Monino Skrevet 26. april 2016 #1 Skrevet 26. april 2016 Hei, Jeg og barnefar har laget privat en privat bidragsavtale på et skjema fra Nav som vi har fullt ut å sendt inn til dem. Den går ut på at far overfører fast kr 2300 kr den 25 hver mnd til meg. Men denne måneden fikk han lite utbetalt sa han så han hadde bare 1000 kr igjen etter at husleien hans var betalt så han har ikke mulighet til å betale denne mnd. Jeg har regnet med bidraget i budsjettet vårt å i og med at eg er student så har me ikje all verdens å leve på men vi klarer oss bra når vi holder budsjettet. Men spørsmålet er da hva kan eg gjøre? Vet han har ingen mulighet til å betale dobbelt neste mnd får så godt tjener han ikke å han er full i gjeld så han betaler på. Kan jeg kreve fra Nav slik at han skylder dem eller hva? Hva gjør jeg og hvordan går jeg fram? Takk for all respons! Hilsen blakk og stressa
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #2 Skrevet 26. april 2016 Ta kontakt med nav, staten kan legge ut og kreve inn fra far slik at han opparbeider seg gjeld hos dem. Vet ikke hvor fort et slikt vedtak trer i kraft. Anonymkode: 0bc05...da3
vyzvyz Skrevet 26. april 2016 #3 Skrevet 26. april 2016 Det er vel ingen selvfølge at han skal stå for mesteparten (2300)? Blir så satt ut av hva enkelte alenemødre krever av fedrene. Hvor mange dager har dere barnet hver? Du er mor med forsørgeransvar og skulle vel i utgangspunktet jobbet slik som han gjør (ufaglært hvis du ikke har utdannelse). Istedenfor har du fått muligheten til å utdanne deg! Synes ikke du skal kreve noe som helst av han hvis han har dårlig råd. Du må vel ikke kjøpe nye klær og nytt utstyr til barnet akkurat denne måneden? Ett barn spiser vel ikke for mer enn 2000 kr i måneden, 1000 på dere hver. 16
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #4 Skrevet 26. april 2016 1 minutt siden, vyzvyz skrev: Det er vel ingen selvfølge at han skal stå for mesteparten (2300)? Blir så satt ut av hva enkelte alenemødre krever av fedrene. Hvor mange dager har dere barnet hver? Du er mor med forsørgeransvar og skulle vel i utgangspunktet jobbet slik som han gjør (ufaglært hvis du ikke har utdannelse). Istedenfor har du fått muligheten til å utdanne deg! Synes ikke du skal kreve noe som helst av han hvis han har dårlig råd. Du må vel ikke kjøpe nye klær og nytt utstyr til barnet akkurat denne måneden? Ett barn spiser vel ikke for mer enn 2000 kr i måneden, 1000 på dere hver. Du tror ikke barnet går i barnehage eller på SFO, kanskje? Det finnes mange utgifter knyttet til å ha barn, ikke bare mat...... Anonymkode: 83943...31c 16
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #5 Skrevet 26. april 2016 8 minutter siden, vyzvyz skrev: Det er vel ingen selvfølge at han skal stå for mesteparten (2300)? Blir så satt ut av hva enkelte alenemødre krever av fedrene. Hvor mange dager har dere barnet hver? Du er mor med forsørgeransvar og skulle vel i utgangspunktet jobbet slik som han gjør (ufaglært hvis du ikke har utdannelse). Istedenfor har du fått muligheten til å utdanne deg! Synes ikke du skal kreve noe som helst av han hvis han har dårlig råd. Du må vel ikke kjøpe nye klær og nytt utstyr til barnet akkurat denne måneden? Ett barn spiser vel ikke for mer enn 2000 kr i måneden, 1000 på dere hver. Barns underholdskostnad innebærer husleie, strøm, klær, mat, utstyr, barnehage, medisiner (paracet o.l koster også penger) etc etc etc. Tror ikke man kan ringe huseier og spørre om mindre leie en måned bare fordi far ikke kan oppfylle forpliktelsene sine. Anonymkode: d822c...9be 3
vyzvyz Skrevet 26. april 2016 #6 Skrevet 26. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tror ikke barnet går i barnehage eller på SFO, kanskje? Det finnes mange utgifter knyttet til å ha barn, ikke bare mat...... Anonymkode: 83943...31c Hehe jo, det kan godt hende barnet går i barnehage. Men dersom man er aleneforeldre (har barnet mer enn far) får man dekket barnehageutgifter, i tillegg får mor barnetrygden. Kanskje får hun småbarnstillegg, overgangsstønad (betalt utdanning!!) i tillegg til pengene fra far. Har venninner som har barnet sitt kanskje 60% av tiden som har mye mer utbetalt enn en ordinær arbeidstaker. De får altså bedre lønn enn folk flest og gratis utdannelse. Altså - lønn og ingen studielån som må tilbakebetales. Jeg digger velferdsstaten vår, men selv som kvinne ser jeg jo at dette er uhyre urettferdig. Tenker at det sikkert er mange fedre med barn der ute som kunne ønske å se barnet mer, i tillegg til å få full lønn og gratis utdannelse. 9
vyzvyz Skrevet 26. april 2016 #7 Skrevet 26. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barns underholdskostnad innebærer husleie, strøm, klær, mat, utstyr, barnehage, medisiner (paracet o.l koster også penger) etc etc etc. Tror ikke man kan ringe huseier og spørre om mindre leie en måned bare fordi far ikke kan oppfylle forpliktelsene sine. Anonymkode: d822c...9be Paracet, medisiner, utstyr.. Far betaler vel strøm og alt dette når barnet er hos han. Mor skal betale alt dette når barnet er hos henne. De dagene mor har ekstra har man bestemt at far skal bidra med halvparten av de dagene. Som far, må jo mor ha et sted å bo - med eller uten en unge. Hun er vel ansvarlig for å betale husleie selv? Slik som far er. 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #8 Skrevet 26. april 2016 Et øyeblikk siden, vyzvyz skrev: Paracet, medisiner, utstyr.. Far betaler vel strøm og alt dette når barnet er hos han. Mor skal betale alt dette når barnet er hos henne. De dagene mor har ekstra har man bestemt at far skal bidra med halvparten av de dagene. Som far, må jo mor ha et sted å bo - med eller uten en unge. Hun er vel ansvarlig for å betale husleie selv? Slik som far er. Du får lese deg opp på reglene. Det er tydeligvis reglene du er uenig i, men da må du gå rette veien, dvs politikken. Far får fradrag for samvær. Det er for barnets beste at reglene er slik. Stort sett trenger man mer plass med et barn, enn som singel voksen som har besøk av barnet annenhver helg, hvis det er tilfellet her. Men seriøst, les deg opp på reglene, og så lager du en egen tråd om hvordan du mener bidrag og kostnader burde regnes ut. Dette er helt latterlig når du ikke har grunnleggende kunnskap om bidragsutregning engang. Anonymkode: d822c...9be 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #9 Skrevet 26. april 2016 Begge foreldrene plikter å betale for barnet. Ta bidraget gjennom NAV. Det er stort sett alltid det beste, både for mor og for far. Anonymkode: 0670d...c20 2
Veslefrikk Skrevet 26. april 2016 #10 Skrevet 26. april 2016 29 minutter siden, Monino skrev: Hei, Jeg og barnefar har laget privat en privat bidragsavtale på et skjema fra Nav som vi har fullt ut å sendt inn til dem. Den går ut på at far overfører fast kr 2300 kr den 25 hver mnd til meg. Men denne måneden fikk han lite utbetalt sa han så han hadde bare 1000 kr igjen etter at husleien hans var betalt så han har ikke mulighet til å betale denne mnd. Jeg har regnet med bidraget i budsjettet vårt å i og med at eg er student så har me ikje all verdens å leve på men vi klarer oss bra når vi holder budsjettet. Men spørsmålet er da hva kan eg gjøre? Vet han har ingen mulighet til å betale dobbelt neste mnd får så godt tjener han ikke å han er full i gjeld så han betaler på. Kan jeg kreve fra Nav slik at han skylder dem eller hva? Hva gjør jeg og hvordan går jeg fram? Takk for all respons! Hilsen blakk og stressa Selv om dere har en privat avtale så er det lurt å la Nav stå for innkrevingen for da kan du søke om bidragsforskudd. Selv om du kanskje ikke får det samme som bidraget så har du ihvertfall forutsigbarhet. De kan kanskje ikke gjøre noe med det han allerede skulle ha betalt, men søk så fort som mulig. Det er jo gjerne litt behandlingstid også. De kan jo forresten kreve inn det han skylder også, men det får du ikke forskudd for. Men det er gjerne mer skremmende med en purring fra innkrevingssentralen enn en frustrert sms fra deg. 2
Avalon Skrevet 26. april 2016 #11 Skrevet 26. april 2016 (endret) Ryddet for avsporinger, samt svar til dette. Tråden flyttes til jus og økonomi. - Avalon, mod Endret 26. april 2016 av Avalon 2
Monino Skrevet 26. april 2016 Forfatter #12 Skrevet 26. april 2016 (endret) 7 minutter siden, Veslefrikk skrev: Selv om dere har en privat avtale så er det lurt å la Nav stå for innkrevingen for da kan du søke om bidragsforskudd. Selv om du kanskje ikke får det samme som bidraget så har du ihvertfall forutsigbarhet. De kan kanskje ikke gjøre noe med det han allerede skulle ha betalt, men søk så fort som mulig. Det er jo gjerne litt behandlingstid også. De kan jo forresten kreve inn det han skylder også, men det får du ikke forskudd for. Men det er gjerne mer skremmende med en purring fra innkrevingssentralen enn en frustrert sms fra deg. Var nav som regnet ut hvor mye han skulle betale. Han betaler 700 kr mindre enn hva de ville krevd i å med at han ikke er involvert i livet hennes overhodet pga eget valg. Takk det skal jeg gjøre. Endret 26. april 2016 av Avalon Sitering av ryddemelding
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #13 Skrevet 26. april 2016 Dersom det er en engangstilfelle at bf ikke kan betale alt, så hadde jeg latt det fare. Det du kan gjøre, er å la Nav ta seg av all innkreving. De vil da ta ny beregning, samt ta ett gebyr på kr 800-noe fra dere begge to. Dette kan medføre at det blir dårligere samarbeidsklima, og er det virkelig verdt det? Det hjelper verken deg, eller han å bruke tid på Nav ved ett engangstilfelle. Anonymkode: 9acac...788 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #14 Skrevet 26. april 2016 Dere klarer dere bra når dere holder budsjettet skriver du, er det rom for sparing der? Så du dersom situasjonen oppstår en senere gang, vil ha en buffer å ta av? Anonymkode: d701a...611
Monino Skrevet 26. april 2016 Forfatter #15 Skrevet 26. april 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får lese deg opp på reglene. Det er tydeligvis reglene du er uenig i, men da må du gå rette veien, dvs politikken. Far får fradrag for samvær. Det er for barnets beste at reglene er slik. Stort sett trenger man mer plass med et barn, enn som singel voksen som har besøk av barnet annenhver helg, hvis det er tilfellet her. Men seriøst, les deg opp på reglene, og så lager du en egen tråd om hvordan du mener bidrag og kostnader burde regnes ut. Dette er helt latterlig når du ikke har grunnleggende kunnskap om bidragsutregning engang. Anonymkode: d822c...9be Tilfellet her er at far av eget valg ikke har noe kontakt overhodet til trodd for hvor mye eg har prøvd å få det til. Han betaler meg 700 kr mindre enn hva nav ville krevd men det gjør meg ingenting. Hun trenger litt ekstra pga overfølsom hud og mange allergier så hun reagere på alt å kan bare bruke spesielle typer såpe, våtservietter, klær, mat osv. Derfor var det dyrt. Bruker derfor mye mer enn 2000 kr pr mnd på mat og utstyr. 2
Monino Skrevet 26. april 2016 Forfatter #16 Skrevet 26. april 2016 28 minutter siden, vyzvyz skrev: Hehe jo, det kan godt hende barnet går i barnehage. Men dersom man er aleneforeldre (har barnet mer enn far) får man dekket barnehageutgifter, i tillegg får mor barnetrygden. Kanskje får hun småbarnstillegg, overgangsstønad (betalt utdanning!!) i tillegg til pengene fra far. Har venninner som har barnet sitt kanskje 60% av tiden som har mye mer utbetalt enn en ordinær arbeidstaker. De får altså bedre lønn enn folk flest og gratis utdannelse. Altså - lønn og ingen studielån som må tilbakebetales. Jeg digger velferdsstaten vår, men selv som kvinne ser jeg jo at dette er uhyre urettferdig. Tenker at det sikkert er mange fedre med barn der ute som kunne ønske å se barnet mer, i tillegg til å få full lønn og gratis utdannelse. Han betaler meg 700 kr mindre enn hva nav ville krevd men det gjør meg ingenting. Hun trenger litt ekstra pga overfølsom hud og mange allergier så hun reagere på alt å kan bare bruke spesielle typer såpe, våtservietter, klær, mat osv. Derfor var det dyrt. Bruker derfor mye mer enn 2000 kr pr mnd på mat og utstyr.
Monino Skrevet 26. april 2016 Forfatter #17 Skrevet 26. april 2016 39 minutter siden, vyzvyz skrev: Det er vel ingen selvfølge at han skal stå for mesteparten (2300)? Blir så satt ut av hva enkelte alenemødre krever av fedrene. Hvor mange dager har dere barnet hver? Du er mor med forsørgeransvar og skulle vel i utgangspunktet jobbet slik som han gjør (ufaglært hvis du ikke har utdannelse). Istedenfor har du fått muligheten til å utdanne deg! Synes ikke du skal kreve noe som helst av han hvis han har dårlig råd. Du må vel ikke kjøpe nye klær og nytt utstyr til barnet akkurat denne måneden? Ett barn spiser vel ikke for mer enn 2000 kr i måneden, 1000 på dere hver. Han betaler meg 700 kr mindre enn hva nav ville krevd men det gjør meg ingenting. Hun trenger litt ekstra pga overfølsom hud og mange allergier så hun reagere på alt å kan bare bruke spesielle typer såpe, våtservietter, klær, mat osv. Derfor var det dyrt. Bruker derfor mye mer enn 2000 kr pr mnd på mat og utstyr.
Monino Skrevet 26. april 2016 Forfatter #18 Skrevet 26. april 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tror ikke barnet går i barnehage eller på SFO, kanskje? Det finnes mange utgifter knyttet til å ha barn, ikke bare mat...... Anonymkode: 83943...3 hun i barnehage som er 3600 kr pr mnd etter fradrag.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2016 #19 Skrevet 26. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, for det er jo bare menn som tenker på sex, ikke sant? Det er bare å ta seg en tur ut på byen det. Finnes like mange damer som kun er ute etter sex. Anonymkode: 44906...9f4 Har ikke sagt noe annet. Men slutte å klage at det er mange menn som har blitt lurt. Seriøs, dere menn klare ikke å gå forbi et rundt hul uten å lurer om piken din passer inne den. Anonymkode: 65682...90e 2
vyzvyz Skrevet 26. april 2016 #20 Skrevet 26. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får lese deg opp på reglene. Det er tydeligvis reglene du er uenig i, men da må du gå rette veien, dvs politikken. Far får fradrag for samvær. Det er for barnets beste at reglene er slik. Stort sett trenger man mer plass med et barn, enn som singel voksen som har besøk av barnet annenhver helg, hvis det er tilfellet her. Men seriøst, les deg opp på reglene, og så lager du en egen tråd om hvordan du mener bidrag og kostnader burde regnes ut. Dette er helt latterlig når du ikke har grunnleggende kunnskap om bidragsutregning engang. Anonymkode: d822c...9be Jeg har aldri påstått at jeg har grunnleggende kunnskaper om bidragsutregning. Mine innspill her er fullestendif subjektive. Jeg er for likestilling i kvinners favør både når det gjelder arbeidsmarkedet, sex, m. mer - men akkurat den måten NAV regner ut bidragsytelsene på - og den måten mange menn blir behandlet i vårt eget norske system synes jeg er sørgelig. Jeg tenker da på de mannfolka som ønsker mer samvær med barnet, hvor mor argumenterer mot fordi "barnet er for knyttet til mor" eller "barnet har ikke godt av 50/50". Dette får som regel disse kvinnene bestemme. De får se barna sine mer enn far - og de får mer penger fra far fordi de får lov til å være mer med barnet. Synes bare det systemet er noe urettferdig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå