er det ingen av betydning så lenge det ikke har utviklet seg til AIDS. 

Det eneste alternativet er å teste seg. Noe jeg for så vidt mener man skal gjøre uansett, som seksuelt aktiv voksen. Det er ikke verre enn at man tar både urinprøve og blodprøve hos legen og ber dem sjekke for alt. Ser ikke poenget med å droppe enkelte sykdommer når man først er hos legen. 

Jo - prognosen avhenger av hvor tidlig man får startet behandling. Selv om man er symptomfri.

Jeg bemerker forøvrig at det ikke er alle smittede som opplever ARC ("influensaen" som kommer noen uker etter smittetidspunktet). 

Det er allikevel svært liten grunn til å tro at ts er smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo - prognosen avhenger av hvor tidlig man får startet behandling. Selv om man er symptomfri.

Jeg skrev det er "ingen symptomer av betydning" som i at det sjelden er så åpenbare symptomer at enhver HIV-smittet ville merket det umiddelbart og gjenkjent det som HIV. Selv om man har symptomer kan disse også være symptomer på andre ting.

Jeg skrev ikke "ingen av betydning" som i at HIV-smitte ikke betyr noe så lenge man ikke har symptomer! Gikk utifra at alle forstår at man selvsagt skal teste seg og få behandling så tidlig som mulig. Det er åpenbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...