Gå til innhold

Vikar: avspasering og overtid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Spm. Nr. 1: jeg jobber fast 30% i kommunen (pleie og omsorg) i turnus. I sommer skal jeg jobbe bort i mot 100% der. Jeg skal altså jobbe 70% som vikar. Sommerturnusen min er klar, og jeg er satt opp på vaktene mine. Spm. er om jeg kan avspasere vakter hvor jeg er vikar? (Dersom det passer for arb.giver selvsagt, men vil ikke spørre hvis det ikke er lov)

spm. Nr. 2: som følge av innstramminger i kommunen har jeg selv ansvar for å gi beskjed til mine ledere (har 2 stk, en på primæravdelinga mi og en avdeling hvor jeg er vikar) hvis jeg nærmer meg overtid en uke. Dette glemte jeg ut og får overtid denne uka siden jeg sjonglerer mellom 2 ledere og arbeidsplasser - dog begge i kommunen. Jeg lurte da på om jeg kan sette en vakt i timebanken og dermed slippe overtid? 

For å si det enklere, får jeg overtid for reell arbeidstid eller for arbeidstiden jeg krever betalt for? 

Anonymkode: f4d68...983

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan avspasere vakter etter avtale med arbeidsgiver.

Du kan sette vakt i timebanken, men kan bli pålagt overtid av avd. leder

Endret av MaestroR
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, MaestroR skrev:

Du kan avspasere vakter etter avtale med arbeidsgiver.

Du kan sette vakt i timebanken, men kan bli pålagt overtid av avd. leder

Takk for svar. Kan jeg avspasere vakter som ikke står i min originale turnus også? 

Jeg skal jobbe overtid men det vil ikke leder (pga kutt i kommunen). Mente da at dersom jeg setter en vakt i timebanken vil overtiden forsvinne og jeg ikke får overtid på lønningen? 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kan jeg avspasere vakter som ikke står i min originale turnus også? 

Jeg skal jobbe overtid men det vil ikke leder (pga kutt i kommunen). Mente da at dersom jeg setter en vakt i timebanken vil overtiden forsvinne og jeg ikke får overtid på lønningen? 

Normalt sett kommer det jo an på om man jobber utover normalarbeidstid eller ikke, som følge av alt arbeidet på et gitt arbeidssted. Om det er i kommunen så er det mulig arbeidstiden på begge arbeidsplasser samordnes. 

Det skal etter det jeg vet ikke spille noen rolle om overskytende timer skjer på normalturnus eller vikarturnus, så lenge man går over normal arbeidstid så vil det kunne defineres som overtid. Men husk at overtid i tillegg må være pålagt av arbeidsgiver, det er kun da du får definert det som overtid. Om det ikke godkjennes overtid så blir det i så fall fleksitid. Så hvis arbeidsgiveren din nekter så vil det nødvendigvis ikke bli overtid, men en ekstra fleksitidstime du setter på timekontoen. I så fall faller jo også overtidsbetaling nødvendigvis bort siden det ikke er definert som overtid (overtidsbetaling får man kun for godkjent overtid). Og så må man avspasere når det passer. 

Min erfaring er at en bør være nøye på hvor mange timer man godtar å ha få fleksitidskonto på arbeidsplasser der ingen ledere ønsker å godkjenne bruke av overtid. Sørg også for å få på plass ordninger som gjør at du faktisk får avspasert! Du vil møte argumenter som "passer ikke nå", "behøver deg så du kan dessverre ikke avspasere" osv. og antall fleksitidstimer baller seg fort på. Får man for mange av dem slettes overskytende fleksitidstimer ved årets slutt (ganske vanlig at man ikke kan overføre mer enn ca 40 timer fleksitid til neste år), og man vil med andre ord ha jobbet gratis. Ikke finn deg i det.  

For å si det enkelt og som et svar på den siste linja i åpningsinnlegget ditt: Du får eventuelt betalt for reell arbeidstid som overskyter normal arbeidstid (ihht. lovverk eller tariffavtale), men bare om overtiden er godkjent på forhånd. Hvis ikke blir den overskytende arbeidstiden per definisjon ekstra fleksitid. 

Anonymkode: 0dded...9d6

Skrevet
Den ‎27‎.‎04‎.‎2016 at 13.09, AnonymBruker skrev:

Det er korrekt som han sier, men du kan avtale å sette inn overtid i timebanken dvs. at når du jobber en time setter du inn 1, 5 timer i timebanken  (2 timer på søndag)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...