AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #1 Skrevet 26. april 2016 Jeg er i den situasjon at barnefar forlot meg da baby var syv uker. Baby er nå åtte måneder, og far ønsker samvær. Han har ikke sett barnet siden han forlot oss, og vi har et SVÆRT dårlig samarbeidsklima. Mekling er utført, uten hell. Han ønsker å gå rett på samværsavtale for større barn, vil ikke ha korte og hyppige samvær. For å imøtekomme han litt, vurderer jeg å foreslå en overnatting i uken. Problemet er at jeg VET at han ikke kommer til å opprettholde rutiner som jeg har jobbet så hardt for å få på plass. Hvis baby er vrien å legge, kommer han bare til å la han være våken, det er jo så koselig at baby er våken når han først har han, sånn tenker han. Og da blir det bare hyl og skrik de neste nettene på meg. Vil det virke helt psyko å kreve at han facetimer meg og viser at baby sover f.eks 30 min etter leggetid? Eller er et slikt krav noe han kan bruke mot meg senere? Anonymkode: 3ea6c...44e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #2 Skrevet 26. april 2016 Han kan ikke starte med overnattingsamvær. Han er jo en totalt ukjent for barnet! 😳 Først av alt må han bli kjent med barnet og ha en rolig tilvenning. Ingen meklere eller advokater kan finne på å si noe annet. Anonymkode: cfb3d...0c4 7
Zienna Skrevet 26. april 2016 #3 Skrevet 26. april 2016 Ja, det er altfor kontrollerende. Du kan ikke forvente at den andre forelderen gjør ting akkurat slik som du gjør. Leser at samarbeidet ikke er godt, men prøv å gi ham gode råd likevel. Tar han dem ikke, må du akseptere. Tross alt må det være fint at barnet får bli kjent med faren sin, omsider. Er enig i de som skriver her at overnatting må skje via gradvis tilnærming. Et barn på 8 mnd vet hvem som er kjent og hvem som ikke er. Barnet må blir kjent med far før overnatting skjer. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #4 Skrevet 26. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kan ikke starte med overnattingsamvær. Han er jo en totalt ukjent for barnet! 😳 Først av alt må han bli kjent med barnet og ha en rolig tilvenning. Ingen meklere eller advokater kan finne på å si noe annet. Anonymkode: cfb3d...0c4 Jeg vet at han ikke kan starte med overnatting. Poenget er at jeg ville "sukre pillen" ved å si at dersom hyppige, korte samvær går greit i en 4 ukers periode, kan vi prøve med overnatting. Anonymkode: 3ea6c...44e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #5 Skrevet 26. april 2016 Stakkars lille baby... Er du sikker på at dette er en god ide?? Anonymkode: 13092...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #6 Skrevet 26. april 2016 6 minutter siden, Zienna skrev: Ja, det er altfor kontrollerende. Du kan ikke forvente at den andre forelderen gjør ting akkurat slik som du gjør. Leser at samarbeidet ikke er godt, men prøv å gi ham gode råd likevel. Tar han dem ikke, må du akseptere. Tross alt må det være fint at barnet får bli kjent med faren sin, omsider. Er enig i de som skriver her at overnatting må skje via gradvis tilnærming. Et barn på 8 mnd vet hvem som er kjent og hvem som ikke er. Barnet må blir kjent med far før overnatting skjer. Mener du seriøst at det er helt ok at en far har en 8-9 mnd gammel baby oppe til midnatt fordi det passer han, når mor som er alene, sliter daglig med å få barnet i seng til kl 19? Aner du hvor stor omveltning det blir i søvnmønster og hvor mye hyling det blir på mor de neste nettene? Anonymkode: 3ea6c...44e 3
strawberryjaw Skrevet 26. april 2016 #7 Skrevet 26. april 2016 Hadde ikke gått med på overnatting når barnet er så lite, og ikke kjenner pappaen sin. Faren til mitt barn er også slik. Nekter å ha hyppige, korte samvær (siden babyen var 5 mnd), og skal ha overnatting og hele annenhver helg. Dette fordi han mest sannsynlig ikke orker å bruke så mye av tiden sin på samvær. Det er en liten avstand mellom hvor vi bor. Jeg blånekta på det. Han holdt hardnakka på at SLIK skulle det blir for han kjente en som slik og sånn, osv. På Familievernkontoret hos oss sa de at de ikke anbefalte det når situasjonen var slik. Faren fikk altså ikke viljen sin, og orker ikke ha kontakt med barnet sitt nå. Barnet er 1,5 år nå. 2
Zienna Skrevet 26. april 2016 #8 Skrevet 26. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mener du seriøst at det er helt ok at en far har en 8-9 mnd gammel baby oppe til midnatt fordi det passer han, når mor som er alene, sliter daglig med å få barnet i seng til kl 19? Aner du hvor stor omveltning det blir i søvnmønster og hvor mye hyling det blir på mor de neste nettene? Anonymkode: 3ea6c...44e Nei. Men dette er jo noe mor tror vil skje, hun vet ikke. Derfor må hun snakke med far om leggerutiner og hva som er best for barnet. De aller fleste voksne ønsker at barna skal sove når det er normal sovetid. Må innrømme at jeg, som barnevakt og farmor, ikke har maktet å få barna til å roe seg før "langt på natt". Det ble omvelting i sovemønsteret, helt sikkert. Men jeg gjorde virkelig det beste jeg kunne.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #9 Skrevet 26. april 2016 23 minutter siden, Zienna skrev: Nei. Men dette er jo noe mor tror vil skje, hun vet ikke. Derfor må hun snakke med far om leggerutiner og hva som er best for barnet. De aller fleste voksne ønsker at barna skal sove når det er normal sovetid. Må innrømme at jeg, som barnevakt og farmor, ikke har maktet å få barna til å roe seg før "langt på natt". Det ble omvelting i sovemønsteret, helt sikkert. Men jeg gjorde virkelig det beste jeg kunne. Jeg vet jo at jeg kan snakke meg blå, han kommer til å gjøre nøyaktig som det passer han uansett. Han bare ER sånn. Akkurat som han på meklingen sa at mekleren kom med idiotiske anbefalinger som han ikke gadd å forholde seg til. Og det er noe annet med farmor, det er neppe en gang i uken at du legger barnebarna. Anonymkode: 3ea6c...44e 2
Zienna Skrevet 26. april 2016 #10 Skrevet 26. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo at jeg kan snakke meg blå, han kommer til å gjøre nøyaktig som det passer han uansett. Han bare ER sånn. Akkurat som han på meklingen sa at mekleren kom med idiotiske anbefalinger som han ikke gadd å forholde seg til. Og det er noe annet med farmor, det er neppe en gang i uken at du legger barnebarna. Anonymkode: 3ea6c...44e Det har du rett i, og jeg ser problemet ditt om han er typen som ikke er lydhør for anbefalinger. Da er det neimen ikke greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå